دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام خمینی‌ـ۱۱

مسلمانی، عقلانیت و ملی بودن اقتضا می کند که وحدت کلمه را حفظ کنید

وحدت کلمه، منشأ قدرت و رمز پیروزی ملت است و امام خمینی همه اقشار جامعه را به حفظ آن دعوت کرده و می فرمایند: مادامی که این وحدت باقی است پیروز هستید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که با قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

 

در جای جای سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی تاکید بر پرهیز از اختلاف و تشتت به چشم می خورد. حال این وحدت میان هر قشری از اقشار جامعه و قشرهای مختلف با یکدیگر می تواند باشد. 

ایشان در سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج از کشور که در تاریخ اول بهمن ماه سال 57 ایراد کردند، با پرهیز از حزب بازی فرمودند: 

«وحدت کلمه، للَّهِ بودن، این پیروزى را به شما داده تا حالا. این وحدت کلمه را حفظش کنید. این حزب بازى را کنار بگذارید، این جبهه بازى را کنار بگذارید، این آخوند و دانشگاهى را کنار بگذارید؛ خدا مى ‏داند ضرر به شما مى‏ زند، ضربه مى ‏زند به شماها هر کدام. در خارجْ آدم مى‏ آید مى ‏بیند که جبهه ‏هاى مختلف است. آن به آن مى ‏گوید و به او مى ‏گوید، او چه مى‏ کند او چه مى‏ کند. کنار بگذارید آقا. اگر چنانچه مسلمانید مسلمانى اقتضاى این مى ‏کند که کنار بگذارید؛ اگر ملى هستید ملى بودن اقتضاى این کار را مى ‏کند؛ اگر عاقلید عقلْ اقتضاى این را مى‏ کند. اینها را دیگران درست کردند به اعتقاد من. دیگران درست کردند که ما را متفرق از هم بکنند. کنار بگذارید این مسائل را، با هم بشوید: یَد اللَّه مَعَ الجَماعَة همه با هم بشوید. تا اینجا آوردید تا آخر ببرید.»

صحیفه امام؛ ج 5، ص 515

 

دیدگاه تان را بنویسید