جی پلاس/ به مناسبت دهه فجر-خاطرات ناطق نوری-۱۲؛

چه شد که کمیته های انقلاب اسلامی تشکیل شد؟/بهزاد نبوی و مجاهدین انقلاب اسلامی چه نقشی در آن داشتند؟/پاسخ در خاطرات ناطق نوری

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نهادی به نام کمیته های انقلاب اسلامی در همان فردای 22 بهمن شکل گرفت که نقش کلیدی در پیشبرد کارها داشت. برای هر منطقه ای فردی مسئول انتخاب شد. ناطق نوری به چگونگی شکل گیری این نهاد انقلابی پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، از همراهان نهضت امام خمینی (س) در خاطرات خود از روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی روایت کرده است که در ایام دهه مبارک فجر به مرور بخشی از این خاطرات را منتشر می کنیم. در این بخش به چگونگی تشکیل کمیته های انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

 

از آنجایی که مساجد نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند لذا همان اوایل مساجد به محل رجوع و اداره انقلاب تبدیل و از همان مدرسه علوی تشکیل کمیته پیشنهاد شد. این مساجد باید زیر نظر یک مرکزی اداره می شد لذا اسم آنجا کمیته موقت شد. برای ریاست کمیته ابتدا آقای مطهری پیشنهاد شد اما ایشان این نوع کارهای اجرایی را نمی پذیرفت. سپس به آقای لاهوتی پیشنهاد شد اما برخی از دوستان مصلحت ندیدند.

 

برای تصدی این منصب باید فردی انتصاب می شد که هم مورد اعتماد مبارزین و سیاسیون باشد و هم مورد تایید افراد بسیار مذهبی و متقی. از این رو بهترین گزینه برای کمیته ها حضرت آیت الله مهدوی بود که هم مورد پذیرش و مقبول نیروهای انقلابی و هم متدینین بود. پس از انتصاب آقای مهدوی، آقای مطهری به من فرمودند: شما هم به ایشان کمک کنید. لذا بعد از مدرسه علوی و روز 22 بهمن به کمیته انقلاب رفتم. روز 23 یا 24 بهمن در حالی که همراه آقای مطهری به طرف منزل می رفتیم بچه های حزب اللهی قدم به قدم جلوی ما را می گرفتند تا به منزل رسیدیم. مرحوم مطهری داخل ماشین به من فرمود: آقای نوری عجب حادثه ای رخ داد. گفتم: چطور حاج آقا؟ فرمود: باورمان نمی شد که دشمن اینقدر پوشالی باشد و پا به فرار بگذارد و با چند راهپیمایی شاه در برود.

 

در کمیته مشغول به کار شدم و در واقع نقش قائم مقامی آیت الله مهدوی را به عهده داشتم. اجراییات کمیته دست من بود و بچه های مجاهدین انقلاب که از گروه های هفت گانه به وجود آمده بود همه آنجا بودند. در اولین جلسه ای که بین اینها و آقای مطهری تشکیل شد، بهزاد نبوی نزد آقای مطهری آمد. ایشان خیلی خوش سخن و خوش صحبت بود و اینها به صورت مجموعه ای به کمیته انقلاب آمدند. آقای مرتضی الویری به اتفاق برادران مصطفی و علی قنادان و حسین شیخ عطار هم به کمیته آمدند.

 

در آن شرایط، کمیته همه کاره بود. جای هر اداره ای ما کار می کردیم. مهر کمیته موقت به هر کجا که می خورد می توانست خیلی از کارها را جلو ببرد. نکته دیگر اینکه در تهران کمیته ها بر اساس مناطق شهرداری تقسیم بندی شد. مثلا آقای عمید زنجانی مسئول کمیته منطقه 10 شد و آقای ایروانی مسئول کمیته منطقه 12 و مرحوم ملکی مسئول کمیته منطقه 1 که خیلی هم فعال بود آقای شبستری مسئول کمیته منطقه 6 مرحوم آقای سید یونس عرفانی مسئول کمیته 8 و آقای جلالی خمینی مسئول منطقه شرق و بیشتر طاغوتی ها در این منطقه بودند.

 

خاطرات حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری؛ جلد اول، ص 195-197 

دیدگاه تان را بنویسید