جی پلاس/ به مناسبت رحلت؛

روایتی از سفرهای سید رضی شیرازی برای دیدار با امام در نجف و نوفل لوشاتو

مرحوم آیت الله سید رضی شیرازی به همراه جمعی از بازاریان یزدی و شهید آیت الله صدوقی برای دیدار با امام خود را به هر سختی ای بود به فرانسه رساندند اما مسئولان فرودگاه... .

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، آیت الله سید رضی شیرازی در دهم آذر ماه رحلت کردند. به همین مناسبت در مطلب زیر به دیدارهایی که ایشان با امام خمینی(س) در نجف و نوفل لوشاتو داشتند، پرداخته ایم:

 

زمانی که امام خمینی در نوفل لوشاتو بود، استاد سید رضی شیرازی به پاریس سفر کرد و به زیارت ایشان شتافت. هر چند در آن زمان مسافرت به خارج برای آقای شیرازی مشکل بود ولی برای احترام و بزرگداشت آن رهبر بزرگ، رنج سفر را بر خود هموار کرد و هر طوری بود خود را به آنجا رساند. استاد سید رضی شیرازی معتقد بود که عالمان اسلامی باید به دیدار حضرت امام خمینی بروند تا به این وسیله او مورد تجلیل قرار گیرد و غربیها بدانند که امام تنها نیست. به همین دلیل استاد سید رضی شیرازی نه تنها خودش با آیت‌الله صدوقی و جمع بسیاری از بازاریان یزدی برای ملاقات با امام خمینی به فرانسه رفت، بلکه علمای دیگر را نیز تشویق می‌کرد که برای بزرگداشت امام به آنجا سفر کنند. وقتی به فرودگاه پاریس رسیدند، همه مسافرین را مرخص کردند به جز آیت‌الله سید رضی شیرازی و شهید آیت‌الله صدوقی که مسئولین فرودگاه آن دو را به اتاقی بردند و در آنجا مدتی نگه داشتند. علت این مسئله آن بود که عنوان آیت‌الله برای آنها مشکلی به وجود آورده بود و از آیت‌الله می‌ترسیدند و فکر می‌کردند هر کسی آیت‌الله است، امام خمینی است! چیزی نگذشت که مسئولین فرودگاه این دو آیت‌الله را آزاد کردند. و البته پلیس محل اقامت و فعالیت آنان را زیر نظر گرفت تا مطمئن شود خطری آنان را تهدید نمی‌کند. سرانجام زمانی که به دیدار حضرت امام خمینی رسیدند، استاد سید رضی شیرازی مطالبی گفت و از آن جمله نام شخصی را برد و عرض کرد: خوب است ایشان از طرف شما برای کارهای سیاسی و اجتماعی تایید شود. حضرت امام خمینی فرمود: ما افرادی مثل آقای صدوقی می‌خواهیم. خیلی زرنگ تر از آن آقا که شما می‌گویید، می‌خواهیم. آن آقا که شما می‌گویید سن زیادی دارد و دیگر چندان قدرت حرکت و فعالیت ندارد.[1]

 

استاد سید رضی شیرازی حدود دو سال قبل از هجرت امام خمینی به پاریس، به نجف اشرف مشرف شد و بعد از زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به دیدار امام خمینی رفت و با ایشان درباره مسائل جهان اسلام و حوزه‌های علمیه و روحانیت به گفت و گو و مشاوره پرداخت. در این دیدار، سید از وضع نابسامان تحصیل در حوزه علمیه و پایین آمدن سطح علمی برخی از طالبان علوم اسلامی، شکوه کرد. حضرت امام خمینی با تایید اصل ضرورت تقویت بنیه علمی حوزه‌های علمیه و ضرورت چاره اندیشی در مورد وضعیت موجود، به آقای شیرازی پیشنهاد کرد برای کمک به حل مشکل در این زمینه فعالیتی را شروع کند. استاد سید رضی شیرازی عذرخواهی کرد و گفت: فعلا برای او چنین کاری مقدور نیست. حضرت امام فرمود: پس این موضوع را با آقایان مطهری، اشراقی و اخوی ـ آیت‌الله سید مرتضی پسندیده ـ مطرح کنید. استاد سید رضی شیرازی به ایران بازگشت و قضیه را برای استاد شهید مطهری بیان کرد. استاد شهید مطهری گفت: حضرت امام خمینی از نجف برای من نامه‌ای نوشته و در آن توصیه کرده است که برای طلاب برنامه‌ای داشته باشم. برای عمل به سفارش حضرت امام خمینی بود که از آن به بعد استاد شهید مطهری هفته‌ای دو روز به قم می‌رفت و تصمیم داشت به تدریج در قم مستقر شود و برای همیشه در آنجا اقامت گزیند، اما انقلاب اسلامی پیروز شد و مسائل مهم تری پیش آمد و آن موضوع فراموش شد و دیری نگذشت که استاد مطهری نیز به سعادت شهادت رسید.[2]

 

استاد سید رضی شیرازی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هر سال برای زیارت عرفه به نجف اشرف می‌رفت و در هر سفر به خدمت حضرت امام خمینی می‌رسید و با ایشان گفت و گو می‌کرد. در یکی از این دیدارها، سید رضی گفت: بعضی از افراد می‌گویند اگر شاه برود، کشور کمونیست می‌شود. حضرت امام پاسخ داد:

«اتفاقا قضیه بر عکس است و اگر شاه بماند، مملکت کمونیست می‌شود.» [3]

 

1. حافظان شریعت، ص۷۳-۷۵.

2. مجله حوزه، ش۵۱-۵۰، خرداد-شهریور ۱۳۷۱، ص۳۶-۳۷.

3.حافظان شریعت، ص۷۵.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید