جی پلاس؛

روایت دعایی از چگونگی تقسیم شهریه طلاب به وسیله امام

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی به روایت چگونگی پرداخت شهریه به وسیله امام میان طلاب پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی که در سال های تبعید امام خمینی (س) در محضر ایشان بود، از چگونگی تقسیم شهریه امام میان طلاب اینگونه روایت کرده است:

 

وقتی امام به نجف وارد شدند علی رغم احاطه فوق العاده ای که بر مسائل فلسفی و‌‎ ‎‌معقول داشتند ترجیح دادند که اولین درس را به اصرار دوستان و شیفتگان از فقه شروع‌‎ ‎‌کنند. امام برای اینکه در حوزه نجف حساسیت هایی به وجود نیاید از گفتن درس و‌‎ ‎‌پرداختن شهریه و دامن زدن به مسائلی که غالباً شخصیت های بالای حوزه برای خودشان‌‎ ‎‌ایجاد می نمایند پرهیز کردند.

 

امام به عنوان مهمانی موقت و زائری که فعلاً توفیق‌‎ ‎‌زیارت اعتاب مقدسه نصیب ایشان شده است رفتار می کردند. تا اینکه بعد از مدتی به‌‎ ‎‌دلیل مراجعات زیادی که خدمت ایشان می شد و جمع شدن مقدار زیادی از‌‎ ‎‌وجوهات، تشخیص دادند که مناسب است شهریه بدهند و برای اولین بار در تاریخ‌‎ ‎‌حوزه نجف تبعیضی را که در تقسیم شهریه حاکم بود ملغی کردند. چون در حوزه نجف‌‎ ‎‌طلاب ایرانی و شاید عراقی را به عنوان نسل برتر می شناختند و طلاب غیرایرانی و‌‎ ‎‌غیر عرب مانند طلاب پاکستانی، هندی و افغانی را نسل دوم حساب کرده و به آنها‌‎ ‎‌شهریه کمتری می دادند.

 

برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی؛ ج ۳، ص ۳۰۷؛ گردآورنده: غلامعلی رجایی

 

دیدگاه تان را بنویسید