جی پلاس/به مناسبت سالروز رحلت؛

روایت آیت الله هاشمی از چگونگی انتخاب رهبری پس از امام

آیت الله هاشمی در یادداشت های روزانه خود به روایت روز چهاردهم خرداد سال ۶۸ و چگونگی انتخاب رهبری پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، آیت الله هاشمی که در روزهای پایانی عمر امام خمینی (س) روزگار سختی را تحمل می کردند و مسئولیت های سنگینی بر عهده شان بود، در یادداشت های روزانه خود به اولین ساعت های پس از امام اشاره کرده و چنین نگاشته است:

 

۱۴ خرداد ماه

بعد از نماز به مجلس رفتم، اعضای هیأت رئیسه خبرگان شب در دفتر من خوابیده‌‎ ‎‌بودند. درباره برنامه جلسه خبرگان مذاکره کردیم. تا صبح اعضای خبرگان از اطراف‌‎ ‎‌کشور به تهران رسیده بودند. اطلاع دادند جلسه در تالار مجلس شورای اسلامی آماده‌‎ ‎‌است. به آنجا رفتم. جلسه غیررسمی بود. من و نمایندگان خبرگان گریه زیادی کردیم.‌‎ ‎‌کمی با آنها درباره رحلت امام صحبت کردم. احساس کردم که گریه و اشک برای کم شدن‌‎ ‎‌فشار روحی مفید افتاده. در گذشته معمولاً در بحران ها می توانستم آرامش و امید ایجاد‌‎ ‎‌کنم. این بار خودم آرامش ندارم. به یاد امدادهای الهی و مرور بر دو سه آیه قرآن که‌‎ ‎‌معمولاً در سختی ها به دادم می رسد، بر خودم مسلط شدم و همان نقش امیدبخشی و‌‎ ‎‌آرامش آفرینی را به خوبی انجام دادم. اظهارات آیت اللّه خامنه ای و آیت اللّه مشکینی هم‌‎ ‎‌بسیار اثربخش شد. جلسه غیررسمی بود. یک هفته مدت مسئولیت هیأت بازنگری را‌‎ ‎‌تمدید کردیم، دو سه روز دیگر تمام می شود.با این تمدید مشکل برطرف شد. بیانیه ای‌‎ ‎‌برای مجلس خبرگان در خصوص رحلت امام تهیه کردیم.

 

حدود 30/8 جلسه آماده و‌‎ ‎‌رسمیت جلسه را اعلام کردیم. آقای مشکینی صحبت کوتاهی کردند. وصیت نامه امام در‌‎ ‎‌صندوق امانات در دفتر من بود. در جلسه رسمی پلمب شکسته شد و بیرون آوردیم.‌‎ ‎‌سال 61 نوشته شده و سال گذشته تجدیدنظر شده. آخر وصیت نامه نوشته شده بود که‌‎ ‎‌به ترتیب احمدآقا، رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس دیوان عالی کشور و یا یکی از‌‎ ‎‌اعضای شورای نگهبان برای مردم بخوانند. احمدآقا اطلاع دادند که آمادگی ندارند و‌‎ ‎‌نوبت به رئیس جمهور رسید. آیت اللّه خامنه ای برای حضار خواندند. فضای جلسه مملو‌‎ ‎‌از اندوه و ابراز تأسف بود. حضار جلسه خبرگان، نمایندگان مجلس، دولت، شورای‌‎ ‎‌نگهبان، شورای عالی قضایی و دیگران بودند. قرائت وصیت دو ساعت و نیم طول‌‎ ‎‌کشید، نزدیک ظهر جلسه ختم شد.

 

جلسه بعدازظهر مجلس با صحبت آیت اللّه مشکینی‌‎ ‎‌شروع شد و تا ساعت 30/7 عصر با یک تنفس ادامه یافت. صحبت های زیادی شد.‌‎ ‎‌بعضی ها طرفدار رهبری شورایی و بعضی ها طرفدار رهبر فردی بودند. توسط بعضی ها‌‎ ‎‌آیت اللّه خامنه ای و بعضی ها آیت اللّه گلپایگانی و برای شورا هم اسم هایی برده شد.‌‎ ‎‎‌من جمله اسم آقایان موسوی اردبیلی، مشکینی، احمدآقا و آیت اللّه خامنه ای که من‌‎ ‎‌نپذیرفتم قبل از اجلاس ما توافق کرده بودیم که شورای رهبری با عضویت آیات‌‎ ‎‌خامنه ای، مشکینی و موسوی اردبیلی تشکیل شود. سرانجام آیت اللّه خامنه ای با اکثریت‌‎ ‎‌قاطع 60 رأی از 74 رأی اعضا انتخاب شدند و مسأله به این مهمی به این خوبی حل شد.‌

‌‌ ‌

‌‌15 خرداد ماه‌

‌‌متن بیانیه مجلس خبرگان در خصوص تصویب رهبری آقای خامنه ای را نوشتم و دادم‌‎ ‎‌برای انتشار.‌

 

برشی از کتاب امام خمینی (س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ ص ۴۲۴-۴۲۵؛ چاپ اول (۱۳۸۵)؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج 

دیدگاه تان را بنویسید