جی پلاس؛

برخورد امام با کسانی که مانع رفتن زنان به مجلس بودند، چه بود؟

مقدمات برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در حال شکل گرفتن بود که جمعی با نوشتن نامه ای خدمت امام، از ایشان خواستند تا با ورود بانوان به این عرصه مخالفت کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در رابطه با اهمیت حضور زنان در عرصه اجتماعی سیاسی در دیدگاه امام خمینی (س)، خاطراتی از افراد مختلف نقل شده است، در خاطره ای که در ادامه مطلب می آید، نیز بر همین موضع تاکید شده که با هم مرور می کنیم:

 

‌‌در جریان انتخابات مجلس اول تلاش های فراوانی انجام گرفت که زن ها از شرکت در‌‎ ‎‌انتخابات محروم بشوند. اما مقاومت و پافشاری امام این توطئه را با شکست مواجه‌‎ ‎‌کرد. در جریان انتخابات عدۀ معدودی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه ای‌‎ ‎‌خدمت امام نوشتند و امضا کردند و تقاضا کردند که زن ها را از انتخابات و رفتن به‌‎ ‎‌مجلس نهی و منع کنند که امام پاسخ این نامه را در یک سخنرانی دادند و فرمودند:‌‎ ‎‌«دخالت در سیاست نه تنها وظیفۀ همه هست، وظیفۀ زن ها هم هست، زن ها هم باید در‌‎ ‎‌صحنه باشند.» شورای نگهبان نماینده ای خدمت امام فرستاد که ما می خواهیم زن ها را از‌‎ ‎‌رفتن به مجلس منع کنیم، امام فرمودند: «این کار را نکنید زن ها باید به مجلس بروند و از‌‎ ‎‌نظر شرع هم هیچ اشکالی ندارد».‌

 

باز هم بخوانید:

نامه ای سرشار از نکات عرفانی از امام به عروسشان

نامه ای که امام از ترکیه برای آیت الله پسندیده نوشتند

نامه ای که امام از ترکیه برای همسرشان نوشتند، حاوی چه مطالبی بود؟

در نامه عرفانی امام به عروسشان بر چه نکاتی تاکید شده است؟

چرا امام شرکت در انتخابات را اظهار حیات در مقابل دنیا می دانند؟/علت اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در نگاه امام چیست؟

محتوای نامه مهم امام به صادق طباطبایی چه بود؟

روزی که مرحوم عسکراولادی منصوب امام شد

علت ناراحتی امام از یکی از طلاب چه بود؟

 

‌‌     بعد آن نمایندۀ شورای نگهبان وقتی بلند شد از اتاق برود بیرون، امام او را صدا کرد و‌‎ ‎‌فرمودند: «به شورای محترم نگهبان از قول من بگویید که مبادا زن ها را از دخالت در‌‎ ‎‌مسائل انتخابات منع کنند، اگر این کار را کردند من موضع می گیرم و برخورد می کنم!»‌‎

 

برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی؛ ج ۱، ص ۲۷۱؛ چاپ هشتم (۱۳۹۲)؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج. خاطره به نقل از حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی.

دیدگاه تان را بنویسید