جی پلاس؛

توطئه ای که با درایت امام خنثی شد

ضد انقلاب می رفت که میان دو شخصیت مهم و اساسی انقلاب اسلامی اختلاف ایجاد کند که با تیزهوشی و درایت امام نقشه شان ناکام ماند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: در خاطراتی که از درایت امام نقل شده به توطئه ای که حزب خلق مسلمان درصدد پیاده سازی آن بود، اشاره و اینگونه روایت شده است:

 

اوایل انقلاب، «حزب خلق مسلمانی ها»‌ سعی می کردند در تبریز بین دو چهرهٔ نورانی انقلاب، آیت الله قاضی‌(۱) و آیت الله مدنی(۲) اختلاف بیندازند.

 

آیت الله مدنی تصور می کرد می تواند طرفداران خلق مسلمان را جذب کند، در حالی که آنها قصد داشتند با شکستن آیت الله قاضی، آیت الله مدنی را از بین ببرند. ولی آیت الله مدنی زیر بار این تحلیل نمی رفت یک روز بدون اینکه ایشان متوجه شوند، با هم خدمت امام رفتیم. وقتی امام از جریان اطلاع پیدا کردند، به ایشان فرمودند: «شما باید با آیت الله قاضی کار کنید و فکر نکنید آنها با انقلاب، سازش داشته باشند. آنها طرف شما نخواهند آمد. الحمدلله آقای مدنی با آن اطاعت خاصی که از امام داشت، با آقای قاضی کار کرد و این توطئهٔ دشمن را در روز اول شکستند.

 

یک بار بعد از این جریان، با آیت الله قاضی خدمت امام رسیدیم. روز دوم ماه رمضان بود، من به امام گفتم: «همانطور که حضرت عالی ‌‎‌فرمودید، آقای قاضی باید همیشه در کنار آقای مدنی باشند. » امام باز سفارش به وحدت بین او دو نفر کردند و بعد از بلند شدن، رو به من کردند و گفتند: «شما همین راه را که پیش گرفته اید، بسیار راه خوبی است. مادامی که این دو تا با هم باشند، آنها نمی توانند کاری کنند. »‌‎

 

۱. آیت الله سید محمد علی قاضی طباطبایی (۱۲۹۳-۱۳۵۸ش) روحانی شیعی و اولین امام جمعه شهر تبریز بعد از انقلاب اسلامی ایران است. وی از مبارزان پیش از انقلاب و از طرفداران امام خمینی بود که رژیم پهلوی چند بار وی را به شهرهای مختلف تبعید کرد. بعد از انقلاب، امام خمینی وی را به عنوان نماینده خود در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب کرد. وی توسط گروه فرقان ترور شد و اولین شهید محراب در جمهوری اسلامی ایران نام گرفت.

۲. شهید آیت الله میر اسدالله مدنی دهخوارقانی  (۱۲۹۳ در آذرشهر – ۲۰ شهریور ۱۳۶۰ در تبریز)، نماینده دورهٔ اول مجلس خبرگان و امام جمعهٔ سابق تبریز و نورآباد ممسنی(در دوران تبعید) بود که حین اقامهٔ نماز، مورد سوء قصد قرار گرفته و به شهادت رسید.

برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی؛ ج ۴، ص ۳۰۴-۳۰۵، ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج، چاپ چهارم (۱۳۹۲).

دیدگاه تان را بنویسید