جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

حاج احمدآقا چگونه قهر آیت الله طالقانی را به آشتی تبدیل کرد؟

در یک حرکت نسنجیده و عجولانه تصمیم به بازداشت فرزند آیت الله طالقانی گرفته می شود که این امر باعث دلخوری آیت الله شده و حاج احمد آقا با مشورت با امام برای رفع این کدورت اقدام می کند.

لینک کوتاه کپی شد

ارزیابی نقش حاج احمد آقا در دلجویی از آیت الله طالقانی بعد از قهر ایشان

جی پلاس: حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی در گفت و گویی به نقش حاج احمد آقا در دلجویی از آیت الله طالقانی پرداخته و اینگونه نقل خاطره کرده است:

 

مرحوم آیت الله طالقانی مورد احترام امام و در پیروزی نهضت، تأثیرگذار بود. عضو شورای انقلاب بود. اما یکی از فرزندان ایشان که از گذشته با «سازمان مجاهدین سابق» ارتباط داشت، با پیروزی نهضت و آزادی ای که ایجاد شد و ارتباطاتی که برقرار شده بود، می شد که آن مسأله حل شده تلقی شود. مسئولان کمیته وقت به سرپرستی آقای غرضی، در یک حرکت نسنجیده و عجولانه، تصمیم به بازداشت مجتبی طالقانی به اتهام فعالیت های گذشته وی می گیرند، این کار بدون مشورت و مراجعه به آقای طالقانی اتفاق می افتد.

 

طبیعتاً مرحوم آیت الله طالقانی بحق گله مند می شود که چرا نسبت به بستگان و خانواده اش بدون مشورت و کسب اطلاع ایشان، اقدامی صورت گرفته است و برای آنکه در معرض سوال و جواب های بعدی قرار نگیرد و به نوعی آزردگی خود را نشان دهد، تصمیم به دوری از انظار می گیرد و مدتی را در نقطه ای که کسی از آن خبر ندارد، می گذراند.

 

این اتفاق موجی در داخل ایجاد می کند و علاقه مندان مرحوم آیت الله طالقانی آزرده می شوند و کسانی که دست به چنین عملی زده بودند در توجیه عمل خود، اظهاراتی می کنند. در همین حال، طبیعتاً تشکیلات و گروه هایی که علاقه ای به نهضت نداشتند و اهداف و آرمان های دیگری داشتند، از چنین موقعیتی سوءاستفاده می کنند، از این رو مرحوم حاج احمدآقا قاعدتاً با مشورت حضرت امام، «بدون مشورت و نظرخواهی از ایشان، هیچ گونه اقدامی انجام نمی دادند» برای دلجویی و استعانت از مرحوم آیت الله طالقانی تصمیم می گیرند.

 

در همین رابطه بخوانید:

ماجرای نامه هایی که عروس امام خمینی باید آنها را می رساند، چه بود؟/آیا او دستگیر هم شد؟

حاج احمدآقا چه موضوع مهمی را مدام از همسرش مخفی می کرد؟/علت این مخفی کاری چه بود؟

 

قبل از آن نیز، حرکتی که عجولانه صورت گرفته و منجر به بازداشت فرزند آیت الله طالقانی شده بود را محکوم کرده و بنابراین می شود که با عوامل آن برخورد شود. حاج احمدآقا از طریق دوستان و یاران نزدیک آیت الله طالقانی، محل اقامت ایشان را پیدا می کنند و با توضیحاتی که ارائه می دهند، آیت الله طالقانی می پذیرند که اگر ایامی امام را در بی خبری از خود قرار دارند، عذرخواهی کنند.

 

این موضوع با درایت و مدیریت هوشمندانه حاج احمدآقا اتفاق افتاده بود و نتایج بسیار ثمربخشی داشت. آن اظهارات ماندگار مرحوم طالقانی، تعیین کننده بود و اگر توطئه ای هم در این مسیر وجود داشت، آن را خنثی کرده بودند.(1)

 

 

1. متن کامل این گفت و گو پیش از این در سایت جماران منتشر شده است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید