به گزارش ایرنا، ابراهیم برای اطاعت محض از خداوند متعال بدون هیچ چون و چرایی، به قربانگاه رفت و اسماعیل خویش به میعادگاه برد و تسلیم شیطان رجیم نشد.
سال ها از این واقعه تاریخی و بندگی سپری می شود و هنوز هم مسلمانان در پیروی از راه ابراهیم (ع)، هر سال همزمان با عید قربان به بهانه قربانی کردن نفس خویش، در کنار جشن این عید بزرگ، با قربانی کردن گوسفندی در راه جلب رضایت الهی بر سر سفره نعمت خداوندی می نشینند.
زنجانی ها در این میان از دیرباز آداب و رسوم خاصی دارند، برای عزاداران شادی، برای تازه عروسان عیدی و برای کهنسالان صله رحم را هر سال به جای می آورند و لبخند را مهمان لبان همدیگر می کنند.
صبح اول وقت عید قربان که قربانی ها بر زمین زده می شود، همه می دانند که بی نصیب از سفره رحمت الهی نخواهند ماند، قربانی به سه بخش تقسیم می شود تا آنانی که توانایی خرید گوسفند یا بره ای ندارند هم با سفره خالی عید خود را سپری نکنند و مهمانان هم شریک شادی صاحب نذر باشند.
هر ساله همین است، بساط عید قربان از عصر روز قبل همزمان بادعای عرفه آغاز می شود و تا عصر همین عید بزرگ ادامه دارد، خانواده هایی که فرزند عقد کرده ای دارند برای عروس چشم به راه خود عیدی و قربانی می برند و خانواده ای که به تازگی دختر خود را روانه خانه بخت کرده اند، نخستین عیدی فرزند خود را روانه می کنند.
نماز عید قربان که اقامه شد، خانواده ها راهی خانه فامیل عزادار می شوند تا آنان را از غم فراغ برهانند و در شادی خود شریک کنند.
همه لباس نو بر تن می کنند و اگر هم کسی توانایی خرید قربانی نداشت، به خرید گوشتی و برپا کردن سفره عید قناعت می کند.
هر چه هست، عید قربان در کنار طعم کبابی که دارد، مزه محبت و همدلی می دهد، همان مزه ای که مسلمانی در مکه و در حال به جای آوردن اعمال حج نیست، رنگ همدلی را در شهر و دیار خود به جای آورد.
مسلمانان در هر جای جهان همزمان با عید قربان یک روش و یک راه در پیش می گیرند تا نشان دهند هر زمان امت اسلام می تواند کنار هم قرار بگیرد جشن اتحاد و همدلی را در کنار هم برپا کند.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.