مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی از 22 تا 26 مرداد در مجموعه فرهنگی و تفریحی گاوازنگ زنجان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی از 22 تا 26 مرداد در مجموعه فرهنگی و تفریحی گاوازنگ زنجان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه نخسین جشنواره آش ایرانی از سال 84 در زنجان کلید خورد؛ گفت: امسال سیزدهمین جشنواره آش به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین جشنواره غذا در خاورمیانه اجرا  و غذای 31 استان کشور به نمایش درمی آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه در حاشیه این جشنواره برنامه های متعددی به اجرا درمی آید، افزود: رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این مراسم حضور خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه لوح زنجان شهر ملی ملیله در این جشنواره به زنجان اهداء می شود، گفت: این موضوع مقدمه ای برای ثبت جهانی شهر ملیله برای زنجان خواهد بود از اینرو داوران ثبت جهانی شهر ملی ملیله زنجان در یونسکو در این مراسم حضور دارند.

رحمتی با یادآوری اینکه هفت کمیته اجرایی ذیل این جشنواره تشکیل شده است، گفت: جشنواره امسال در بخش های غرفه آش، صنایع دستی، شب های فرهنگی، سیاه چادرها و مسابقه آش اجرا می شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ،تاکنون حضور 22 استان در جشنواره آش نهایی شده و در حوزه صنایع دستی هم 31 استان اعلام آمادگی نموده اند.

وی با اشاره به اینکه 260 گروه به عنوان شرکت کنندگان استان زنجان برای جشنواره ثبت نام کردند، گفت: به منظور ارتقای کیفیت مسابقه بین گروه ها با حضور داوران ملی برگزار شد و مقرر گردید 12 گروه به عنوان نماینده زنجان در جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره آش امسال 196 غرفه پیش بینی شده است، افزود: 9 استان در حوزه سیاه چادر شرکت کرده اند و زندگی عشایری و روستایی را به نمایش می گذارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: تهیه پوستر و نمادهایی از جشنواره با استفاده از تمام هنرهای سنتی ایران از هنر دوره قجری، رایزنی با ادارات و دستگاه های اجرایی، ورود قطار گردشگری به زنجان، تهیه تیزر جشنواره، اطلاع رسانی شهری از طریق بیلبوردها و بنرها در سطح شهر، آماده سازی محل جشنواره با همکاری سازمان همیاری از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه یک راسته برای نمایش ملیله در مجموعه گاوازنگ در نظر گرفته شده است، گفت: هر استان موظف شده یک محصول بسته بندی شده را در غرفه های صنایع دستی عرضه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه پیش بینی می شود روزانه 120 هزار نفر از جشنواره آش دیدن کنند، افزود: روزانه برای 140 هزار نفر آش طبخ و خیابان آش خوری با طبخ 45 نوع آش دایر می شود.

در ادامه مسیح الله معصومی، شهردار زنجان به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاه سازی اشاره کرد و گفت: خبرنگاران باید اخبار کامل و جامع و صحیح به مردم منتقل کنند.

وی به سیزدهمین جشنواره آش ایرانی در زنجان اشاه کرد و گفت: هرآنچه که به مطرح شدن نام یک شهر و یک کشور منجر شود، فواید و مزایایی برای همگان دارد.

با یادآوری اینکه جشنواره آش به مدت سیزده سال اجرا می شود و به برندی برای شهر زنجان تبدیل شده، افزود: همه ما موظف هستیم در مطرح شدن نام شهر زنجان تلاش کنیم.

معصومی افزود: شهرداری وظیفه آماده سازی بستر شهری برای این جشنواره را برعهده دارد، گفت: این نهاد از آمادگی کامل برای برگزاری جشنواره آش برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.