به گزارش ایرنا، روزهای داغ فصل تابستان و افزایش دما، بسیاری از افراد بویژه گروههای هدف را دچار گرمازدگی می کند و در این میان کارشناسان و متخصصان براین باورند که ، توجه به علائم و کارهای موثر از عوارض آن می کاهد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی زنجان در این باره گفت: در حالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند و در نتیجه دمای بدن بسیار افزایش می یابد که می تواند موجب آسیب به اندام های اصلی شود.
دکتر اصغر جعفری با اشاره به افراد و گروههای در معرض خطر گرمازدگی افزود: به طور معمول همه افرادی که در محیط گرم فعالیت یا ورزش می کنند، در معرض ابتلا به گرما زدگی قرار داشته اما شیرخواران و کودکان بدلیل اینکه مکانیسم خنک کننده در بدن آنها هنوز کامل نشده ییش از سایرین وجود دارد.
وی بیان کرد: افراد مسن ، افرادی که از داروهای ضد افسردگی و آرام بخش استفاده می کنند، به دلیل آنکه مکانیسم عرق کردن را مختل می کند از دیگر گروههای درمعرض خطر محسوب می شوند.
این متخصص طب اورژانس ادامه داد: با توجه به روزهای گرم تابستان کشاورزان و دامداران با توجه نوع فعالیت کاری در معرض آفتاب و در واقع گرمازدگی قرار دارند که بکارگیری نکاتی می تواند معضلات ناشی رابه حداقل کاهش دهد.
این مسئول تاکید کرد: در تمامی منابع دنیا موارد گرما زدگی شدید به دمای بالا 40 درجه بالا در فرد آسیب دیده اطلاق می شود که مرگ و میر را به دنبال داشته و بویژه 2 گروه اصلی افراد مسن و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند.

** علائم و انواع گرما زدگی
وی اظهار کرد: علائم گرما زدگی با توجه به شدت آن متفاوت بوده و به تناسب آن به سه سطح گرما زدگی خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می شود.
جعفری ، نشانه ها و اقدامات گرمازدگی خفیف را شامل گرفتگی ماهیچه ها، خستگی مفرط گاهی سرگیجه و غش ذکر کرد و گفت که در موقع مشاهده این نوع علائم مصدوم را باید به جای خنک منتقل کرده و به فرد آسیب دیده محلول ORS یا محول آب ، نمک و شکر(یک قاشق چایخوری نمک با هشت قاشق چایخوری شکر در یک لیتر آب) خورانده شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن ماهیچه های گرفته گرمازده را ماساژ داده و حوله خنک و نمدار روی پیش و عضلات ران، زیر بغل ، گردن و شکم مصدوم قرار داد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی زنجان، علائم و اقدامات در گرمازدگی متوسط را سرگیجه،عدم هوشیاری ایجاد شده و به دنبال آن رنگ پریدگی پوست، تنفس سریع و سطحی ، نبض ضعیف و تعریق بدن ذکر کرد و گفت که در این حالت باید مصدوم را به محل خنک برده و سپس به فرد آسیب دیده باید کمک کرد تا دراز کشیده و پاها را به بالا ببرد.
وی اظهار کرد: سپس بوسلیه پارچه نمدار ، بادبزن و یا هر وسلیه دیگری مصدوم را خنک کرده و علاوه بر آن محلول ORS (محلول آب، نمک و شکر) داده شود به شرط آنکه هوشیار بوده و استفراغ کند.
جعفری افزود: در صورت قطع تنفس، مراحل تنفس مصنوعی را انجام داده و در صورت عدم بهبودی مصدوم را بلافاصله برای انجام اقدامات لازم به مرکز درمانی منتقل کرد.
وی بیان کرد: نشانه های بیمار گرمازدگی شدید ، قیافه بیمار گرمازده تب دار بوده ، پوست گرم و خشک ، نفس سطحی و نبض ضعیف تر می شود و به دنبال آن حرارت بدن نیز افزایش یافته و به 41 درجه سانتیگراد می رسد.
جعفری افزود: عدم هوشیاری، احتمال اغما و تشنج نیز در گرمازدگی نوع شدید ایجاد می شود و علاوه بر آن نیز باید به علایم دیگری باید توجه داشت.
وی ادامه داد: در بیمار دچار گرمازدگی شدید، کاهش سریع دمای بدن رخ می دهد و مهم ترین خط درمانی اقدام سریع برای کاهش این مهم به هر وسلیه ممکن می باشد که لباس فرد را در آورده و بدن او را در آب سرد (نه در یخ) قرار داد.
جعفری افزود: اگر چنین امکانی وجود نداشت با ا ستفاده از یک پارچه یا حوله ای ، یا اسفنج ، بدن فرد را با آب سرد خیس کرده یا اینکه قطعات یخ را به آرامی به بدن فرد بمالید.
وی اظهار کرد: موضوعی که باید توجه داشت این است که اگر بیماتر دچار شوک شده وی را برای انجام کارهای درمانی باید به مرکز درمانی منتقل کرد تا از عواقب آن جلوگیری شود.

** نکات مهم پیشگیری از گرما زدگی
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی زنجان ادامه داد: برای پیشگیری از گرما زدگی پوشیدن لباس های سبک با رنگ روشن، استفاده از کلاههای پهن ، استفاده از کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظتی 30 به بالاتر و مصرف مقادیر فراوان مایعات ( روزانه نوشیدن هشت لیوان آب در تابستان و همچنین استفاده از مایعاتی نظیر دوغ، آب میوه در صورت عرق کردن )نیز توصیه می شود.
وی بیان کرد: نکته مهمی که وجود دارد اینکه مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار(چای پررنگ) دفع مایعات را بیشتر کرده و علائم گرمازدگی را تشدید می کند.
جعفری افزود: افرادی که دچار گرما زدگی شدید می شوند، تا یک هفته برای ابتلا به یک حمله دیگر گرمازدگی مستعد بوده و بنابراین در این مدت از تماس هوای گرم یا فعالیت کردن در محیط گرم باید اجتناب شود.

** گرما زدگی در کودکان زیر پنج سال شیوع بیشتری دارد
یک متخصص کودکان نیز گفت: گرما زدگی در کودکان زیر پنج سال شیوع بیشتری دارد و انجام کارهای به موقع در کاهش پیشگیری از عوارض بعدی آن نقش بسزایی دارد.
عباس مرتضوی افزود: گرما زدگی کودکان با نشانه های نظیر از دست دادن مایعات بدن که منجر به بهم خوردن تعادل الکترولید های داخل خون می شود و از نظر بالینی نیز به کاهش ادرار و افزایش تعریق منجر می شود.
وی بیان کرد: کاهش ادرار به کلیه ها آسیب می رساند چرا که، کاهش دفع سموم رخ می دهد و ارگان های دیگر بدن را با اختلال جدی مواجه می کند.
این متخصص بیمارستان امام حسین(ع) استان زنجان ادامه داد: والدین در صورت مشاهده این علائم باید نسبت به خوراندن سرم خوراکی یا همان محلول او آر اس بدون نیاز به نسخه پزشکی اقدام کنند و کارهایی نظیر پاشویی را انجام داده و سپس به مراکز درمانی منتقل کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به در پیش روزهای گرم تابستان والدین از رها کردن کودکان و شیرخوار خود در فضای بسته به ویژه اتومبیل خودداری کنند چرا که بروز این مساله در مدت کوتاهی گرمازدگی آنان را رقم می زند و چه بسا حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

** گرما از نظر اقلیمی تا اواسط مرداد در زنجان روند فزایشی دارد
مدیر کل هواشناسی استان زنجان نیز گفت: طبق پیش بینی ها به لحاظ اقلیمی گرما تا اواسط مرداد در استان روند افزایشی دارد که پس از آن به تدریج روند کاهشی خواهد یافت.
احد یاغموری افزود: بررسی ها نشان می دهد گرمترین ماه شهر زنجان به لحاظ اقلیم مرداد محسوب می شود که میانگین دمای ماهیانه ثبت شده نیز 23.6 دهم در جه بوده است.
وی بیان کرد: هم اکنون دمایی که در سازمان ها، ادارات هواشناسی اندازه گیری می شود مبتنی بر استانداردها بوده و بر همین مبنا اعلام می شود.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس این کار توسط دماسنجی که در یک محفظه چوبی سفید رنگ که در ارتفاع 2 متری زمین قرار گرفته انجام می شود و این محفظه چوبی طوری طراحی شده که هوا به راحتی از آن عبور می کند و در مقابل تابش مسقتیم خورشیدی بر روی دماسنج را حفاظت می کند.
وی یادآوری کرد: ویژگی این اندازه گیری آن است که می توان دمای شهرهای مختلف کشور را و دنیا را بر اساس استانداردها مقایسه کرد و به تجزیه و تحلیل آن پرداخت.
یاغموری افزود: این استاندارد و اندازه گیری دمای هوا دردنیا مرسوم بوده و این در حالی است فرد وقتی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیرد، دمای بالاتری را تجربه می کند.
یاغموری افزود: به عنوان مثال، دمای بیشینه شهر زنجان طی روز گذشته 38 درجه ثبت شده بود که این دما در برابر نور آفتاب 65 درجه ، اتومبیل 80 تا 90 و جاهای دیگر نیز بیشتر است.
وی اضافه کرد: وسایل اندازه گیری اشعه ماورای بنفش خورشید این امکان را فراهم می کند در ساعاتی خاص میزان اشعه فرابنفش خورشیدی به مخاطب اعلام تا در صورت نیاز اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
این مسئول خاطر نشان کرد: تا کنون وسائل اندازه گیری اشعه ماورای خورشید در سطح کشور و این استان فراهم نشده که در برنامه های تجهیز ادوات هواشناسی قرار دارد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.