المیرا سعیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی هفته گذشته با حضور نمایندگان وزارت بهداشت کشور اتریش از تمامی بخش های فنی این اداره کل بازرسی انجام گرفت و حتی یک مورد عدم انطباق ثبت نشد.
وی یادآوری کرد: در این بازدید تمامی فعالیت ها و فرآیندهای فنی انتقال خون و تولید پلاسما مورد تایید قرار گرفت.
سعیدی افزود: این بازرسی ها، برای کسب مجوز ارسال پلاسمای تولیدی به منظور تهیه داروهای مشتق از پلاسما انجام می گیرد و در نهایت داروهای تولید شده نیز به مصرف افراد نیازمند می رسد.
وی بیان کرد: مهم ترین بازخورد بازرسی های خارجی ارتقای استانداردها، انتقال دانش، تجربه و افزایش اعتماد به نفس کارکنان این اداره کل است.
معاون فنی اداره کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: فواید این بازرسی ها موجب می شود که از پلاسمای مردم ایران برای خود آنها داروی مشتق از پلاسما ساخته شود و سیستم و کیفیت خدمات رسانی افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: پلاسما بخشی از خون محسوب می شود که از طریق فرآوری خون های اهدایی به دست می آید و یا مستقیم از اهدا کنندگان با استفاده از فناوری های نوین به روش آفرزیس گرفته می شود.
به گزارش ایرنا، آفرزیس به معنای دریافت خون و جداسازی پلاک‌های آن و سپس بازگرداندن خون به بدن فرد اهدا کننده می‌باشد که این عمل همچنین اهدای پلاکت نامیده می‌شود.
به گفته سعیدی، پلاسما پس از انجماد به مدت 2 سال قابل نگهداری است و علاوه بر مصارف درمانی، داروهای حیاتی مهمی مانند ایمونوگلوبولین های وریدی، آلبومین و غیره از آن تهیه می شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 32 هزار و 957 نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که این تعداد در مقایسه با سال ماقبل آن 8.5 درصد افزایش داشت.
سال گذشته سه درصد از مراجعه کنندگان نیز پلاکت و پلاسما اهدا کردند که اثرات درمانی این نوع فرآورده ها در مبتلایان به بیمارهای مختلف نقش حیاتی دارد.
سالانه 94 درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و بقیه را زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.