'سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان 22 مرداد ماه امسال برگزار می‌شود، خبری است که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با نزدیک شدن به زمان برگزاری آن داده است.
جشنواره ملی آش ایرانی برای نخستین بار در سال 84 یعنی 13 سال پیش در زنجان و فصل رویش انبوه سبزی‌های کوهی اردیبهشت ماه در محل مجموعه تفریحی گاوازنگ برگزار شد و استقبال مردم و شرکت‌کنندگان و بازخورد خوبی که از این جشنواره حاصل شد تصمیم بر آن شد که این جشنواره ادامه‌دار باشد تا جایی که زنجان امسال برای سیزدهمین دوره میزبان این جشنواره است.
در این جشنواره اقوام ایرانی از تمامی مراکز استان‌های کشور به دعوت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گرد هم آمده و اقدام به پخت آش و اجرای مراسم آیینی و بومی خود می‌کنند و در پایان از نفرات برتر این جشنواره تقدیر به عمل می‌آید.
یکی از فاکتور‌های مهم در برپایی یک جشنواره برگزاری آن در زمان ثابت و مشخص است تا بتواند گردشگران را جذب کند. این موضوع در مورد جشنواره آش صدق می‌کند چرا که دور اول و دوم آن در فصل بهار و اردیبهشت ماه برگزار شد و پس از آن به صورت دوره‌ای در ماه‌های شهریور، مهر نیز بر پا شد و در نهایت به مرداد ماه رسید.
یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در توضیح علت جابه‌جایی زمان این جشنواره و نیز تأثیرگذاری آن در تعداد گردشگران تصریح کرد: خوشبختانه با وجود تغییر در زمان برگزاری جشنواره کاهشی در تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان شاهد نبودیم چرا که اطلاع‌رسانی‌های لازم در فرصت مناسب ارائه می‌شود.

**تغییر زمان جشنواره آش به اجبار بود
وی افزود: در زمینه علت جابه‌جایی تغییر زمان برگزاری جشنواره نیز با توجه به نزدیک بودن آن با ایام محرم و مهیا کردن مقدمات مراسمات این ماه در زنجان به اجبار زمان برگزاری جشنواره را که یک ماهیت شادی‌بخشی و نشاط به جامعه دارد تغییر دادیم در حدود سه سال است که به شهریور ماه منتقل شده بود و امسال به مرداد ماه انتقال یافت و تا سه سال دیگر نیز می‌توانیم این تثبیت زمان را داشته باشیم وگرنه یکی از اصول اصلی جشنواره‌ها ثابت بودن زمان برگزاری آن است.
از آنجایی که هم زمان با جشنواره آش زنجان در دیگر شهرستان‌ها همانند اردبیل نیز جشنواره آش برگزار می‌شود به همین دلیل در صورت نبود جذابیت‌های لازم می‌تواند گردشگران خود را به سوی آن جشنواره‌ها سوق دهد به همین منظور رحمتی در توضیح این موضوع این‌گونه عنوان کرد: تاکنون هیچ یک از جشنواره‌های آشی که در شهرستان‌های دیگر برگزار می‌شود نتوانسته حتی نمونه کوچکی از جشنواره آش زنجان باشد چرا که این جشنواره سبک خاص خود را دارد.
ورود قطار گردشگری داخلی به زنجان در زمان برگزاری جشنواره آش یکی از اقدامات موثر در جذب گردشگر و معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های دیدنی زنجان بود که در سال‌ گذشته نیز انجام شد و روزانه شاهد ورود قطار گردشگری داخلی از تهران به مقصد زنجان بودیم.

**ورود روزانه قطار گردشگری داخلی از اواسط تیر ماه به زنجان
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در توضیح این‌که امسال نیز هماهنگی‌ها و رایزنی‌های نهایی لازم برای ورود روزانه قطار گردشگری داخلی انجام شده و از اواسط تیر ماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: در مورد ورود قطار گردشگری خارجی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده بود ولی از آنجایی که قطار از مسیر ترکیه عبور کرده و وارد کشور می‌شود به دلیل مشکلات داخلی ترکیه این موضوع فعلاً امکان‌پذیر نیست ولی امیدواریم با بازگشت آرامش به این کشور امکان ورود قطار گردشگری خارجی نیز فراهم شود.
تبدیل جشنواره آش زنجان به عنوان برند جشنواره‌های ایران یکی از اهداف پیش‌بینی شده در ابتدای کار بود از همین رو رحمتی در پاسخ به این سوال که میراث فرهنگی پس از 12 سال برگزاری مداوم این جشنواره تا چه میزان توانسته به این هدف نایل آید، ابراز کرد: از آنجایی که غذا یکی از جاذبه‌های گردشگری به شمار آمده و با کارکردی که دارد عاملی برای تبدیل منطقه به مقصد گردشگری شود از همین رو تبدیل زنجان به مقصد گردشگری غذایی یکی از اهدافی بود که خوشبختانه در حال حاضر به لحاظ میزان و کیفیت موفق بودیم و به بخش قابل توجهی از این هدف رسیدیم چرا که این مهم در جشنواره غذای اکو جاده ابریشم نیز به اثبات رسیده است ولی با این وجود باید تلاش بیشتری برای برطرف کردن کمبودها انجام دهیم.
وی در بیان مشکلات و خلاء‌های موجود در مسیر جذب گردشگر و تبدیل زنجان به مقصد گردشگری غذایی به همراهی و هماهنگی تمامی دستگاه‌های مرتبط در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: باید تمامی امکانات شهری برای برگزاری رویدادی همانند جشنواره آش بسیج شوند ولی با این وجود سعی کردیم مشکلات موجود آسیبی در روند اهداف پیش‌بینی شده وارد نکند.

**پیش‌بینی بازدید حدود 150 تور گردشگری از جشنواره آش ایرانی امسال
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به تعداد تورهای بازدیدکننده از جشنواره آش زنجان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 150 تور گردشگری از جشنواره بازدید کردند و طبق برآوردهای انجام شده امسال این میزان بیشتر از سال گذشته خواهد بود.
وی با اشاره به این‌که سال گذشته بیش از 40 نوع آش در جشنواره پخت شد ولی امسال با توجه به این‌که ثبت‌نام شرکت‌کنندگان انجام نشده نمی‌توان تعداد آش‌ها را پیش‌بینی کرد، خاطرنشان کرد: آش ترش زنجان در فهرست آثار ملی قرار گرفته و به دنبال ثبت چند غذای دیگر هستیم تا جایی که پیگیری‌های لازم در حال انجام است.
رحمتی با اشاره به این‌که جشنواره آش زنجان نخستین جشنواره‌ غذا در کشور است که توانسته 12 سال تداوم داشته باشد، خاطرنشان کرد: بازدید روزانه 120 هزار نفر از این جشنواره یکی از مسائل مطرح و قابل توجه است.
وی با بیان این‌که فعلاً شعار جشنواره مشخص نشده است، بیان کرد: علاقه‌مندان به شرکت‌ در جشنواره می‌توانند یک ماه پیش از آغاز جشنواره نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به وجود تنوع و نوآوری در برگزاری جشنواره نسبت به سال‌های گذشته برای جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: سیاه چادر عشایری که سال گذشته نیز پیش‌بینی شده بود امسال هم به قوت خود باقی است و تمام تلاش خود در اجرای متفاوت جشنواره نسبت به سال گذشته می‌کنیم.

**برپایی کارگاه‌های بازاریابی برای صنعتگران در جشنواره آش
وی در پاسخ به سوالی در زمینه اتخاذ برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد کارگاه‌های بازاریابی برای صنعتگران حاضر در جشنواره عنوان کرد: امسال نیز همانند سال گذشته با توجه به رضایت شرکت‌کنندگان بخشی با عنوان کارگاه‌های بازاریابی در جوار جشنواره آش پیش‌بینی شده است تا در راستای حمایت از تولید صنعتگران و فعالان حوزه صنایع دستی بازاریابی برای محصولات آن‌ها انجام شود.
رحمتی تصریح کرد: نمایشگاه صنایع‌ دستی استان که همزمان با جشنواره ملی آش ایرانی برگزار می‌شود از نظر وسعت و تعداد غرفه‌ها رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی با تأکید بر این‌که برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در راستای اهتمام به تحقق شعار سال که سال «حمایت از کالای ایرانی» است، صورت می‌گیرد، افزود: جشنواره‌ها این فرصت را برای برگزار نمایشگاه صنایع‌دستی فراهم کرده‌اند که در همین راستا و تا به امروز یک نمایشگاه در جوار جشنواره اکو برگزار شد و قرار است دو نمایشگاه دیگر نیز هم‌زمان با جشنواره‌های آش و اقوام ایرانی برگزار شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که یکی از اهداف مهم در حوزه صنایع‌دستی بحث نوآوری در این عرصه است، خاطرنشان کرد: نوآوری در صنایع‌دستی، یکی از نیازهای جدی و ضروری این صنعت به‌شمار می‌رود که در همین راستا پاییز امسال نسبت به برگزاری چهارمین نشست تخصصی و مسابقه طراحی صنعتی در صنایع‌دستی اقدام می‌کنیم.
وی در ادامه با بیان این‌که بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی در استان راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: این بازارچه‌ها در مکان‌هایی که حضور گردشگران بیشتر بوده و در مناسبت‌ها، جشن‌ها و اعیاد برپا می‌شود.

**امنیت غرفه‌های صنایع‌دستی جشنواره آش
تأمین امنیت غرفه‌ها یکی از درخواست‌های غرفه‌داران در جشنواره آش ایرانی بود تا جایی که یکی از غرفه‌داران از به سرقت رفتن صنایع دستی در غرفه خود به شدت شاکی بود، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در واکنش به این موضوع عنوان کرد: سال گذشته با توجه به پیش‌بینی تدابیر امنیتی لازم حتی یک مورد هم سرقت گزارش نشد چرا که کل نمایشگاه به دوربین مدار بسته مجهز شده و امکان هرگونه سرقت را به صفر رسانده است.
وی با اشاره به این‌که امسال نیز تمامی نمایشگاه تحت نظارت دوربین‌های مدار بسته بوده و با بیمه بودن کل نمایشگاه از وارد آمدن خسارت به غرفه‌داران کاسته می‌شود، بیان کرد: در زمینه برطرف کردن مشکلات تأمین آب برای شست وشوی ظروف نیز لوله‌کشی آب انجام می‌شود تا دغدغه غرفه‌داران در این بخش به حداقل برسد.
رحمتی در پایان گفت‌‌وگوی خود با صدای زنجان به اهداف پیش‌بینی شده برای جشنواره ملی آش ایرانی اشاره کرد و گفت: از جمله این اهداف می‌توان به احیای سنت غذای ایرانی، تأکید بر سنت غذایی صحیح، استفاده از محصولات طبیعی در تهیه غذا، معرفی استان، معرفی آش‌های محلی کشور، اجرای یک رویداد فرهنگی به عنوان جاذبه گردشگری منحصر به فرد و قرارگیری آن در تقویم گردشگری کشور و ایجاد فضای شادی و نشاط در بین مردم اشاره کرد.

** روزنامه صدای زنجان، 1397،4،5.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.