بارش چند روز گذشته به حدی بود که مدیرکل هواشناسی استان از افزایش 45 میلی‌متری بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و حتی اعلام کرد که میانگین بارش‌ها در 30 سال گذشته 281 میلی‌متر بوده که بارش‌های چند روز گذشته استان این میزان را هم پشت سر گذاشته است اما با این وجود بحران آب هم‌چنان پابرجاست.
این بحران کار را به آن‌جا رسانده که مسئولان استان در تازه‌ترین عکس‌العمل برای مقابله با آن به فکر تشکیل پلیس آب افتاده‌اند تا شاید پلیس بتواند از هدررفتن آب و سوءاستفاده از آن جلوگیری کند.

جلوگیری از تشدید بحران آب
بنا بر گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان برای جلوگیری از تشدید بحران در بحث آب، تشکیل پلیس آب در استان ضروری به نظر می‌رسد و از سویی دیگر با متخلفان این حوزه که از این خلع استفاده می‌کنند باید شاهد برخورد قاطع قانون باشند.
یوسف رضاپور با تأکید بر این نکته که موضوع کم‌آبی از تنش به بحران رسیده است اعتقاد دارد که بحث حفاظت از منابع آب تنها محدود به یک دستگاه و سازمان نیست و از همین رو تشکیل پلیس آب می‌تواند محلی برای هماهنگی دستگاه‌های مرتبط جهت مقابله با تشدید بحران آب باشد.
به گفته رضاپور، انتقال آب چاه‌ها به مزارع و باغ‌های استان در بسیاری از مواقع با تانکر و روش‌های دیگر انجام می‌شود که برای جلوگیری از این موضوع هم لزوم وجود پلیس آب احساس می‌شود.
اما موضوع تشکیل پلیس آب تنها به روزهای اخیر ختم نمی‌شود بلکه از سال‌ها پیش کارشناسان حوزه آب بر این اعتقادند که مشکل اصلی در برخورد با متخلفان حوزه آب و حفاظت از منابع آبی نه در برنامه بلکه در اجراست و به همین دلیل باید با تشکیل گروهی مانند پلیس آب نقش قوای مقننه و قضائیه نیز در بحث آب پررنگ‌تر می‌شود.
در همین زمینه در صورت جلسه آخرین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در اردیبهشت‌ماه گذشته که به ریاست استاندار زنجان برگزار شد برای راه‌اندازی پلیس آب جهت برخورد با حمل و نقل آب با تانکر و تخلفات دیگر در بخش‌های آب، قرار شد پیگیری‌های لازم توسط نیروی انتظامی انجام شود تا حوزه آب استان شاهد گام‌های نخست تشکیل پلیس آّب در استان باشد.

تشکیل پلیس آب
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع شرکت آب منطقه‌ای زنجان درباره این صورت‌جلسه و روند تشکیل پلیس آّب در استان به همشهری گفت: در گذشته بحث حفاظت از منابع آب و مقابله با متخلفان حوزه آب با آن شدتی که باید دنبال می‌شد وجود نداشت و از همین رو قدم‌های نخست تشکیل پلیس آّب در استان برداشته شده است.
محمدحسین مهانفر ادامه داد: در کل کشور نیز به دلیل نیازی که به این مورد داریم کسانی که در حوزه آب فعالیت دارند باید در مقام ضابط قضایی عمل کنند اما بیش‌تر همکاران ما که با مسائل آب سروکار دارند و به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند چون جایگاه قضایی خاصی ندارند در برخورد با متخلفان به مشکل برمی‌خورند و به جز مأموران ماده 30 که واقعاً تعداد کمی هستند بقیه همکاران چنین قدرتی قانونی را ندارند.
مهانفر افزود: بنابراین ترجیحاً این موضوع در شورای حفاظت منابع آب استان مطرح شد تا با همکاری نیروی انتظامی به ثمر برسد. این کار مستلزم همکاری بین چند دستگاه است تا به نتیجه‌ای برسد که به نفع مردم باشد و از طرفی سبب تسهیل امور شود و کمی زمان‌بر هم خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که شرایط منابع آب استان در چه وضعیتی قرار دارد که این تصمیم گرفته شده است؟ گفت: ما اگر به اندازه دنیا هم آب داشته باشیم باید از آن محافظت کنیم و وقتی این منابع انفال باشد این محافظت باید دوچندان می‌شود. لازم نیست از وضعیت منابع آب استان حرفی زده شود چون شرایط کاملاً روشن و قابل مشاهده است. اگر بخواهیم برداشت بهینه از منابع داشته باشیم قطعاً علاوه بر راه‌کارهای معمول باید سیستم‌هایی مانند پلیس آب هم وارد عمل شوند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع شرکت آب منطقه‌ای زنجان افزود: علاوه بر پلیس آب، تشکل‌های مردمی برای حفاظت از منابع آبی نیز باید تشکیل شود تا مردم خود را در مورد آّب و سوءاستفاده احتمالی از آن وارد عمل شوند.
این مسئول درباره لزوم ایجاد تشکلی به نام پلیس آب نیر تصریح کرد: وقتی کلمه پلیس به کار می‌رود شاید ذهنیت قهری به ذهن خطور کند اما بحث این جاست که ما قصد ورود به مسائلی را داریم که تخلف‌های مشهودی را شاهد هستیم و در این موارد ضابطان قانونی راحت تر می‌توانند وارد عمل شوند در حالی که چنین نیروهایی در شرکت آب منطقه‌ای بسیار کم هستند و برای حل این مشکل و جلوگیری از بدتر شدن شرایط، تشکیلاتی که نام آن هر چیزی می‌تواند باشد، لازم است.
در حالی که هنوز بسیاری به این باور نرسیده‌اند که در بحران آب قرار داریم، سوءاستفاده از منابع محدود آب و تخلف در این خوزه نیز فشار مضاعفی را بر منابع آب استان وارد می‌کند و باید دید تشکیل پلیس آب در ابتدای راه خود قرار دارد تا چه حد می‌تواند مقابل این مسائل بایستد.

*روزنامه همشهری زنجان، 1397،3،27.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.