رباب شب خیز روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با سن گندم مادر در شهرستان های استان زنجان از اواخر فروردین آغاز شده اما به دلیل بارش باران و سرمای هوا این عملیات متوقف شد و با مساعد شده شرایط جوی این عملیات در حال انجام است.
به گفته وی، تراکم پوره سن گندم در برخی از شهرستان ها به نسبت بالاست و تاکنون این آفت در پنج هزار هکتار و سن گندم مادر نیز در چهار هزار و 500 هکتار از مزارع گندم استان مهار شده و عملیات همچنان ادامه دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر شهرستان های ابهر، خدابنده، ماهنشان، ایجرود، خرمدره، سلطانیه و زنجان هرکدام دارای هفت اکیپ هستند که روزانه حتی در تعطیلات در 2 نوبت صبح و عصر پایش مزارع را انجام می دهند.
شب خیز ادامه داد: با مشاهده پوره از سوی این اکیپ های کارشناسی، کشاورزان بلافاصله اقدام به سمپاشی مزارع گندم می کنند.
وی با بیان اینکه علاوه بر فعالیت اکیپ های کارشناسی از جهادکشاورزی در شهرستان ها پنج اکیپ در مرکز استان نیز عملیات بازرسی، نظارت و تعیین عملکرد را برعهده دارند.
به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با توجه به اینکه این استان پایلوت مبارزه با سن گندم در منطقه شمالغرب می باشد افزایش دقت در عملیات مبارزه بالاست.
شب خیزاعلام کرد: کشاورزان و گندمکاران در شهرستان ها آمادگی مبارزه با این آفت را داشته باشند تا به محض اعلام کارشناسان، اقدام به سمپاشی مزارع کنند.
وی تاکید کرد: کشاورزان در مبارزه با آفت سن گندم بر اساس توصیه های کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و شبکه‌های مراقبت عمل کرده و همکاری های مورد نیاز را داشته باشند.
به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران به شمار می رود که از مواد درون گندم یا جو تغذیه می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.
بر اساس پیش بینی های انجام شده از سوی جهاد کشاورزی زنجان در سال زراعی 96 – 97 میزان تولید گندم استان به 310 هزار تن می رسد.
در سال زراعی 95 – 96 تولید گندم در این استان 250 هزار تن بود.
7325/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.