محمدباقر حاج کاظمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اکیپ های دامپزشکی از بخش خصوصی و دولتی هستند که عملیات واکسیناسیون علیه بیماری های آبله، شاربن، تب برفکی و بروسلوز را انجام می دهند.
به گفته وی، این اکیپ ها در مراتع ییلاقی ماهنشان و طارم عملیات واکیسناسیون را انجام می دهند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان اظهار کرد: با توجه به کوهستانی و سخت گذر بودن مراتع ییلاقی استان این اکیپ ها واکسیناسیون دام ها در ییلاقات طارم را انجام داده اند و در ییلاق تخته یورد شهرستان ماهنشان نیز در حال اجرا است.
حاج کاظمی با بیان اینکه بیماری بروسلوز مشترک بین انسان و دام است، افزود: این بیماری از دام به انسان منتقل می شود مثل هاری، سیاه زخم، سل، کیست هیداتید یکی از این بیماری ها که فوق العاده عفونی و قابل انتقال است.
وی ادامه داد: بیماری بروسلوز یا تب برفکی در نوع انسانی آن، به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام های مبتلا می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به بیماری شاربن یا سیاه زخم اشاره کرد و گفت: این بیماری، از بیماری‌های مشترک انسان و دام و فوق‌العاده خطرناک است.
حاج کاظمی اظهار کرد: این بیماری در 90درصد موارد موجب مرگ دام ها شده و گزش حشرات و تماس با خون و لاشه دام‌های تلف شده و پوست آلوده از جمله راه‌های انتقال بیماری در انسان است.
وی افزود: ﺑﻴﻤﺎﺭی ﺁﺑﻠﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺩﺍمی ﺣﺴﺎﺱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻭﺍﮔﻴﺮﺩﺍﺭ، ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﻏﺎﻟﺒﺎﹰ ﻛﺸﻨﺪﻩ برای سن پایین است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﻨﻔﺲ ﻋﺎﺩی ﺗﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ورود ﻭﻳﺮﻭﺱ ﺁﺑﻠﻪ بوده ﺧﺮﺍﺷ های ﭘﻮﺳﺘی ﻭ ﻧﻴﺶ ﻛﻨﻪ ﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﻣـی ﺗﻮﺍﻧد از جمله این راه ها باشد.
حاج کاظمی ادامه داد: تب برفکی هیچ راه درمانی ندارد و دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری دام‌ها را جدی بگیرند.
به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار، استان زنجان یک میلیون راس دام سبک (گوسفند) و 180 هزار راس دام سنگین (گاو ) دارد.
7325/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.