احد یاغموری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس بارش های شهرستان ماهنشان در سال زراعی گذشته 221 و بلند مدت 251 میلی متر بود که بارش های امسال در مقایسه با بلندمدت 80 میلی متر و در مقایسه با پارسال 110 میلی متر افزایش نشان می دهد.
وی اظهار کرد: میانگین بارشهای این استان نیز از اول مهر سال 96 تا 11 خرداد امسال، 295 میلی متر گزارش شد که این میزان در بلند مدت (288 میلی متر) سه درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (248) 19 درصد افزایش نشان می دهد.
این مسئول ادامه داد: میانگین بارش شهرستان زنجان نیز طی بازه زمانی (اول مهر تا 11 خرداد امسال) 291میلی متر ثبت شد که در بلندمدت 280میلی متر و سال گذشته نیز 221 میلی متر بود.
یاغموری افزود: بر این اساس بارش های شهرستان نسبت به بلندمدت چهار درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 32درصد افزایش نشان می دهد.
وی بیان کرد: همچنان خرمدره وضعیت بارشی نامناسبی را در بین شهرهای استان به خود اختصاص داده، بطوری که میانگین بارشی این شهرستان در سال زراعی جاری 244 میلی متر ثبت شد که این میزان در سال گذشته 302 و بلندمدت 325 میلی متر بود.
به گفته مدیرکل هواشناسی استان زنجان، بر این اساس میزان بارندگی خرمدره نسبت به بلندمدت کاهش 25 درصدی را نشان می دهد که این روند در دیگر مناطق نیز متغیر است.
وی بیان کرد: تحلیل ها نشان می دهد بارش های 11 روز خرداد سال جاری قابل ملاحضه و به مراتب بیش از حد نرمال بوده که بسیار امیدوار کننده است.
یاغموری افزود: هم اکنون زنجان جزو هشت استان با بارش هایی درحد نرمال کشور ثبت شده، در حالی که دیگر نقاط کشور با طیف های از خشکسالی مواجه هستند.
وی یادآوری کرد: درصورتی که بارش های ماههای اردیبشهت و خرداد در این استان رخ نمی داد،چه بسا مشکل کم آبی بیشتر می شد که نزول این نعمت خداوندی بخشی از مشکلات را کمرنگ تر کرد.
مدیرکل هواشناسی استان زنجان خاطر نشان کرد: این در حالی است که استان زنجان در ماههای قبل با کمبود بارش 20 تا 30 درصدی مواجه بود که بارندگی های اخیر مشکلات این بخش را کاهش داد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون این اداره کل 60 ایستگاه هواشناسی در استان دارد که از این تعداد 30 ایستگاه بصورت خودکار اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.