به گزارش ایرنا، 700 متکی در روزهای پایانی سال 96 از شهر زنجان جمع آوری شدند، آماری که معاون خدمات شهری شهردار زنجان ارائه می دهد، مسئولی که ابتدای آذر سال گذشته در خبری تعداد آنان را 404 نفر که 70 درصد آنان را غیر بومی ها تشکیل می دادند، اعلام کرده بود.
همین موضوع هم منجر به تعیین مهلت 2 ماهه برای ساماندهی این وضعیت و جمع آوری متکدیان در شهر زنجان از سوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی وقت استاندار زنجان شد.
این مهلت 2 ماهه تمام شد، اما متکدیان از سطح شهر زنجان جمع آوری نشدند و در روزهای پایانی سال، تمام شهروندان به کرات چهره آنان با رنگ و لعاب های مختلف و لباس های گوناگون را می دیدند که سعی در جلب ترحم رهگذران در روزهای پایانی سال داشتند.
عید هم تمام شد، اما همچنان بساط متکدیان در سطح شهر زنجان گسترده بود و آنان با تمام توان در تلاش برای کسب درآمد و تحریک احساسات مردم.
در همین زمینه فرماندار شهرستان زنجان آسانترین و بهترین کار را کمک نکردن مردم به چنین افرادی اعلام کرد و گفت: اگر مردم قصد و نیت خیری دارند، می توانند کمک های خود را به نهادهای ذیربط و خیریه های شناخته و تایید شده برسانند.
اما روی دیگر سخن اینجاست که چرا در شهر زنجان، با وجود افزایش این تعداد متکدیان بویژه از نوع غیر بومی آنها، اقدام موثری برای ساماندهی انجام نمی شود.
معاون خدمات شهری شهردار زنجان مهمترین علت بی نتیجه بودن اقدامات این نهاد در جمع آوری متکدیان را نبود همکاری یکپارچه میان دستگاه های مسئول در این زمینه برشمرد و گفت: شهرداری از نظر قانونی فقط مسئولیت جمع آوری را بر عهده دارد.
غلامحسن احمدی ادامه داد: پس از جمع آوری این متکدیان، در اردوگاهی که فرمانداری زنجان از بهمن سال گذشته برای این کار در نظر گرفته، مسئول و دستگاهی نیست که آنان را تحویل گرفته و روند قانونی را در این مورد اجرا کند.
وی این جمله را هم گفت که وقتی کسی نیست، دستگاهی حضور ندارد، شهرداری هم این متکدیان جمع شده را پس از پذیرایی مختصری آزاد می کند و آنان حتی قبل از کارشناسان این نهاد در سطح شهر حضور دارند.
معاون شهردار زنجان دستگاه های مسئول در زمینه تعیین تکلیف متکدیان جمع آوری شده را بهزیستی، کمیته امداد، فرمانداری، دادگستری و امور اجتماعی استانداری معرفی کرد.
اما فرماندار شهرستان زنجان حرف دیگری را بر زبان آورد و گفت: زمانی که مکان مناسبی، مجزای از گرمخانه شهرداری، برای نگهداری متکدیان وجود ندارد، صلاح نیست که آنان در کنار افرادی که فقط قصد یک شب اقامت در این مکان را دارند، نگه داشته شوند.
رضا عسگری این را هم گفت که ابتدا باید مکان مناسبی برای نگهداری این افراد پیش بینی کرد، مکانی که بتوان در آن معتادان متجاهر را از بقیه جدا کرد، آنانی که تکدیگری را شغل اصلی خود می دانند به دستگاه قضایی معرفی و باقی افراد را برای تعیین تکلیف نهایی در مکانی مراقبت شده نگهداری شوند.
معاون شهردار زنجان گفت: نمی توان انتظار داشت متکدیان از سطح شهر جمع آوری شوند در حالی که با آنان برخوردی انجام نمی شود.
عسگری افزود که ابتدا باید مشکلات مربوط به حضور متکدیان در سطح شهر، جمع آوری و ساماندهی آنان شناسایی و سپس اقدامات لازم برای برخورد با آنان انجام شود.
معاون شهردار زنجان از همکاری نکردن دستگاه های مسئول برای ساماندهی متکدیان جمع آوری شده خبرداد و فرماندار شهرستان زنجان هم از لزوم ایجاد مکان مناسب با هزینه شهرداری که امنیت و سلامت مورد نظر را تامین کند، سخن گفت.
فرماندار زنجان این را هم اضافه کرد که دستگاه های متولی برای همکاری در خصوص ساماندهی متکدیان اعلام آمادگی کرده اند.
آذر سال گذشته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی وقت استاندار اعلام کرد که متکدیان نباید زنجان را بهشت خودشان تلقی و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.
زمانی زنجان فقط 80 متکدی داشت، 60 نفر غیر بومی و 20 نفر بومی، سپس این تعداد به 404 متکدی شامل 233 نفر مرد و 171 نفر زن رسید و حالا بنا به گزارش معاون شهردار فقط 700 نفر از آنان جمع آوری و سپس رها شده اند و فرماندار شهرستان زنجان هم لازمه مقابله با رشد این متکدیان را خودداری مردم از کمک به آنان اعلام می کند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.