ابوالفضل عباسچیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع 47 درخواست رسیده برای صدور اوراق تسویه خزانه در سال 96 تا کنون تعداد 30 مورد اوراق صادر شده و 17 مورد نیز در مرحله بررسی و صدور است.
وی یادآورشد: یکی از سیاست های اصولی وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده از ابزارهای نوین مالی است.
عباسچیان اظهار کرد: در این راستا بخشی از اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سال 1396 و بر اساس مفاد قانون برنامه ششم توسعه استفاده از ابزارهای نوین مالی شامل اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه جایگزین تخصیص اعتبارات نقدی شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: بر این اساس فرصتی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار داده شد که از 2ابزار اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه برای پرداخت بدهی های خود به اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: طبق بند و تبصره 5 قانون بودجه سال 1396 به دولت اجازه داده شد در سال 1396 بدهی های قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی تعاونی و خصوصی را که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1395 ایجاد شده، با مطالبات قطعی دولت (وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی) تا مبلغ 50 هزار میلیارد ریال به‌صورت جمعی- خرجی تسویه کند.
عباسچیان ادامه داد: به این منظور وزارت امور اقتصادی و دارایی، اسناد تعهدی خاصی را با عنوان 'اوراق تسویه خزانه' صادر می‌کند و در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی، خصوصی و تعاونی طلبکار و متقابل آن بدهکار قرار می‌دهد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: این اسناد فقط به‌منظور‌ تسویه بدهی این اشخاص به دستگاه های اجرایی و شرکتها و مؤسسات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی، حقوقی تعاونی و خصوصی که در اجرای بند پ ماده 2 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به شرکت های دولتی منتقل شده است، با بدهی دولت به این شرکت ها بابت مواردی چون یارانه قیمت های تکلیفی (با تایید سازمان حسابرسی) از طریق صدور اوراق تسویه خزانه قابل تسویه است.
عباسچیان تاکید کرد: در واقع اوراق تسویه خزانه اسناد تعهدی خاصی است که به منظور تسویه بدهی های قطعی دولت به اشخاص متقاضی با مطالبات قطعی دولت از اشخاص مزبور توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر و در اختیار اشخاص طلبکار یا بدهکار قرار می گیرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: اوراق تسویه فاقد نرخ سود است و فقط جنبه جابه جایی تعهدات و مطالبات را دارد.
به گفته وی یکی از نکته‌های مثبت بهره‌گیری از این ابزار، غیرتورمی بودن آن است که بدون افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، تحرک منابع مالی را در اقتصاد افزایش می‌دهد.
عباسچیان اظهار کرد: نکته مثبت دیگر استفاده از این ابزار، شکستن قفل بدهی زنجیروار نهادها به یکدیگر است.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.