به گزارش ایرنا غلامحسن شافعی، چهارشنبه در همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در مشهد افزود: متاسفانه گاه وظایفی که به فعالان اقتصادی واگذار شده به بهانه اینکه در حوزه وظایف حاکمیتی است از آنان پس گرفته می شود و در عمل انتظارات فعالان اقتصادی برآورده نمی شود.
وی با بیان اینکه بین فضای مساعد محیط کسب و کار و توسعه اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد، خاطرنشان کرد: مبنای حرکت و توسعه در همه کشورها مساعد شدن محیط کسب و کار است.
شافعی ادامه داد: پایان سال 91 قانون محیط کسب و کار در مجلس تصویب شد و ماموریت برای تحقق این مهم به وزارت امور اقتصادی و دارایی و کمیته ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه واگذار شد و قرار است قانونهای مخل فضای کسب و کار و خلاءهای قانونی شناسایی و در خصوص آن تصمیم گیری شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: میزان قانون گریزی در کشور زیاد است ، نظارت بر اجرای قانون در کشور مغفول است و قوانین موجود نیز استفاده نمی شود.
شافعی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه قانون وثیقه اجرایی نمی شود بانکها همراهی لازم را در خصوص اجرای این قانون مصوب کشور ندارند.
وی گفت: همچنین قوانین مصوب در بسیاری از موارد هنگام تدوین آیین نامه اجرایی، تغییر داده می شود و نظارتی بر تدوین آیین نامه ها و بخشنامه ها وجود ندارد. بعضا قوانینی که تصویب می شود در استانها یکسان اجرا نمی شود و مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه زیاد است .
وی ایجاد هر مجوز جدید در حخوزه اقتصاد را دروازه ای به سوی فساد دانست و افزود : مقاومت در مقابل حذف این مجوزها فراوان است.
وی ادامه داد: اتاق ایران و وزارتخانه تلاش زیادی در این خصوص انجام می دهند اما کار از جای دیگری خراب است، مجوزهایی که برای حذف شناسایی می شوند، از سوی دیگر در سازمانها و یا توسط قوانین جدید مجلس تولید می شوند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: تا زمانی که تغییر اساسی در حوزه اقتصاد شکل نگیرد مشکل اقتصاد ما حل نمی شود و این در حالی است که در این شرایط حساس، تولید می تواند کشور را نجات دهد.
شافعی گفت: تا وقتی واسطه گری مالی، دلالی و کارهای زودبازده در مقابل کارهای اساسی درآمد کلان کسب کنند نمی توانیم به سمت توسعه و رشد اقتصادی حرکت کنیم.
پنجمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار که امروز در مشهد برپا شده تا فردا ادامه خواهد داشت.
5132/7505
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.