به گزارش ایرنا، نقش مشارکت های مردمی و موسسه های خیریه در بهبود و ارتقای سطح زندگی قشرهای مختلف مردم بویژه گروههای هدف نقش بسزایی دارند؛ چرا که این موسسته ها تلاش دارند با استفاده از ظرفیت های مردمی هزینه های سرسام آور را کاهش دهند.
در این میان بهداشت و درمان از جمله بخش های اجتماعی و اثرگذار در کشور به شمار می رود که در سال های گذشته نهادهای خیریه و سازمان های مردم نهادی با وجود کمبودهای فراوان و مشارکت خیران در این حوزه فعالیت هستند و روند روبه رشدی نیز داشته اند.
به گفته معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون بیش از 870 موسسه خیریه حوزه سلامت در کشور فعالیت می کنند و علاوه بر آن 620 سازمان مردم نهاد نیز با محوریت ترویج آموزه های حوزه سلامت در استانهای مختلف به فعالیت مشغول هستند.
در سال های گذشته نیز فعالیت سازمانها و موسسه های خیریه حوزه سلامت این استان نیز روند روبه رشدی داشته و برخی از آنها توانسته اند با ایجاد اعتمادسازی و بهره گیری از ظرفیت خیرین خدمات رایگان را به بیماران تحت پوشش خود حتی از اقصی نقاط کشور ارائه کنند و اما در این میان تعدد این مراکز و موازی کاری ها مانع از حرکت هدفمند می شود.
پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در ارتباط با فعالیت موسسه های خیریه حوزه سلامت استان گفته بود که این موسس ها باید به لحاظ عملکردی و مالی شفاف سازی کنند تا اعتماد مردمی سلب نشود.
پرویز قزلباش اظهارکرده بود: هم اکنون حدود 20 موسسه خیریه در استان فعالیت می کند و منابع مردمی برای خدمت رسانی به بیماران نیازمند داده می شود اما نگرانی احتمالی شهروندان این است که موازی کارها به اتلاف وقت منجر شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: در صورتی که همه موسسه های خیریه در یک راهبرد کلی و در راستای اهداف تعیین شده ای حرکت کنند، مشکلات به مراتب کمتری ایجاد بوجود می آید و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

***موسسه های خیریه در مسیر اولویت های دولت حرکت نمی کنند
مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان گفت: موسسه ها و انجمن های خیریه سلامت در کنار مردم و برای حمایت از بیماران تشکیل شده اند که اقدامی ارزشمند بشمار می رود اما بروز مسائلی مانع از حرکت های هدفمند آنها شده است.
جمشید وفا افزود: هم اکنون انجمن ها و خیریه های حوزه سلامت بدون دخالت دولت فعالیت می کنند و در واقع هیچ نوع کنترل و نظارتی بر عملکرد، فعالیت ها و حتی هزینه کرد آنها وجود ندارد.
وی اظهار کرد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که انجمن های خیریه حوزه سلامت و همچنین سازمان های مردم نهاد در مسیر و اولویت های دولت حرکت نمی کنند و این موضوع به نوبه خود مشکلات متعددی را بوجود می آورد.
وفا افزود: هم اکنون 15 موسسه خیریه سلامت در استان فعالیت می کند و این در حالی است که فعالیت ها موازی کاری در بین این نوع موسسه ها مشاهده می شود و این اقدام به نفع مردم نیست.
مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان ادامه داد: ساماندهی خیریه ها و حتی سازمان های مردم نهاد می تواند به پیشبرد بهتر برنامه ها و اهداف تعیین شده کمک کند اما نبود هماهنگی و تصمیمات جزیره ای مشکلات و هزینه های زیادی را ایجاد می کند.
وی بیان کرد: برخی از این انجمن های خیریه سلامت و سازمان های مردم نهاد مبالغ سرسام آوری را هزینه می کنند و در اغلب موارد با اولویت های تعیین شده دولت همسو نیست.
وی بیان کرد: متاسفانه انجمن های خیریه حوزه سلامت این مجمع را به رسمیت نمی شناسند و علاوه بر آن نبود نظارت های کافی و ارائه نکردن فعالیت عملکردی خود مشکلات را افزایش می دهد.

*** قانون جامع نظارت و مدیریت بر خیریه های سلامت وجود ندارد
وی ادامه داد: شفاف سازی مالی از سوی موسسه های خیریه برای گروههای هدف و شهروندان اهمیت زیادی دارد و بی توجهی به این مر خدشه جبران ناپذیری را وارد می کند.
وفا خاطرنشان کرد: عمده مشکل موسسه های خیریه سلامت این استان نداشتن برنامه منطبق با اولویت های این بخش است و دراین مسیر حرکت نمی کنند.
مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان ادامه داد: یکی از وظایف مجع خیرین سلامت ساماندهی خیریه های سلامت است و متاسفانه تا کنون نبود قانونی جامع در این بخش انجام این کار را ناممکن کرده است.
وی اظهار کرد: این در حالی است موسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد مجوز لازم فعالیت خود را از ارگانهایی دیگر دریافت می کنند ،که در برخی موارد نیز فاقد صلاحیت لازم هستند.
مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان خاطر نشان کرد: این نوع موسسات مجوز فعالیت خود را از ارگانهای دیگر دریافت می کنند و این مجمع نمی تواند آنگونه که باید و شاید نظارت های لازم را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد: برخی موسسه های خیریه حوزه سلامت را افراد معتمد تشکیل می دهد و این در اعتماد سازی خیرین و مردم اثر گذار است اما هزینه کرد این مبالغ در جای دیگر لطمه وارد می کند.

*** مهرانه از موازی کاری ها اجتناب می کند
مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی(مهرانه) استان زنجان نیز ادامه داد: این انجمن از سال 85 فعالیت خود را با مشارکت خیرین و ظرفیت های مردمی آغاز کرد به طوری که هم اکنون توانسته به بیماران این استان و حتی از اقصی نقاط کشور خدمات رایگان را ارائه کند.
اصغر وثوق افزود: خیران استان ماهانه بطور میانگین 6 میلیارد ریال به این انجمن کمک می کنند که این رقم در سال به 70 میلیارد ریال می رسد.
وی بیان کرد: به معنای واقعی کلمه این انجمن نماد غیرت همت و بزرگواری مردم زنجان محسوب می شود و دست اندرکاران این مجموعه تمامی موفقیت های حاصله در حوزه خدمت به مبتلایان به سرطان را مدیون لطف الهی و همراهی 100 هزار خیر می دانند.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی(مهرانه) استان زنجان ادامه داد: مهرانه تلاش کرده با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و خیرین از موازی کاری ها اجتناب کند و امکانات لازم را در اختیار بیماران و مراجعه کنندگان قرار دهد.
وی اظهار کرد: این انجمن عملکردی شفاف در حوزه مسائل مالی خود دارد و بر این اساس هزینه های صرف شده را بر سایت انجمن منتشر کرده و این مهم در راستای اعتماد سازی است.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی(مهرانه) استان زنجان ادامه داد: طی سال گذشته 910 پرونده در دفتر مرکزی این انجمن تشکیل شده که از این تعداد 713 پرونده مربوط به بیماران این استان بوده که 403 مورد ان نیز مربوط به شهرستان زنجان است.
وی خاطر نشان کرد: این انجمن سال گذشته نیز 17 پرونده مربوط به بیماران محک را که کودکان و نوجوانان زیر 14 سال را شامل می شود پذیرش و خدمات لازم را ارائه کرده است.
وثوق افزود: هم اکنون روزانه بین 20 تا 26 بیمار در بخش شیمی درمانی کلینیک مهرانه پذیرش می شوند که این مهم به کاهش مراجعه بالای بیماران در بیمارستان ولی عصر زنجان منجر شده است.
وی خاطر نشان کرد: از زمان اغاز بکار این انجمن در سال 85 تافروردین امسال 6 هزار و 700 پرونده در این انجمن تشکیل شده که بیشتر آنها غیربومی بوده است.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.