به گزارش ایرنا، در این مراسم، عباس ربیعی عضو هیات علمی گروه برق و الکترونیک دانشگاه زنجان به عنوان سکاندار جدید این بنیاد معرفی و از خدمات وحید رشتچی تقدیر شد.
عباس ربیعی در این مراسم به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: به نظر استفاده از توان فکری و خلاقیت جوانان هم نوعی کالای ایرانی محسوب می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان هم در ادامه این جلسه گفت: این نخبگان و استعدادهای برتر هستند که باید چالش های پیش روی جامعه را بشناسند و برای رفع آن راهکار ارائه کنند.
شهرام طهماسبی اظهار کرد: امروز چالش پیش روی نخبگان و دانش آموختگان برتر کشور نبود ظرفیت و نهاد سازی مناسب و کافی است.
وی اضافه کرد: در فرآیند توسعه، نخبگان علمی، سیاسی و اقتصادی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا تمام ابعاد توسعه به موازات هم حرکت کنند.
طهماسبی نبود ائتلاف و اجماع نظر در میان نخبگان یک جامعه را مانع از ایجاد بستر توسعه در آن اعلام کرد و یادآورشد: توسعه یک جامعه به میزان بهره وری و بهره برداری از ظرفیت های نخبگان آن بستگی دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه لازمه اداره هر جامعه ای وجود یک تئوری برای پیشرفت آن است، گفت: این تئوری باید توسط همه ارکان نظام نخبگی تنظیم شده و به تفاهم و اجماع برسد تا شرایط استفاده از آنها برای سیاستمداران و تصمیم گیرندگان کشور و استان فراهم شود.
وی لازمه تغییر در جامعه را اصلاح در باورها برشمرد و خاطرنشان کرد: نگاه های ابزاری، تک بعدی و بخشی باید به نگاه های جامع نگر تبدیل و ابتدا چنین نگاهی در میان استعدادهای برتر و فرهیختگان جامعه ایجاد شود.
طهماسبی بر لزوم نهادینه سازی فرهنگ کار تیمی در جامعه تاکید کرد و افزود: باید الگوهای رفتاری تغییر کند تا کار تیمی منجر به اتفاقات مثبت در مسیر توسعه کشور شود.
معاون منابع انسانی بنیاد ملی نخبگان هم در ادامه این جلسه گفت: پیش از این با این رویکرد بنیاد نخبگان فعالیت می کرد که نیروهای توانمند و با مهارت های خاص را شناسایی کند و در مسیر توسعه کشور قرار دهد.
محمد صالح ترکستانی اضافه کرد: این روند با ورود افراد مختلف فاقد توانمندی قابل توجه به بهانه های گوناگون به حوزه نخبگان این مسیر از هدف اصل یمنحرف شد.
وی تاکید کرد: از همین رو، بنیاد ملی نخبگان رویکرد جدیدی در پیش گرفت و اقدام به شناسایی افراد دانش آموخته برتر در حوزه مختلف و اختصاص امتیازات و جوایز گوناگون به آنان کرد.
ترکستانی با بیان اینکه در همین رابطه مشکل آزمون استخدامی استعدادهای برتر شناسایی شده مرتفع شده است، اظهار کرد: به زودی سازمان اداری و استخدامی شیوه نامه اجرای این مصوبه در خصوص جذب بدون آزمون دانش آموختگان برتر را ابلاغ خواهد کرد.
وی نخبگان را گروهی از فرهیختگان جامعه معرفی کرد که باید زمینه اثرگذاری آنان را فراهم ساخت.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.