مجتبی اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز عملیات انتقال نشای گوجه فرنگی از خزانه به زمین اصلی خبر داد و افزود: 18 درصد از زمینهای کشاورزی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص داده شده است.
اسکندری تصریح کرد: در سال زراعی 97-96 تعداد سه هزار خانوار از کشاورزان شهرستان طارم مشغول کشت و کار محصول گوجه فرنگی هستند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: برآورد می‌شود که از این سطح حدود 98 هزار تن محصول گوجه فرنگی تولید شود که سود اقتصادی بالایی برای شهرستان خواهد داشت.
وی با بیان اینکه کار انتقال نشا به زمین اصلی از دهه نخست فروردین ماه شروع شده و کار برداشت از مرداد ماه آغاز می‌شود، افزود: اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طارم در مورد این محصول شامل تامین نهاده‌ها، برگزاری برنامه‌های مختلف آموزشی بویژه ترویج کشت نشای صنعتی و همچنین تنظیم بازار است.
این مسئول خاطرنشان کرد: ارقام مورد کشت این محصول در شهرستان طارم شامل وای، الگانس، نان هنز، سوپر چیف بوده که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب منطقه از کیفیت بسیار بالایی بر خوردار است و بیشتر آن به مصرف تازه خوری می رسد و مقادیری نیز در صنایع تبدیلی مصرف می شود.
وی پیش رس کردن محصول، کاهش تلفات در زمین اصلی، بالا بردن قدرت جوانه زنی، افزایش عملکرد، کاهش هزینه بذر مصرفی، جلوگیری از خسارت سرمازدگی، کشت بوته های سالم و قوی در مزرعه اصلی را از مزایای کشت نشایی محصول گوجه فرنگی عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان طارم از نظر وضعیت آب و هوایی دارای شرایط خاص است، بافت مکانی منطقه از حالت دره ای برخوردار و با ارتفاع متوسط 400 متر از سطح دریا، منطقه بطور نسبی بصورت دشت است لذا از نظر آب و هوایی تابستان گرم و زمستان معتدل دارد.
این شهرستان دارای 2 منطقه کوهستانی و کوهپایه ای بوده و از نظر اقلیمی دارای 2 اقلیم متفاوت معتدل و سردسیر است و با توجه به شرایط اقلیمی نیمه گرمسیر شهرستان طارم که متفاوت از سایر نقاط استان است.
حدود 95 درصد مردم شهرستان طارم در کارهای کشاورزی فعالیت دارند و بیشتر محصولات زراعی این شهرستان بصورت نوبرانه در بازار مصرف داخل و خارج استان عرضه می شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت حدود 5 درصد جمعیت استان در 100 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.