به گزارش ایرنا، زنجان سه مسجد هزار ساله شامل مسجد روستای سه هزار ساله قروه، بقعه میر احمد زهرنوش در ابهر که اکنون کاربری موزه باستان شناسی یافته و سرانجام برجسته ترین آنها مسجد جامع سجاس که یادگاری از حضور مقتدرانه سلجوقیان در قرن پنجم هجری قمری است.
اگر کسی در هر زمانی نیاز به ساعاتی آرامش در بستر تاریخ و سادگی داشت به حتم یکی از بهترین انتخاب ها سفر به شهر سجاس در 12 کیلومتری غرب قیدار و 73 کیلومتری زنجان است.
مردم این سرزمین خود را مفتخر به 2 ارزش عالم پروری و حماسه آفرینی می دانند؛ روزگاری که کسی را توان ایستادگی در برابر حمله مغول ها نبود و جنگجویان مغول از شرق تا غرب ایران را گرفته بودند، مردم سجاس ایستادند و به قول اساتید تاریخ 200 شهید دادند اما اجازه سقوط شهر را ندادند.
مسجد جامع سجاس یکی از آن کهن ترین میراث ایرانیان است که خاطراتی به مراتب بیشتر از گنبد خشتی سلطانیه دارد، از آن روزهایی که نخستین مسجد جامع منطقه زنگان قدیم بود؛ از اجتماع علما و شعرای برجسته و وادار ساختن حاکمان به توجه و مرمت این بنا.
مسجد تاریخی سجاس به حتم یکی از جاذبه های زیبای تاریخی زنجان بشمار می رود اما محوطه و داخل این بنای هزار ساله نیاز به خانه تکانی اساسی دارد از ساماندهی مرمت بنا گرفته تا رسیدگی به محوطه.
خانه نگهبان که بنای مجاور مسجد است گفت: از سال 89 داربست های داخل مسجد به بهانه مرمت نصب شده اما در عمل کار خاصی انجام نشد.
محمد رسولی به خبرنگار ایرنا گفت: از سال 89 تا به حال 2 بار این مجموعه به پیمانکار برای ساماندهی سپرده شده است یک بار که خانه های مسکونی را خریدند و به محوطه مجموعه اضافه شد و بار دوم هم داربست ها نصب شد و بالا رفت.
وی با اشاره به اینکه کتیبه‌های مسجد تاریخی جامع سجاس از نظر سبک و شیوه گچ‌بری به کتیبه‌های مسجد جامع قروه شبیه است، یادآور شد: محراب مسجد سجاس نیز با گچ‌بری ارزنده و طرح‌های اسلیمی و گیاهی طراحی و اجرا شده است.
پیش از این برای مرمت این مسجد آستین بالا زده شده است در همان دوران حکومت ایلخانیان و هنوز هم می توان آثار مرمت این دوره را داخل مسجد مشاهده کرد.
هم اکنون هم در یک سوی محوطه می توان رواق هایی را مشاهده کرد که درون هر کدام سنگ نوشته های قدیمی قرار گرفته است سنگ نوشته هایی که قدمت آنها حتی به بیش از 400 سال هم می رسد.
اردیبهشت سال 94 همایشی با عنوان سجاس شناسی در کنار همین مسجد هزار ساله برگزار شد که در آن رئیس وقت آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه تا کنون تاثیر باستان شناسی شهر و مسجد سجاس توسط باستان شناسان ایرانی مشخص نشده است، به کاوش های انجام شده توسط باستان شناسان غربی در این شهر اشاره کرد.
این استاد دانشگاه گفت: بر اساس کاوش های انجام شده توسط هیات های خارجی، بنای تاریخی مسجد سجاس گویای شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهر و پیرامون آن در دوره سلجوقی است.
وی با بیان اینکه مسجد سجاس بخشی از ویژگی های خود را به جهت ارزش تاریخی و معنوی بدست آورده است، این بنا را گویای فرهنگ اسلامی و ضوابط مذهبی قرن ششم تا هشتم هجری قمری عنوان کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خدابنده هم مهمترین علت مسکوت ماندن عملیات مرمت و رسیدگی مسجد جامع سجاس را منوط به تخصیص اعتبار خواند و گفت: 2 سال است که وضعیت تخصیص اعتبار خوب نیست.
معصومه شیری این جمله را هم گفت که استان علاقه مند به ساماندهی بناست اما تمام مشکلات با پول و تامین اعتبار مرتفع می شود.
با این حال این آشفتگی از آرامش وضعیت روستا شهر سجاس و مسجد هزار ساله آن نمی کاهد و می توان با اقدامات فرهنگی و ساماندهی مناسب به یک جاذبه ناب در این منطقه دست یافت.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.