به گزارش ایرنا، مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در این همایش گفت: با توجه به وضعیت بحران آب در کشور باروری ابرها یکی از ابزارهای مدیریت منابع آب است.
فرید گلکار با بیان اینکه مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از 20 سال پیش فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است افزود: نتایج ارزیابی های این مرکز به طور کامل مشخص است و می تواند در دسترس عموم باشد، اما هنوز آنچنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است.
وی به بهره گیری 60 کشور جهان از این علم نوین اشاره و بیان کرد: کشورهایی که از این علم استفاده می کنند با توجه به شرایط محیطی، امکانات و اعتبارات مالی خود عملیاتهای متفاوتی در باروری ابرها انجام می دهند.
مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها درباره محدودیت های این مرکز در بخش منابع مالی اظهار کرد: این مرکز فقط 2 فروند هواپیمای استیجاری در اختیار دارد که تجهیزات این هواپیماها نیز مستهلک شده است، اما خوشبختانه در بحث اعتبارات در سال جاری حمایتها کمی بهتر شده است که امیدواریم سالهای آینده با توجه به اهمیت فعالیت این مرکز شاهد افزایش اعتبارات باشیم.
این مسئول به تجهیزات و سرمایه گذاری برخی کشورهایی که دیرتر از ایران عملیات باروری ابرها را شروع کرده اند اشاره کرد و افزود: اکنون امارات 6 فروند هواپیما و تایلند 26 فروند هواپیمای باروری ابرها دارند اما ایران به عنوان تنها کشور منطقه که دارای این فناوری است، بعد از گذشت 20 سال، فقط 2 فروند هواپیمای استیجاری در اختیار دارد.
گلکار در خصوص مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به عملیات باروری ابرها، تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با باروری ابرها به روش کلاسیک مخالف نیست بلکه با بحث باروری ابرها به روش یونیزاسیون، مخالفت کرده است. یونیزاسیون که در حقیقت انجام عملیاتی متمایز یونسفر باروری ابرهاست و در لایه یونسفر اتفاق می افتد، احتمال دارد جنبه های زیست محیطی داشته باشد و این موضوع در حال بررسی است.
وی در مورد حل معضل خشکسالی و بحران آب متذکر شد: بارورسازی نمی تواند تأثیر چندانی در میزان بارش سالانه کشور داشته باشد و لذا راهکار جامعی برای مقابله با خشکسالی و جبران کمبود آب نیست، بنابراین بهترین راه برای مبارزه با خشکسالی مدیریت منابع آبی و حفاظت از آن می باشد.
وی در ادامه افزود: در بعد آموزش و فرهنگ سازی درباره مصرف بهینه آبهای کشاورزی و آشامیدنی عملکرد ضعیفی داشته ایم که باید این نقیصه جبران شود.
وی در مورد اجرای این پروژه در شهرستان طارم اظهار کرد: بعد از انجام بازدیدهای میدانی از نقاط هدف و بررسی تمامی جوانب شرایط اقلیمی و همچنین انجام مطالعات گسترده در مورد وضعیت ابرهای طارم، مشخص خواهد شد که این عملیات در کدام قسمت و با استفاده از کدام روش انجام شود.
مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها ضمن تقدیر از همکاریهای هوا فضای سپاه، در مورد همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با این مرکز گفت: این اولین بار است که سپاه وارد این عملیات می‌شود، پروژه‌ای که با این نهاد برای بارورسازی ابرها آغاز کرده‌ ایم تا حدی جنبه آزمایشی دارد.
وی ا فزود: این پروژه از جنبه‌های زیادی با پروژه‌هایی که تا کنون اجرا می‌کردیم تفاوت‌هایی دارد و می‌توان گفت که در مرحله تست و آزمایش هستیم که اگر از این همکاری نتیجه بدهد، ادامه و گسترش خواهد یافت.
این مسئول در مورد تاثیر پدیده هارپ بر میزان کاهش بارشها اظهار کرد: انرژی مورد نیاز برای شکل گیری سامانه‌های بارشی در جو به قدری زیاد است که خلق یک سامانه ابری بارانزا، تغییر الگوی باد به منظور آوردن بخارآب به یک منطقه و یا حذف پدیده‌های جوی شدید غیرممکن است و لذا فناوری های مورد ادعا در هارپ که مدعی ایجاد تغییرات در شرایط آب و هوایی هستند پایه علمی ندارند و در حال حاضر در مرحله انجام مطالعات گسترده می باشند.
گلکار در مورد هزینه بارورسازی ابرها یادآور شد: این روش یکی از ارزان‌ترین روش‌های استحصال آب است و هزینه استحصال هر یک هزار مترمکعب آب از طریق شیرین کردن آب‌های شور 2 هزار دلار، انتقال بین حوزه‌ای 400 دلار، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب‌های زیرزمینی 230 دلار، تصفیه فاضلاب‌ها 230 دلار و بارورسازی ابرها فقط 15 دلار است.
وی تاکید کرد: بین راهکارهای طبیعی تولید آب، بارورسازی ابرها مقرون به صرفه‌ترین راهکار در سال‌های آینده است ضمن اینکه برخی از راهکارهای دیگر، خسارات جانبی گسترده‌ای به همراه خواهد داشت؛ به عنوان نمونه انتقال آب بین حوضه‌ای پیامدهای زیست‌محیطی و اجتماعی گسترده‌ای دارد؛ شیرین سازی آب دریا و برگرداندن نمک به دریا، که الآن اتفاق می‌افتد، تبعاتی زیست‌محیطی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، پروژه‌های باروری ابرها در ایران ابتدا توسط وزارت نیرو از سال 53 الی 577 با همکاری یک شرکت کانادایی و با استفاده از یک فروند هواپیما و تعدادی ژنراتورهای زمینی تصعیدکننده یدید نقره بر روی حوزه آبریز سد کرج و جاجرود انجام شد.
سپس باروری ابرها طی سالهای 68 الی 74 بصورت پراکنده و با استفاده از ژنراتورهای زمینی در ارتفاعات شیرکوه یزد به اجرا درآمد.
با ابلاغ وزیر وقت نیرو در بهمن ماه 1375، مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در یزد تأسیس و از سال 1376 رسماً آغاز به کار کرد. پس از تشکیل این مرکز، از سال 77 با همکاری رصدخانه آب و هواشناسی روسیه انتقال تکنولوژی باروری ابرها به ایران در قالب یک طرح 5 ساله صورت پذیرفت.
پس از پایان 5 دوره اجرای طرح باروری ابرها که با حضور متخصصین روسی به همراه انتقال تکنولوژی و آموزش کارشناسان صورت پذیرفت اولین پروژه اجرای مستقل توسط کارشناسان ایرانی در تابستان 87 در استان گیلان انجام گرفت. این مرکز از آن زمان تاکنون پروژه‌های متعدد اجرایی و مطالعاتی باروری ابرها در مناطق مختلف کشور به اجرا گذاشته‌است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.