به گزارش ایرنا، خوشنویسی از جمله هنرهایی است که این روزها به محاق فراموشی سپرده شده است، جوانان امروزی بیشتر وقت خود را صرف هنرهای دیگری مانند موسیقی، بازیگری میکنند و کمتر رغبتی به نشستن پشت میز و کار با مرکب و قلم دارند.
حمید آل یاسین یکی از هنرمندان خوشنویس زنجانی است، وی در سال 1338 متولد شده و اکنون دبیر بازنشسته است. وی سالها در حوزه خوشنویسی فعالیت داشته و مدرک فوق ممتاز این رشته را دارد.
این هنرمند زنجانی در گفت و گو با همشهری از جایگاه این هنر در استان میگوید و بر این باور است که جوان امروزی به دنبال هنرهای پرتحرک و شاد است و تمایل زیادی برای نوشتن از خود نشان نمی دهد، چرا که برای موفقیت در این هنر نیاز به صرف زمان و تحمل سختیهای مخصوص خوشنویسی است.
گفت و گوی همشهری را با آل یاسین می خوانید: چگونه با دنیای خوشنویسی آشنا شدید؟
من از کودکی خوش خط بودم، از دوران راهنمایی در مسابقات مختلف خوشنویسی شرکت میکردم و به آن علاقه داشتم. به یاد دارم در مقطع دوم دبیرستان بودم که خانه معلم شروع به کار کرد و من از این موضوع که میتوانم به آموختن هنر خوشنویسی در آن خانه مشغول شوم خوشحال بودم.
روزی که من به کلاس رفتم و استادم خط مرا دید از من دعوت کرد که به عنوان مربی خوشنویسی فعالیت کنم.
جایگاه این هنر را در زنجان چگون ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر تعداد هنرجویان این رشته هنری کم شده است، آنها گرایش زیادی به هنرهای سهل الوصول دارند و می بینند که آموختن این هنر دشوار است.
کسانی که به سمت این هنر میآید باید هر روز دست به قلم باشد و هر روز تمرین کند، کسی که در این راه قدم میگذارد باید تمام عمر خویش را برای آن بگذارد.
یک بخش این قضیه هم به خود ما اساتید برمی گردد، جوان امروزی وقتی زندگی ما را میبیند با خود میگوید که چه رهاوردی داشتهایم چرا که دیگر این هنر مانند سابق خردیداری ندارد.
با این وضعیت باید چه کار کرد؟
باید متولیان فرهنگی دست به کار شوند و این هنر را اشاعه دهند، وقتی هنرمندان در برآورد شدن ابتدائی ترین نیازهای خود ماندهاند چه توقعی می توان داشت؟
در حال حاضر کلاسهای من در حوزه هنری از شهریور امسال به دلیل اسباب کشی این محل تعطیل شده است، باید کار را به کاردان سپرد، ما باید هنر را وسیلهای برای اعتلا افکار جوانان قرار دهیم و با کشاندن آنها به این سمت همه مسائل مربوط به اجتماع را به آنها یاد دهیم.
تکنولوژی تا چه اندازه به ناآشنا شدن جوانان امروزی با خوشنویسی تاثیر گذاشته است؟
اولین عاملی که موجب قهر افراد جامعه با این هنر شده است، تولید ابزارهای جدید است، دیگر همه به دنبال پریتنت و تایپ هستند، همه این عوامل دست به دست هم داده تا کمتر کسی دارای خط خوشی باشد.
از سویی نیز آموزش و پرورش نیز در این اوضاع دخیل است، پیشتر در کتابهای ما سرمشق خوشنویسی وجود داشت و ما هر شب تمرین میکردیم اما در حال حاضر ا از این سرمشقها خبری نیست.
از خوشنویسان به نام زنجانی کدام یک را بیشتر می پسندید؟
از اساتیدی که در قید حیات نیستند میتوان به حاج جواد رضایی را میتوان نام برد، وی علاوه بر اینکه خوشنویس بود مرکب ساز قهار بود، در دورههای قاجار نیز ما خوشنویسان خوبی داشتیم از جمله استاد عبدالکریم خمسه ، که خطشان بسیار زیبا و تک بود. متاسفانه کسی این افراد را به جامعه معرفی نکرده است.
در زنجان مرکبسازی انجام میشود، یک مرکب و قلم خوب باید چه ویژگی داشته باشد؟
همانطور که گفتم پیشتر حاج حواد رضایی به ساختن مرکب می پرداخت که بعد از فوت ایشان این کار به شاگرد ایشان به زینالعابدین محمودی سپرده شد اما با نام رضایی به بازار عرضه می شود.
تنها نقصی که در این میان وجود دارد این است که محمودی به دلیل اینکه خوشنویس نیست نمیتواند مرکبهای به خوبی استاد رضایی بسازد با این حال مرکب های ساخت وی نیز قابل تعریف است.
علم مرکب سازی علم پیچیدهای و طاقتفرسایی است که شاکله آن صمنغ عربی، نبات مصری، مازوت، دوده است، این مواد باید 40 شبانهروز هم زده و مخلوط شوند تا اصولی ساخته شود.
در مورد قلم هم باید بگویم قلم خوب متعلق به دزفول است که طرز تهیه ان نیز پیچیدگیهای خاص خود را دارد و از بین تمام قلمهایی که در یک اتاق دربسته با پنجرههای گلی درست میشود تنها 50 قلم خوب به دست می آید.
در بحث قلم باید به قلمتراشی نیز اشاره کنم که بسیار در نوشتن تاثیر دارد اینکه چگونه تراش داده شود و شیب ان چقدر باشد.
موضوع مهم در هنر، بحث اقتصاد هنر است، در خوشنویسی این موضوع چقدر اهمیت داده شده است؟
به نظر من می توان کارهای زیادی در این حوزه انجام داد و این از عهده یک نهاد برنمیآید بلکه همه باهم باید دست به دست هم بدهیم و از این هنر که گنجینه ماست دفاع کنیم.
ورود خطهای فانتزی و بدون اصالت و تابلوهایی که هنری پشت آن نیست موجب شده این هنر نتواند به جایگاه واقعی خود برسد، چخوب است که مردم ذائقه هنری خود را تغییر دهند و به سمت فرهنگ اصیل خود برگردند و این ممکن نیست مگر با فرهنگ سازی.
3216/6085
دریافت کننده: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.