به گزارش ایرنا، سید ابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از موسسه مصباح ( محل تولید و فروش عمده گوسفندان دارای ژن چندقلوزایی) در گفت و گو با خبرنگاران زنجان افزود: تولید و فروش عمده گوسفندان دارای ژن چندقلوزایی در زنجان یک طرح علمی، عقلی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.
رضوی گفت: طرح هایی که برای نخستین بار در کشور اجرا و بومی سازی می شود، به این معنی است که جمهوری اسلامی ایران توانایی های چشمگیری دارد و می تواند ظرفیت های خود را تبدیل به احسن کند.
وی با بیان اینکه طرح تولید گوسفندان چندقلوزا طرح بسیار مطلوبی است، تصریح کرد: این طرح در واقع هم راستا با الگوی اقتصاد مقاومتی و در راستای تحقق آن حرکت می کند.
معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پروژه علمی موسسه مصباح زنجان علاوه بر اینکه باعث افتخار ایران شده است، برای جوانان این کشور ایجاد اشتغال کرده و در نوع خود یک کار فرهنگی نیز محسوب می شود.
رضوی با بیان اینکه حمایت دولت از این نوع طرح ها ضروری است، اظهار داشت: مشکلی در حمایت از شرکت های دانش بنیان نداریم.
به گزارش ایرنا، برای نخستین بار در موسسه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان تولید و فروش عمده گوسفندان دارای ژن چندقلوزایی تحقق یافته است.
در دامداری این موسسه ۳۰۰ راس گوسفند ژن دار نر و ماده پرورش داده می شود، که ۱۵۰ راس از این تعداد گوسفند، میش بالغ است و قادر به زایش سه الی چهار قلو می باشد.
این گوسفندان به طور متوسط طی 2 سال توان سه بار زایش را دارند، همچنین هر میش در مدت 2 سال صاحب ۹ راس بره می شود.
این پروژه بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است و منافع زیادی از حیث تامین گوشت گوسفند کشور خواهد داشت.
در حال حاضر ۵۰ راس از گوسفندان این موسسه آبستن و در حال زایش هستند.
به طور عمده قوچ و میش موجود در این موسسه از نژاد اصلاح شده افشار است.
با انجام کارهای تحقیقاتی این موسسه ژن f.c.b هتروزیگوت از ابتدای سالجاری در این گوسفندان تثبیت شده، که از ویژگی های این نژاد، انتقال صددرصدی ژن چندقلوزایی، افزایش رشد و سوخت و ساز بهتر، کاهش یک سوم مصرف خوراک دام، کاهش دمبه، افزایش پشم و ژن قابل رصد در آزمایشگاه است.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.