به گزارش ایرنا، رحمان رستمخانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: گوسفند افشاری اصلاح شده در استان زنجان به تنهایی توان تولیدی بالاتر از گوسفندان وارداتی به کشور را دارد بطوری که ژن این دام علاوه بر چند قلوزایی، دارای سرعت رشد بیش از 550 گرم در روز است.
وی یادآورشد: عملیات اصلاحی بر روی گوسفند افشاری در استان زنجان موجب کاهش قابل قبولی از حجم دنبه و بهبود ضریب تبدیل غذایی آن شده و نیز وجود ویژگی شیرآوری به طور عملی امکان تامین شیر مورد نیاز برای سه بره را به این دام می دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه نژاد های گوسفندی وارد شده به کشور امکان رقابت با گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده را ندارند، گفت: بیشترین چند قلوزایی این نژاد ها در شرایط کاملا بسته و به صورت پرورش صنعتی در ایران سه قلو در هر زایمان است در حالیکه گوسفند افشاری اصلاح شده در شرایط غیر صنعتی و در محیط روستایی بیش از سه بره در هر زایمان را دارد.
رستمخانی ادامه داد: شیردهی بیش از 2 بره در نژادهای وارداتی در سیستم پرورش کاملا صنعتی در ایران وجود ندارد درحالیکه گوسفند افشاری اصلاح شده در شرایط روستایی به راحتی تا سه بره را شیر داده و درکنار خود نگه می دارد.
وی اظهارکرد: رشد روزانه در گوسفندان وارداتی در سیستم کاملا بسته و صنعتی با جیره غذایی بالانس شده به حداکثر 450 گرم در روز می رسد که گوسفند افشاری اصلاح شده میانگین سرعت رشد بالای 550 گرم در روز و در شرایط غیر صنعتی را دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، ضریب تبدیل غذایی گوسفندان وارداتی در سیستم پرورش صنعتی را در حدود پنج تا 6 و نیم کیلوگرم عنوان کرد و گفت: در گوسفند افشاری اصلاح شده نیز این ضریب در محیط غیر صنعتی وجود دارد.
رستمخانی افزود: گوشت گوسفندان وارداتی به خوشمزگی گوشت گوسفند افشاری نبوده و بازار پسندی پایین تر از گوشت افشاری را دارد که دلیل اصلی آن در حفظ خالص خونی بالای 97 درصدی گوسفند افشاری بومی در گوسفند افشاری اصلاح شده است.
وی ادامه داد: گوسفندان وارداتی عملا توان چرا در شرایط مرتعی ایران را ندارند و صرفا این دام ها را باید به صورت خالص و در سیستم پرورش صنعتی نگهداری کرد در حالی که گوسفند افشاری اصلاح شده امکان چرا در مراتع و مناطق مختلف استان و کشور را دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بیشتر گوسفندان وارداتی (به غیر از گوسفند نژاد آواسی) دم دار بوده و در زمان قوچ اندازی با میش های دنبه دار توان جفت گیری طبیعی را ندارند، و این مشکل در گوسفند افشاری اصلاح شده ندارد.
رستمخانی تاکید کرد: تنها ویژگی که بیشتر گوسفندان وارداتی دارند و هنوز در گوسفند افشاری اصلاح شده به صورت کامل اجرا نشده فحلی دائمی آنهاست که این ویژگی هم به لحاظ اینکه تعداد واحدهای صنعتی پرورش گوسفند داشتی در کشور انگشت شمار است و درحال حاضر امکان استفاده عموم گوسفند داران را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: گله ایستگاه تحقیقات گوسفند افشاری استان این ویژگی را دارد و انتقال این صفت به سایر گله های تحت پوشش استان زنجان در دست انجام است و در این باره نیز برنامه های تحقیقاتی_ تکمیلی مشترکی بین سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه زنجان درحال اجراست.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از آنجایی که در طی سال های گذشته استقبال پرورش دهندگان گوسفند کشور برای نگه داری خالص گوسفندان وارداتی رو به کاهش است لذا به نظر می رسد با یک برنامه اصلاح نژادی امکان توان تولیدی گوسفندان بومی مناطق مختلف کشور را ارتقا دارد تا در آینده کشور به لحاظ تامین گوشت قرمز دچار مشکل نشود.
به گزارش ایرنا، هدف اصلی از اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری افزایش بهره وری و اقتصادی کردن تولید در بخش پرورش گوسفند داشتی است..
این طرح از سال 85 با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز و بعد از اتمام عملیات اصلاح نژادی در مدت 6 سال در محیطی کاملا بسته در مزرعه دانشگاه، نخستین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی در سال 91 در استان تشکیل و مراحل انتقال دام اصلاح شده به گله های مردمی نیز از سال 92 آغاز شد.
هم اکنون در 20 روستایی استان 42 گله پرورش گوسفند افشاری تحت پوشش این برنامه اصلاح نژادی قرار دارند.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.