گل نسا آقامحمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق برنامه ریزی و پیش بینی ها 78 درصد کودکان سنین سه تا 6 سال در این استان بایدتحت پوشش طرح غربالگری بینایی تنبلی چشم قرار گیرند که تا کنون 70 درصد آن محقق شده است.
وی اظهار کرد: سطح یک اجرای طرح غربال گری تنبلی چشم کودکان سه تا 6 سال در پایگاههای غیر دایمی این استان تا پایان بهمن ادامه دارد و خانواده ها می توانند طی مدت یاد شده نسبت به این کار اقدام کنند.
آقا محمدی افزود: طرح غربالگری بینایی تنبلی چشم نزدیک به 22 سال است که در کشور اجرا می شود و طبق مطالعات انجام گرفته شیوع بروز این مشکل هنگام شروع این برنامه 2 تا پنج درصد بود که شایع ترین علل کم بینایی و نابینایی بود و هم اکنون با سیاست های پیشگیرانه این مهم به حداقل کاهش یافته است.
وی بیان کرد: بر این اساس 90 درصد روستاهای این استان توسط مراکز مستقر و با اعزام تیم ها تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که تعدادی محدودی از روستاها باقی مانده اند و طی روهای آینده به 100 درصد خواهد رسید.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: خانواده ها می توانند تا پایان دی امسال بس از پایان یافتن مهلت به مراکز دائمی در سطح این استان مراجعه کنند و پس از پایان این مهلت نیز پایگاههای ثابت همچنان فعال است.
وی بیان کرد: بر این اساس به محض اینکه کودکان تحت غربالگری این طرح قرار می گیرند با توجه به نتایج بدست آمده، سالم و یا مشکل دار به دقت مورد رصد قرار دارند که درسطح 2 و در صورت نیاز به اپتومتریست ها ارجاع داد می شوند که نسبت به تجویز عینک مبادرت می شود.
آقامحمدی افزود: در موارد لازم کودکان مورد دار برای انجام عمل جراحی به متخصصان چشم پزشک ارجاع داده می شوند تا از شدت بروز نابینایی جلوگیری شده و در صورت نیاز به بیمارستان های تخصصی تهران اعزام می شوند.
وی خاطر نشان کرد: پس از پایان مهلت اعلام شده خانواده ها می توانند به 13 پایگاه دائمی غربالگری سنجش بینایی در سطح استان مراجعه کنند که از این تعداد سه پایگاه آن در شهر زنجان واقع شده است.
به گزارش ایرنا ، سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان غربال شده اند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شده و تعداد 4هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شده اند.
تنبلی چشم یکی از شایع ترین دلایل کم بینایی شدید و نابینایی در ایران است که قابل پیشگیری و درمان بوده و همه ساله توسط مربیان مهدهای کودک ، رابطان بهداشت مربیان پیش دبستانی که آموزش های لازم را دیده اند در پایگاه های غربال بینایی انجام می شود.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.