به گزارش ایرنا، مشترکان روستاهای پایین کوه، دیزج، ولیاران و دیگر روستاهای شهرستان زنجان، نسبت به مبالغ قبوض آب مصرفی خود در دوره اخیر معترض هستند و پرداخت این میزان مبالغ را خارج از توان خود می دانند.
شماری از این مشترکان با حضور در شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان زنجان نسبت به مبلغ بالای قبض های دوره 14 مهر تا 15 آذر خود معترض شده اند و این مبالغ هنگفت در امور مشترکان بیش از 50 درصد کاهش داده شده است.

** قبض های آب آشامیدنی روستاها قابل بررسی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفت: قبض های آب روستاهای شهرستان زنجان که با مشکل چند برابری آب بها مواجه شده اند، متناسب با میزان کارکرد کنتور به زودی بررسی می شود.
رضا کابلی تاکید می کند: خطای در عدم قرائت به موقع، بی نظمی در قرائت و ثبت نکردن دقیق کارکرد کنتور آب از سوی ماموران قرائت کننده روی داده است.
وی اظهار کرد: هیچگاه کنتور آب خودبخود بدون داشتن مصرف کار نمی کند مگر اینکه دستگاه خراب و یا نشتی آب وجود داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفت: عمر مفید یک دستگاه کنتور آب آشامیدنی پنج تا 6 سال است و این دستگاه ها در روستاها قدیمی است.
کابلی یادآوری کرد: کنتورهای آب به طور معمول در نتیجه تجمع رسوبات و یخ زدگی کارکرد خود را از دست می دهد.
وی با بیان اینکه طی سال های گذشته قرائت کنتور از سوی قاریان انجام نمی شده و ماموران از خود رقمی را بدون ملاحظه کنتور ثبت می کردند، افزود: این مشکل در زمان فعلی رفع شده و ثبت شماره کارکرد کنتورهای آب آشامیدنی در روستاها توسط تبلت های مجهز به نرم افزار GPS انجام می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان تاکید کرد: هرگونه مواد افزودنی در آب آشامیدنی نیازمند مجوز است و فقط گند زدایی و کلرزنی برای این مایع حیاتی انجام می شود.
کابلی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی امکان اضافه کردن مواد به آب آشامیدنی امکانپذیر نیست.
وی اضافه کرد: آب آشامیدنی روستاهای دو اسب، پایین کوه، چرناب و زرنان از مخزن آب شهری زنجان تامین و توسط شرکت آب و فاضلاب شهری نیز کلرزنی می شود.

** شکستگی کنتور و بی اطلاعی مشترکان موجب افزایش رقم های بالای قبض آب شده است
رئیس اداره درآمد و خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفت: مبلغ قابل پرداخت قبض عده ای از مشترکان تحت پوشش این شرکت نسبت به دوره گذشته(تابستان) افزایش یافته، به دلیل نبود مشترک در منزل طی دو یا سه دوره قرائت کنتور و ناشی از افزایش حجم بدهی است.
حمیدرضا اوجاقلو افزود: در ماه های گرم سال ضریب 20 درصد گرما به مشترکان پرمصرف، موجب افزایش مبلغ قابل پرداخت قبض شده چرا که افزایش آب بها تابع افزایش مصرف است.
وی ادامه داد: نمونه ای از این افزایش مبلغ پرداختی به علت شکستگی لوله آب، بعد از کنتور بوده که به لحاظ بی اطلاعی مشترک طبق تعرفه آب و فاضلاب روستایی قبض مربوط تعدیل و با اعمال شکستگی، مبلغ ثبت شده در قبض از یک میلیون و 160 هزار تومان به 260 هزار تومان کاهش یافت.
وی افزود: شکستگی کنتور آب و داشتن نشتی از دیگر عوامل موثر در افزایش آب بهاست که تعدادی از مشترکان از این مشکل پیش آمده برای دستگاه مطلع نیستند.
رئیس اداره درآمد و خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان، روستاهای پایین کوه، رازبین و دیزج را روستاهایی مهاجرتی بیان کرد که بیشتر صاحبان منازل ساکن نیستند و مامور قرائت کنتور در هر دفعه مراجعه برای ثبت کارکرد کنتور با درب های بسته مواجه می شود.
اجاقلو اضافه کرد: با وجود چنین مشکلاتی، بر اساس آیین نامه بهره برداری مشترک، از اول ماه هر سال تا پایان همان سال آب بهاء مشترکان در سطح روستاها به صورت علی الحساب محاسبه می شود چرا که احتمال اشتباه در قرائت کنتور، اعداد آن و تشابه اسمی بین چند مشترک نیز وجود دارد که با توجه به این آیین نامه این مشکلات قابل رفع است تا حقی ضایع نشود.
وی به هزینه آب مصرف مشترکان ساکن و غیرساکن در روستاها اشاره و اظهار کرد: مشترکانی که در روستایی ساکن دائمی هستند مشترک ساکن محسوب شده و تعرفه آب بهای آنان در 9 طبقه بر اساس میزان مصرف متغیر است.
رئیس اداره درآمد و خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفت: آن دسته از مشترکان تحت پوشش این شرکت که ساکن دائمی در روستا نیستند، تعرفه آب بهای آنان بر اساس مصوب مجلس 780 تومان در هر مترمکعب محاسبه می شود.

**همه مشترکان روستای دیزج با مشکل افزایش مبلغ آب قبض مواجه شده اند
یکی از مشترکان شرکت آبفار در روستای دیزج گفت: هزینه قابل پرداخت در قبض 185 هزار تومان بود که با اعتراض در این شرکت، این مبلغ به 78 هزار تومان کاهش یافت.
رمضان عنایتی اضافه کرد: امور مشترکین این شرکت، علت افزایش آب بهاء این دوره را قرائت اشتباه کنتور آب از سوی قاری کنتور بیان کرد.
وی ادامه داد: همه مشترکان شرکت آب و فاضلاب روستایی ساکن در روستای دیزج با مشکل مبالغ هنگفت آب بها مواجه شده اند.
یکی دیگر از مشترکان روستای ولیاران گفت: مبلغ قابل پرداخت قبض آب یک میلیون و 160هزار تومان بود که با اعتراض در شرکت آب و فاضلاب روستایی زنجان این مبلغ به 260 هزار تومان کاهش یافت.
عباس مرادی اضافه کرد: در حال حاضر از 260 هزار تومان 160 هزار تومان پرداخت شد و 100 هزار تومان آن را نیز به عنوان بدهی به شرکت آبفار طی دوره بعد پرداخت می شود.
مجید مرادی نیز یکی دیگر از مشترکان روستایی پایین کوه گفت: قبل از این آب بها 10 هزار تومان بود و در این دوره 121 هزار و 900 تومان است.
وی، نیز برای اعتراض به این مبلغ قابل پرداخت در امور مشترکان شرکت حضور یافته بود.

**مسئولان برای بررسی قبض های آب آشامیدنی اقدام کنند
زکیه باقری نیز از دیگر ساکنان روستای پایین کوه است که گفت: شستن فرش و استفاده زیادی از آب آشامیدنی نداشتیم که مبلغ قابل پرداخت قبض آب این دوره نسبت به دوره تابستان سه برابر شده است.
وی اضافه کرد: کنتور آب سالم، هیچگونه نشتی و شکستگی در تاسیسات لوله کشی نیز وجود ندارد.
سپهر محمدی نیز گفت: در فصل پاییز که مصرف آب کاهش می یابد میزان مبلغ قابل پرداخت نسبت به دروه تابستان که مصرف بیشتری داشتیم افزایش قابل توجهی یافته که اهالی این روستا منتظر رسیدگی به این مشکل هستند.
با توجه به پیگیری های ایرنا درباره مبلغ قابل پرداخت قبض های آب آشامیدنی در روستاهای شهرستان زنجان، نتیجه رفع مشکل این دسته از مشترکان این شرکت نیز اطلاع رسانی می شود.
طی چند روز آینده کارشناسان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان با حضور در محل و بررسی کنتورهای آب مشکل را حل می کنند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.