به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه طی 15 سال آینده نیز روند سالمندی در این استان 2 برابر افزایش خواهد یافت، گفت: جمعیت این استان به سمت سالمندی پیش می رود و برنامه ریزی لازم برای این قشر ضروری است.
مسیح الله سلطانی افزود: جمعیت این استان در سال 1335، از 386 هزار و 201 نفر به یک میلیون و 57 هزار461 نفر در سال 95 رسیده که طی 60 سال گذشته افزایش 2.7 برابری را نشان می دهد.
وی اهداف و وظایف شورای راهبردی جمعیت را پایش و بررسی مستمر آمار تحولات جمعیتی استان، شناسایی مشکلات و موانع تحقق اهداف منطبق باسیاست های کلی جمعیت ابلاغی رهبری، اعلام کرد.
این مسئول، شناسایی اولویت های استانی در اجرای سیاست های کلی جمعیت و بررسی چالش ها، مشکلات پیش روی اجرای سیاستهای ابلاغی و تعیین راهبردهای جمعیتی استان منطبق با سیاستهای ابلاغی به تمامی دستگاه های اجرایی و تهیه دستور کارهای استانی با هدف تحقق اهدافی که در راهبردهای جمعیتی استان را از دیگر وظایف برشمرد.
وی اظهار کرد: مهمترین مساله جمعیتی این استان پاسخگویی به نیازهای جمعیت واقع در سنین 15تا 64 ساله با توجه به سهم 70 درصدی آنان از جمعیت است.
به گفته سلطانی، بر این اساس باید سیاستگزاری ها به سمت کاهش نرخ بیکاری، ایجاد فرصت های شغلی و همچنین پاسخ به نیازهای این گروه سنی از قبیل مسکن، ازدواج و سایر تسهیلات است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز ادامه داد: بر اساس اطلاعات ارائه شده تعداد موالید در سطح استان در سال 93، 20 هزار و 201 مورد بوده که این تعداد در سال گذشته 21 هزار و 433 مورد بوده و در سال جاری نیز کاهش یافته است.
پرویز قزلباش افزود: شناسایی زنان تک فرزند بدون فرزند و مشاوره برای فرزند آوری از برنامه های مهم این واحد دانشگاهی قرار دارد.
وی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات تعداد مرگ در سطح استان بین 4 هزار و 470 در سال 1393 تا 4 هزار و 634 در سال 1395 متغیر بوده و دارای روند افزایشی است.
این مسئول ادامه داد: یکی از دلایل افزایش شمار متوفیان تاکید بر کارشناسان ثبت مرگ برای ورود اطلاعات دریافتی، از مراکز خدمات جامع سلامت، بیمارستانها و آرامستانها می باشد.
وی اظهار کرد: طی بررسی انجام گرفته در سال های قبل کم ثبتی در این بخش وجود داشت و علاوه بر آن ، موارد فوت دانشگاه علوم پزشکی همیشه از موارد فوت ثبت احوال پایین بوده ، زیرا در برنامه ثبت مرگ، ملاک ورود اطلاعات، محل سکونت متوفی و همچنین سال جاری است در صورتی که در برنامه ثبت احوال موارد فوت سایر استان ها و معوقه از سالهای قبل را نیز شامل می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: با توجه به آمارهای ارائه شده، میزان شهرنشینی استان طی سال های 93 تا 95، از 64.29 درصد در سال 93،به 66.45 درصد در سال 95، رسیده و روند افزایشی را نشان می دهد.
وی ، دلایل عمده این افزایش را مهاجرت روستاییان به شهرها اعلام کرد و گفت که تغییرات این شاخص به تفکیک شهرستانهای استان به دلیل تفاوت الگوی هر شهرستان متفاوت بوده است.
قزلباش افزود: بیشترین میزان شهرنشینی سال 95، در استان از شهرستانهای خرمدره به میزان 82.72 درصد ، زنجان 82.53 درصدو کمترین میزان شهرنشینی نیز از شهرستانهای ایجرود و طارم به ترتیب 8.68 و 20.44 درصد گزارش شده است.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز ادامه داد: زیر ساخت‌های مختلفی اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی برای افزایش جمعیت کشور باید مهیا شود.
مسعود صفی یاری افزود: امروزه اغلب مردم شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر را باور کرده اند و در این راستا شعارهای ترویج افزایش جمعیت با توجه به زندگی کنونی و شرایط فعلی پرداخته و القا شود.
وی خاطر نشان کرد: برای ترویج فرهنگ فرزندآوری باید از ظرفیتهای تشکل‌ها و نهادهای مردمی بهره گرفت و این با توجه به محدودیت‌های اعتباری نمی توان در کوتاهترین زمان ممکن زیرساخت های لازم آن را مهیا کرد.
مدیر کل ثبت احوال استان زنجان نیز در ادامه از آمار ولادت و وفات هشت ماهه امسال سخن گفت و ادامه داد: طی هشت ماهه 13 هزار و 872 ولادت در این استان ثبت شد که این تعداد در مدت مشابه سال قبل 13 هزار و 826 واقعه بوده است.
سید علی شفیعی افزود: تعداد وفات جاری ثبت شده در هشت ماهه امسال برابر با سه هزار و 142 واقعه بوده که مدت مشابه سال قبل برابر با سه هزار و 125 واقعه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: طی هشت ماهه امسال 422 واقعه چند قلوزایی در این استان به وقوع پیوسته که از این تعداد 199 واقعه 2 قلوزایی و هشت واقعه سه قلوزایی بوده است.
وی همچنین تعداد کارت‌های هوشمند صادر شده آبان امسال را 15 هزار و 416 فقره اعلام کرد و گفت طی هشت ماهه امسال 76 هزار و 255 فقره کارت صادر شده است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.