علی قره چه لو، روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گونه های جانوری که به دلایل گوناگون از طبیعت جدا شده اند در این مرکز تحت مراقبت های دامپزشکی قرار گرفته و پس از درمان، بهبود و تیمار در زیستگاه اصلی رهاسازی می شوند.
وی اظهار کرد: متاسفانه اغلب گونه های جانوری به دلیل سنگدلی و خودخواهی برخی افراد بر اثر شلیک گلوله و یا زنده گیری به منظور نگهداری به عنوان حیوان خانگی، زندگی طبیعی خود را از دست می دهند و این کار ناجوانمردانه، جفا بر حیات وحش منطقه و زیبایی های طبیعت است.
قره چه لو افزود: در طول سال آن دسته از جانوران وحشی که در مناطق مختلف استان، زخمی و یا دچار آسیب شده اند توسط محیط بانان و علاقه مندان به حیات وحش و طبیعت به این مرکز منتقل می‌شوند تا مداوا و تیمار شوند.
رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: مرکز نگهداری حیات وحش زخمی و آسیب دیده این استان در سال 86 در منطقه تحت مالکیت این اداره کل واقع در باغ دشت سهرین ایجاد شده است.
قره چه لو، وسعت این مرکز را حدود سه هکتار ذکر کرد و افزود: گونه های تحت مراقبت و نگداری در این مرکز، توسط دامپزشک مورد معاینه قرار گرفته و در صورت سالم بودن و داشتن شرایط لازم بازگشت به طبیعت، در زیستگاه های اصلی رهاسازی می شوند.
وی تصریح کرد: برخی مواقع نیز به منظور نجات جان حیات وحش زخمی، دامپزشک به همراه محیط بانان به منطقه اعزام شده و نسبت به مداوا و درمان جانور آسیب دیده اقدام می کند.
قره چه لو از شکارچیان و نگهداری کنندگان گونه های جانوری، خواست دست از تهدید حیات وحش منطقه بردارند چراکه در صورت مشاهده و دستگیری، بدون هیچ اغماضی و بر اساس قانون با آنان رفتار خواهد شد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: متاسفانه برغم توصیه ها، هشدارها و برخوردها، بازهم عده ای از شکارچیان دست از شکار غیرمجاز حیات وحش برنداشته و گونه های جانوری و طبیعت را مورد تهدید قرار می دهند.
امجد باقری افزود: همه افراد در مراقبت و نگهداری از حیات وحش، مسئول هستند و بسیاری از آنان در این خصوص با محیط زیست همکاری و تعامل دارند اما در این میان هستند کسانیکه که حقوق حیوانات را نادیده گرفته و مبادرت به شکار می کنند.
وی تصریح کرد: وقتی جانوری با اصابت گلوله زخمی شده و از دست شکارچی فرار می کند پس از مدتی به دلیل خونریزی از پا می افتد و بالاخره بعد از تحمل رنج و درد فراوان در آغوش مرگ جای می گیرد که این از انصاف و انسانیت نیست.
باقری از عموم مردم استان زنجان خواست در صورت مشاهده شکارچیان متخلف، بلافاصله موضوع را به صورت حضوری به نزدیکترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های 33554001و 09392888657 اطلاع دهند تا در این زمینه اقدام لازم انجام شود.
یک شکارچی نیز گفت: در دوران جوانی، چندین قطعه کبوتر چاهی را مورد هدف قرار دادم و یکی از آنها بر زمین افتاد و دوان و دوان و شادمان برای پیدا کردن این پرنده زخمی راهی محل شدم.
وی، افزود: بالاخره این پرنده را در میان بوته ای یافتم و چون زخمی شده بود چاقو را بیرون کشیدم اما در حین ذبح، پرنده چنان نگاه معصومانه ای به من کرد که بی اختیار تنم لرزید و اشک در چشمانم حلقه زد و طبیعت به دورم چرخید و در همانجا از کرده خود نادم و پشیمان شدم و از شکار حیوانات توبه کردم.
به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده 'سرخ آباد' در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت 122هزار و 618هکتار از سال 75تحت حفاظت قرار گرفته است و دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود.
منطقه شکار ممنوع 'خرمنه سر' نیز به وسعت حدود 77هزار و 885 هکتار در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است.
حیات وحش منطقه شامل 'کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها' بوده و گونه های گیاهی آن نیز نظیر 'ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل ، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون' می باشد.
منطقه 'فیله خاصه' نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار است.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
'منطقه حفاظت شده انگوران' با مساحتی برابر با 92 هزار و 297 هکتار از سال 1349 تحت حفاظت قرار گرفته و پوشش گیاهی منطقه بطور عمده از لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میرحسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد تشکیل شده است.
این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن و دیگر گونه های جانوری ازجمله خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله است.
'پناهگاه حیات وحش انگوران' نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال 1349 به حفاظت درآمده و از سال 1354 نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت 29 هزار و 833 هکتاری است.
'منطقه شکار ممنوع خراسانلو' نیز با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است و در بین 49 درجه و 5 دقیقه تا 49 درجه و 33 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 6 دقیقه تا 36 درجه و 26 دقیقه عرض شمالی واقع شده و وسعت منطقه 70157 هکتار و حداقل ارتفاع 1550 متر و حداکثر 2971 متر و دامنه تغییرات ارتفاعی نیز 1421 متر است.
این منطقه کوهستانی بوده و میزان بارندگی آن بالای 400 میلیمتر در سال است.
پوشش گیاهی منطقه بطور عمده شامل چوبک، بومادران، گون، کلاه میرحسن، پسته وحشی، سیاه تلو است و زیستگاه قوچ و میش وحشی البرز مرکزی می باشد از گونه های دیگر حیات وحش منطقه می توان به خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش و از گونه های پرندگان به کبک معمولی نیز اشاره کرد.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان های ابهر - خرمدره به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‎ های حاصلخیز از تنوع گونه‎های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می کنند.
6084/8068
خبرنگار: پرویز غفاری **انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.