به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی و خدماتی بهداشتی و درمانی روز سه شنبه اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی با ظرفیت 25 تخت کرد، اقدامی که مشابه آن هفته گذشته از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری با هدفی مشترک در یکی از مدارس استان با برگزاری مانور زلزله انجام شد.
بدون شک شرکت های خدماتی، دستگاه های امداد رسان و متولیان حوزه مدیریت بحران در زمان وقوع بلایای طبیعی بیشترین نقش را در کاهش آسیب ها و خسارت ها دارند و از هر نظر باید در آمادگی و تجهیز کامل به سر ببرند.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هم پس از پنج سال، اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در حاشیه این مانور به خبرنگار ایرنا گفت: بحرانی که رخ می دهد، 2 مرحله دارد، اقداماتی که بدون فاصله پس از بحران انجام می دهید و دسته دیگر هم اقداماتی که تا یک ساعت بعد هم زمان انجام آن را داریم.
پرویز قزلباش افزود: برای مدیریت بحران مجموعه ای از عوامل دخیل هستند اما دانشگاه علوم پزشکی در بخش سلامت و خدماتی که باید در حوزه درمان باید ارائه کند، مسئولیت دارد.
وی یادآورشد: بیمارستان های زنجان در این شرایط فعال هستند، همچون همیسه و در این شرایط بلافاصله نیروها آماده باش دریافت می کنند و تک تک وظایف برای آنها تعریف شده است و در زمان هایی هم مانورهایی برگزار تا آن هماهنگی حفظ شود.
قزلباش با بیان اینکه قسمت عمده تجهیزات ما که بیمارستان ها هستند و همین طور هم اورژانس همواره در حالت آماده باش به سر می برند، اظهار کرد: در شرایط بحران نیروهای کمکی هم فعال می شوند و یک فرماندهی واحدی شکل می گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تا مرحله حاد و اورژانسی 24 تا 48 ساعته اول را رد کنیم بدنبال آن ستاد مدیریت بحران کشور وارد می شود و به راحتی از استان های همجوار کمک ها را بر اساس نیازی که وجود دارد، دریافت می کند.
وی خاطر نشان کرد: هدف از این مانور که برپایی بیمارستان 25 تخت خوابی است و پیش بینی شده در زمان وقوع بحران بتوان از آن استفاده کرد.
این بیمارستان یک مرکز درمانی کامل است در حد مدیریت و سرویس دادن به افراد درگیر بحران است که در مراحل اولیه بحران باید برپا شود.
این بیمارستان حدود پنج سال بود که برپا نشده بود و این نخستین بار پس از این مدت است که برپا می شود تا ما متوجه نواقص کار خودمان بشویم و اگر تجهیزات اضافه نیاز دارد تکمیل کنیم.
مجموع امکاناتی که داریم خوب است اما باید به روز رسانی شود چون این تجهیزات برای هشت تا 9 سال قبل بوده و بازنگری و به روز رسانی و تکمیل آن ضروری است.
از این بیمارستان صحرایی که در محوطه پشتی بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان برپا شده بود نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان هم بازدید کرد.
بیمارستان های صحرائی، چادرهای بادی و سبکی محسوب می شوند که در سریعترین زمان ممکن برپا و تجهیز می شوند و بیشتر آنها به اتاق جراحی، عمل سرپایی، بستری و ارتوپدی و خدمات درمانی مورد نیاز ابتدایی برای مواقع بحرانی مجهز هستند.
سازه این چادرها از تعدادی ستون بادی بسته تشکیل گردیده که با استفاده از یک دستگاه کمپرسور یا دمنده ساده دستی ، باد با فشار معادل 20کیلو پاسکال به درون آنها دمیده شده و همزمان با برپا شدن ستونها پوشش چادر نیز که از نوعی پارچه مخصوص ضد آب و بدون تنفس و ایستا در برابر آتش ساخته شده بسرعت بر روی پایه ها گسترده بگونه ای که چادر در کوتاهترین زمان ممکن و حدود 7 دقیقه برپا می شود.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.