حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز چهارشنبه در دیدار مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایری کشور بر لزوم ایجاد بازار فروش تولیدات عشایر در استان تاکید کرد و گفت: عشایر دارای فرآورده های دامی و صنایع دستی فراوانی هستند لذا باید بازارهایی برای عرضه تولیدات عشایر در نظر گرفته شود تا محصولات آنها به قیمت مناسب به فروش برسد.
وی تصریح کرد: نباید اجازه داد دلالان دسترنج عشایر را به قیمت های بسیار پایین به یغما ببرند.
وی گفت: معمولا وقتی سخن از عشایر به زبان می آید آنچه تداعی می شود تهیه اقلام مورد نیاز جامعه به ویژه فرآورده های دامی و صنعت های محلی است.
به گزارش ایرنا، عبادی با بیان اینکه به ذخایر فرهنگی عشایر توجه نمی شود اظهار کرد: جوامع شهری امتیازاتی از نظر علم، صنعت و بسیاری مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره دارد که ممکن است روستا و عشایر فاقد آن باشد.
وی عنوان کرد: عشایر دارای ذخایر فرهنگی بسیار ارزشمندی هستند چرا که به دلایل مختلف از جمله دوری از مراکز، شیوه های سنتی، پایبندی به اسلام و انقلاب در اکثر تهاجم ها مسئولیت داشتند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: ارزش های فرهنگی عشایر بیش از فرآورده های دامی و صنعتی آنها برای کشور ارزش دارد، شاید از نظر علمی و کلاسیک در سطح پایین تری از جوامع شهری باشند اما از جهاتی بسیار بالاترند.
وی یادآور شد: به عشایر تنها به دید اقتصادی حتی امنیتی نگاه نکنیم باید به دید ذخایر تمدنی و هویت کشور نگاه کرد.
عبادی افزود: عشایر دارای هنرهای زیادی از جمله قناعت، تولید کننده، مرزبان، دارای ذخایر فرهنگی و غیره هستند اما در قبال آن هنر ماچیست آیا به میزانی که از هنر عشایر می گوییم، پای آن وایستاده ایم.
وی اضافه کرد: اکنون تهاجم به صورت غارت، شبیخون و ناتوی فرهنگی درآمده است و از نظر تولیدات و فرآورده های دامی آیا تعداد دام از 20 سال قبل تاکنون تغییر پیدا کرده است؟
وی با بیان اینکه برخی عشایر از نظر سیاسی تحت فشار هستند، تاکید کرد: نباید با عشایر سیاسی عمل کرد و بر این مسائل باید گریست.
امام جمعه بیرجند گفت: باید بیش از پیش شرایط برای حضور عشایر در مرزها با دلگرمی و انگیزه بیشتر آنها فراهم شود و سهل انگاری ما اگر عشایر را آواره کند درد بی درمان است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشاردهنده- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.