موضوعی که مسئولان شهرداری نیز بر آن صحه می‌گذارند و معتقدند وجود سرعتگیرها در خیابان‌های پرتردد شهر قابل قبول نیست و به جای این کار باید فرهنگ رانندگی با سرعت مطلوب را در جامعه پیاده کنیم. اینکه افراد با تشخیص درست خود سرعت مطمئنه را انتخاب کنند اثرگذارتر از راهکار‌‌های اجباری و تنبیهی است.

شناسایی سرعتگیرها
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری زنجان با اشاره به اینکه تاکنون بسیاری از سرعتگیرها در داخل شهر زنجان شناسایی شده‌اند، می‌گوید: پس از شناسایی سرعتگیرهای شهر، از آنها اطلاعاتی جمع‌آوری شده است. در میان این سرعتگیرها برخی غیراستاندارد ارزیابی شده‌ و با تصویب شورای ترافیک استانداردسازی شده‌اند.
«سمانه شاد دل» با اشاره به اینکه سرعتگیر‌‌های برخی از خیابان‌های شهر را باید برداشت، چون صدماتی در پی دارند، می‌افزاید: با این حال درخواست نصب سرعتگیر در خیابان‌ها از سوی مردم بسیار زیاد است، چرا که اغلب آنها تصور می‌کنند بیشتر تصادفات مقابل منزل آنها رخ می‌دهد. اما در واقع سرعتگیر درمانی برای حوادث نیست.

جانمایی غلط سرعتگیرها
شاد دل در ادامه با بیان اینکه سرعتگیرها نباید در مسیرهای اصلی نصب شوند، اظهار می‌کند: سرعتگیرها باید در مکان‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که خلوت هستند و جزو مسیرهای فرعی به حساب می‌آیند تا متخلفان ساکنان را دچار مشکل نکنند. اما در مسیرهای اصلی وجود سرعتگیر به هیچ عنوان اصولی نیست، چرا که مثلا اگر آمبولانسی در حال گذر باشد، حتی چند ثانیه نیز در رسیدن و نجات بیمار موثر خواهد بود. همین‌طور برای خودروهای آتش‌نشانی و دیگر موارد امدادی زمان بسیار اهمیت خواهد داشت.

هزینه نصب سرعتگیر
امسال حتما در نقاط مورد نیاز سرعتگیر نصب خواهد شد. شاددل با اشاره به این جمله بیان می‌کند: در بسیاری از نقاط نصب سرعتگیر مصوب شده است اما چون بودجه مورد نیاز برای اجرای آنها یک‌جا در اختیارمان نیست کم کم به نصب آنها اقدام می‌کنیم. به طور متوسط برای هر سرعتگیر 10 تا 12 میلیون تومان هزینه می‌شود. امسال در انتظار تخصیص بودجه هستیم تا در برخی نقاط سرعتگیرها را نصب کنیم.
وی با بیان اینکه استانداردسازی سرعتگیرها با تغییر ارتفاع و اندازه و نوع مواد انجام می‌شود، عنوان می‌کند: مثلا برخی از این سرعتگیرها به محلی برای عبور عابران پیاده تبدیل می‌شود تا خودروها حتما قبل از رسیدن به این ناحیه از سرعت خود بکاهند و عابران در سلامت کامل عبور کنند. اما در مجموع وجود سرعتگیرها در معابر محلی اثرگذار است. اما در زنجان مردم متقاضی نصب سرعتگیر در خیابان‌های اصلی هستند که این موارد نیز به دلیل هراس از اتفاقات ناگوار ناشی از سرعت بالا به وجود می‌آید. زمانی که نیاز به وجود سرعتگیر احساس شود حتما عملیات نصب آن در اولویت قرار می‌گیرد. مثلا با توجه به پیگیری‌های متمادی شهروندان برای حذف سرعتگیر در بلوار مهدوی، در شهرک کارمندان، در راستای عملی کردن خواسته مردم اقدام کردیم.

سرعتگیر مجازی
شاددل با اشاره به اینکه سرعتگیر مجازی نیز در نوع خود می‌تواند از بروز مشکلات به وسیله برخی متخلفان شهر بکاهد، بیان می‌کند: در خیابان صفا، ضلع جنوبی کارخانه کبریت، این سرعتگیر مجازی نصب شده است. رانندگان به مرور عادت می‌کنند که هنگام عبور از مکان‌های خط‌کشی‌شده برای عابران در خیابان (که احتمال می‌رود فردی از آن عبور کند) سرعت مطمئنه را رعایت کنند. از این‌رو این اقدام می‌تواند در نوع خود مثبت باشد. اما پلیس راهوار بر این موضوع تاکید دارد که عامل بازدارنده فیزیکی بیش از مجازی می‌تواند مثمر باشد، چرا که آنها حوادث و نتایج آن را بیشتر مشاهده کرده‌اند. در این میان مدتی است مردم متقاضی نصب سرعتگیر واقعی در این محدوده هستند که پلیس با توجه به ترافیک این مسیر موافقت نمی‌کند و شهرداری نیز با توجه به اصول فنی موافق نیست.

معایب سرعتگیر
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری زنجان با بیان اینکه وجود سرعتگیر در واقع جریمه‌ای برای رانندگان است، ادامه می‌دهد: وجود سرعتگیر در هر محدوده‌ای همه افراد گذرنده را جریمه تلف شدن زمان، صرف هزینه و همچنین استهلاک خودروهایشان می‌کند. در حالی که فقط افرادی که قانون حداکثر سرعت را رعایت نمی‌کنند باید جریمه شوند. شاددل از راهکار مهم و اثربخشی به نام دوربین ثبت تخلف سخن به میان می‌آورد و توضیح می‌دهد: زمانی که دوربین ثبت تخلف در مکان‌هایی که نیاز مبرمی به سرعتگیر است نصب شود فقط افراد متخلف جریمه می‌شوند و زمان و سلامت خودرو دیگر افراد حفظ می‌شود. از طرفی مشکلاتی چون به‌هم‌ریختگی آرامش رانندگان، افزایش مصرف سوخت، افزایش استهلاک خودرو و آلودگی محیط زیست نیز به وجود نمی‌آید. وی با اشاره به اینکه برطرف کردن سرعتگیرها در مناطقی که نیازی به وجود آنها نیست نیاز به اخذ مصوبه شورای ترافیک دارد، می‌گوید: مثلا در ضلع شمالی میدان ولی عصر(عج) دوربرگردان اصلاح شد و در نهایت درخواست کردیم که سرعتگیر موجود در این محدوده حذف شود. اما فعلا نتوانستیم مصوبه لازم را اخذ کنیم. در واقع شورای ترافیک به اجماع نظر درباره حذف آن نرسیده است.

فرهنگسازی
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه باید با فرهنگسازی، موضوع سرعت مطمئنه را در شهرمان پیاده‌ کنیم، عنوان می‌کند: به اعتقاد من با اجرای سرعتگیر در برخی نقاط حقوق شهروندی به نوعی زیر سوال می‌رود. چرا نباید اصلاح خطاها را از خودمان شروع کنیم و چرا نباید هر کدام از ما به قوانین عمل کنیم و تابع قانون باشیم؟ چرا باید صرفا با عوامل سخت‌افزاری مقابل سرعت بالای خودروها بایستیم؟

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 784148
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.