به گزارش ایرنا، سازمان های متولی شهرداری زنجان طی چند ماه گذشته و در سطح گستره ای تجهیز تاکسی ها به نصب کارتخوان را آغاز کرده اند که هر چند با توجه به پیش بینی ها از برنامه هدف گذاری شده کمی عقب تر اعلام شده، اما اجرای این طرح بصورت تدریجی ادامه دارد.
در چنین شرایطی نصب دستگاه‌های کارتخوان در تاکسی‌ها اگر چه با هدف تسهیل پرداخت کرایه انجام‌ می‌ شود، اما بررسی میدانی انجام گرفته در سطح شهر بیانگر بی اطلاعی شهروندان از اجرای این طرح حکایت دارد و این مهم نیز به دلایلی نظیر نبود آگاهی ها و حتی ارائه نکردن اموزشهای لازم باز می گردد.
اجرای این طرح به زیرساخت های لازم نیاز دارد و از سوی دیگر اجرای این طرح محاسن مختلفی به دنبال دارد که پرداخت آنلاین، کاهش وقت ، هزینه و از همه مهمتر مسائل بهداشتی را می توان از جمله ان می توان ذکر کرد.
یک راننده تاکسی که هشت سال به این کار مشغول است، در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: حدود سه ماه است که دستگاه کارتخوان دریافت کردم و در این مدت سازمان متولی امر نظارتی نداشته و حتی دیگر همکارانم که این نوع وسلیه را دریافت کردند تمایلی به استفاده آن ندارد.
وی اظهار کرد: فرهنگ استفاده از این نوع وسلیه در شهر زنجان انگونه که باید و شاید نهادینه نشده و حتی مزایای استفاده از ان نیز به عموم مردم کمتر اطلاع رسانی شده است.
این راننده 42 ساله ادامه داد: این وسیله بدون استفاده مانده واین در حالی است که پرداخت کرایه تاکسی در مسیرها به ویژه مسیر اول مشکل آفرین است و رانندگان خواستار فراگیر شدن این وسلیه هستند بدلیل انکه معضل بوجود امده رفع می شود.
یک راننده 48 دیگر نیزکه هنوز کارتخوان دریافت نکرده بیان کرد: بیشتر رانندگانی که این نوع وسلیه را دریافت کرده اند با مشکلی مواجه شده و عنوان می کنند دستگاه کارتخوان فقط در مدت سه ساعت قابل استفاده بوده و پس از ان بدلیل اتمام شارژ چندان کار آیی ندارد.
وی ادامه داد: بدلیل نبود اطلاع رسانی ها، مسافران تاکسی نیز این موضوع آگاهی ندارند و از طرفی مشکل شارژ دستگاههای کارتخوان به سازمان متولی اعلام شده اما پاسخ قانعی کننده دریافت نکردیم.
وی اظهار کرد: اجرای این طرح مزایای متعدددی دارد ، این طرح در اتوبوس های درون شهری نتایج خوبی به همراه داشته اما در تاکسی به زمان بیشتری نیاز دارد.
یک شهروند زنجانی با اشاره به اینکه نصب کارتخوان در تاکسی ها اقدامی مثبت بشمار می رود، ادامه داد: مشکل عموم مردم بویژه مسافران برای پرداخت ، پول خردبوده و معمولا این موضوع در مسیرهای اول بیشتر نمایان است.
وی افزود: از سوی دیگر نصب کارتخوان ها این امکان را فراهم می کند رد و بدل کردن پول کاهش یافته و آلودگی های ناشی از آن نیز به مراتب کمتر شود.
این شهروند خاطر نشان کرد : در ارتباط با نحوه استفاده از دستگاههای کارتخوان هم به رانندگان و شهروندان نیز باید آموزش های لازم ارائه شود.
شهروند دیگر نیز با اشاره به اینکه بیشتر رانندگان دستگاههای کارتخوان را به عنوان نماد نگهداری می کنند، ابراز کرد: زانندگان نیز عنوان می کنند هنوز استفاده از این نوع وسیله با مشکلاتی مواجه بوده و تا برطرف شدن آن نمی توان فراگیر کرد.
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان در این ارتباط گفت: تاکنون دستگاه کارتخوان در 740 دستگاه تاکسی درون شهری زنجان نصب شده و طبق برنامه ریزی ها این روند قبل از پایان امسال به پایان می رسد.
منیژه ناظری در ارتباط با مشکلات پیش آمده در محدودیت نگهداری باتری دستگاههای کارتخوان نیز افزود: بر این اساس و برای رفع این مشکل از شارژر فندکی برای کار استفاده خواهد شد و این سازمان در حال پیگیری این موضوع است.
وی اظهار کرد: رانندگان تاکسی که دستگاه کارتخوان تحویل گرفته اند و در صورت مواجه هر گونه مشکلی می توانند علاوه بر فراگیری آموزشهای لازم به سازمان تاکسیرانی واقع در ترمینال مسافر بری مراجعه کنند.
این مسئول افزود: تجهیز تاکسی ها به کارتخوان ها در شهر زنجان تدریجی خواهد بود و طبق برنامه ریزی ها نصب دستگاه‌های کارتخوان بر روی 2 هزار و300 تاکسی‌ درون شهری زنجان انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: نصب دستگاه کارتخوان ها در اتوبوس های شهری با توجه به فرهنگ سازی انجام گرفته نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته و امیدواریم این روند در تاکسی های شهری نیز نمود بهتری داشته باشد..
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان گفت: با توجه به اینکه اولین بار در شهر زنجان از تجهیزات پرداخت پول در تاکسی ها استفاده می شود فرهنگ سازی این موضوع هم برای رانندگان و هم برای شهروندان زمانبر خواهد بود.
وی ، از مزایای این طرح را رفع معضل پول خرد و بهداشت عمومی، پرداخت آسان مبالغ خرد در سطح شهر اعلام کرد و گفت که با استقبال این طرح از سوی شهروندان می توان در دیگر حوزه های خدمات شهری نیز آن را توسعه داد.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری زنجان مشکل اصلی عملیاتی نشدن استفاده تاکسی ها از این فناوری را مشکل عدم نگهداری شارژ باتری دستگاهها عنوان کرد و گفت: بر این اساس برای رفع این مشکل شرکت مربوطه نسبت به خرید شارژ فندکی اقدام کرده و در حال توزیع است.
مهدی مهاجری درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون بیش از 700 تاکسی درونشهری زنجان به دستگاه کارتخوان تجهیز شده اند و بروز مشکلاتی در این بخش به استفاده عمومی آن منجر نشده است.
وی بیان کرد: به دلیل وجود مشکلات و از طرفی به حد نصاب نرسیدن تاکسی ها به استفا ده از این نوع وسلیه در صورتی که به یکهزار دستگاه برسد این کار عملیاتی خواهد شد.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری زنجان ادامه داد: بر این اساس این سازمان در نظر دارد به صورت آزمایشی و در مرحله نصب دستگاه کارتخوان را در300 دستگاه تاکسیی بی سیم133 به صورت رسمی آغار کند که تحقق این امر می تواند علاوه بر ارزیابی فرآنید کار و با رفع نواقص احتمالی ان در سطح گسترده ای تری تعمیم داد.
وی یادآوری کرد: طبق هدف گذاری انجام گرفته 2 هزار و 300 تاکسی به استفاده از کارتخوان ملزم خواهد شد و این روند با همکاری سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری زنجان ادامه دارد.
به گفته این مسئوول هم اکنون تاکسی های دارای کارتخوان به صورت برچسب های مخصوصی مشخص شده اند و در زمان حاضر اگر ثابت شود تاکسی ها کارتخوان داشته و این کار را انجام نمی دهند برخورد می شود.
وی ابراز کرد: موضوعی که باید به آن توجه داشت، این است که در صورت اجباری شدن این وسلیه و در صورتی که راننده ای از انجام این کار خودداری کند جریمه خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: این سازمان آمادگی دارد در صورت توزیع 300 شارژ فندکی نسبت به عملیاتی کردن این کار با سازمان مربوطه اقدام کرده و از طرفی تهیه کارت شهروندی نیز سوی مردم رواج بیشتری یابد.
8068/7320
خبرنگار : اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانخبش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.