به گزارش ایرنا، سعید خدادادی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون فقط 2 شهرستان زنجان و ایجرود شورای شهرستان را تشکیل داده و هیات رئیسه انتخاب کرده اند.
به گفته این مسئول ؛ طبق ماده 10 قانون شوراها ، شورای اسلامی شهرستان از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها و بخش های واقع در محدوده آن شهرستان که در مرحله ی اول با رأی اکثریت مطلق و در صورت احراز نکردن در مرحله ی دوم با رای اکثریت نسبی هر یک از شوراهای مزبور انتخاب و معرفی شده اند، تشکیل می شود.
وی یادآوری کرد: در شوراهای شهرستان، از شورای هر بخش یک نفر و از شورای هر یک از شهرهای تا 500 هزار نفر جمعیت 2 نفر و شهر تهران سه نفر عضویت خواهند داشت.
خدادادی افزود: هم اکنون شمار اعضای شورای شهرستان حداقل پنج نفر است و چنانچه تعداد شهرها و بخشهای یک شهرستان کمتر از تعداد یاد شده باشد، کسری تعداد به نسبت جمعیت هر بخش یا شهر، از شورای بخش یا شهر مربوط تأمین می شود.
به گفته وی ، در هر صورت هر بخش یا شهر نباید بیش از 2 نفر نماینده در شورای شهرستان داشته باشد، به استثنای شهرستان هایی که فقط یک بخش و یک شهر دارند.
رئیس شورای اسلامی استان زنجان ادامه داد: طبق ماده 15 قانون شوراها، شوراهای فرادست به ترتیب، شورای بخش به فاصله یک ماه پس از تشکیل، سه چهارم شوراهای روستاهای تابع بخش به دعوت بخشدار و شورای شهرستان نیز به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهر و بخش در محدوده ی آن شهرستان به دعوت فرماندار جلسه تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: علاوه بر آن شورای استان نیز به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهرستان های واقع در محدوده ی آن استان به دعوت استاندار و شورای عالی استان ها به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای استان ها به دعوت وزیر کشور تشکیل می شود.
خدادادی خاطر نشان کرد: شوراهای پایه اعم از روستا و بخش و شهر همزمان با یکم شهریور سال جاری آغاز به کار کرده اند شوراهای شهرستان نیز باید آغاز به کار کرده و نماینده شورای استان را معرفی کنند.
رئیس شورای اسلامی استان زنجان خاطر نشان کرد: اعضای شوراهای فرادست باید تجربه، علم، کارایی و ارتباطات بیشتری داشته باشند تا بتوانند به نمایندگی از جامعه ای بزرگ درصدد احقاق حقوق مردم برایند
رئیس شورای اسلامی استان زنجان با تاکید بر لزوم تسلط اعضای شورا به مسایل حوزه انتخابیه خود گفت: افرادی که به عنوان نماینده شورای فرادست انتخاب می شوند باید نسبت به مسایل در سطح بالاتری اشرافیت داشته باشند.
طبق برنامه قرار است انتخابات شورای اسلامی استان زنجان آبان ماه برگزار شود.
استان زنجان با وجود هشت شهرستان، 21شهر و 935 روستا حدود دارای دو هزار و 500 نفر عضو شورایی است.
از مجموع 935 روستا 730 روستا دارای شورا هستند و از 637 روستای ذارای دهیاری 606 روستا دارای شورا می باشند. مجموع تعداد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به ترتیب 113 و دو هزار و 262 نفر است.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت 96 همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار : اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.