به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن مظفری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تولید هر هکتار گندم آبی بیش از 8هزار مترمکعب آب و تولید هر کیلوگرم هندوانه بیش 100 لیتر آب نیاز دارد.
دادستان زنجان اظهار کرد: معقول نیست در این بحران آبی و خشکسالی های منطقه ای بدون مدیریت درست منابع آبی محصولات زراعی و باغی پرمصرف آبی کشت شود.
پیش از این معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز توزیع سه هزار تن بذر آبی گندم برای سالجاری خبر داده بود.
همچنین معاون بازرگانی شرکت غله زنجان نیز گفته بود 80 درصد گندم استان به صورت دیمی و 20 درصد باقیمانده به صورت آبی کشت می شود.
استاندار زنجان نیز خرداد امسال در جلسه کمیته خرید تضمینی محصولات کشاورزی استان زنجان از 2 برابر بودن میزان گندم تولیدی استان نسبت به میزان مصرف مردم زنجان خبر داده بود.
دادستان زنجان تاکید کرد: برای ممانعت از ادامه بحران آب در آینده و درگیر شدن کشور با مسائل جدید اجتماعی، دولت برنامه ریزی مطلوب کرده و گندم یا سایر محصولات پر مصرف آبی را وارد کند.
وی تاکید کرد: امکان واردات انواع محصولات زراعی و باغی همیشه وجود دارد، اما آیا واردات آب به تمام نقاط کشور نیز امکان پذیر است؟
حجت الاسلام مظفری با اشاره به ورود استان زنجان به بحران آب، گفت: بدون تعامل، همراهی و هماهنگی دستگاه های قضایی و دولتی امکان جلوگیری از تخلفات گسترده و بی ضابطه استفاده از چاه های غیر مجاز وجود ندارد.
دادستان زنجان گفت: صاحبان چاه های غیر مجاز سالانه بیش از 312 میلیون مترمکعب از منابع آب زیر زمینی استان برداشت دارند.
وی همچنین با اشاره به زمین خواری های سودجویان که بیشتر در زمین های ملی اتفاق می افتد، تاکید کرد: امور اراضی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان در این زمینه اقدامات لازم قانونی را انجام دهند.
حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه دادستانی مرکز زنجان مانع دریافت چند هزار هکتار زمین توسط فردی که فقط صاحب یک موتورسیکلت بود شد، گفت: در یکی از دولت های گذشته فردی به بهانه پرورش خرگوش توانسته بود، با سفارش مسئولان بالادستی مجوز چند هزار هکتار از بهترین زمین های ملی زنجان را دریافت نماید، که مانع نهایی شدن تحویل زمین شدیم.
دادستان زنجان افزود: این فرد علاوه بر اینکه فقط یک موتورسیکلت داشت چند چک برگشتی نیز به نامش ثبت شده بود، سوال اینجاست که چطور فردی با این وضعیت مالی توانسته مجوز این میزان زمین را دریافت کند.
بر اساس گزارش ها،با وجود بحران شدید آبی کشور و استان زنجان 89 درصد منابع آبی در زنجان برای امور کشاورزی و مابقی آن برای شرب و صنایع صرف می شود.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.