سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد(یونسکو) و شورای جهانی نابینایان در 1950 میلادی در جلسه ای مشترک، قانون 'عصای سفید' را تصویب کرد و 15 اکتبر را روز جهانی 'عصای سفید' نام نهاد.
در این قانون همه حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن با هدف ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ رفع ﻣﺸکل این قشر و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ، انعکاس یافته است.
مدیر عامل انجمن نابینایان و کم بینایان استان زنجان در این ارتباط گفت: هم اکنون 2 هزار و 20 نابینا و کم بینا در این استان شناسایی شده که از این تعداد 250 نفر آنها عضو انجمن هستند و برای 500 نفر دیگر نیز در بهزیستی استان پرونده تشکیل شده است.
رجبعلی خالقی با اشاره به مشکل اصلی گروه های تحت پوشش این انجمن افزود: هم اکنون مشکل اصلی نابینایان و کم بینایان تحت پوشش موضوع اشتغال است و متاسفانه از قانون سه درصد سهم اشتغال معلولان در دستگاه های اجرایی نیز بخش کمتری به این افراد اختصاص می یابد.
به گفته وی تا کنون 10 تا 15 نابینا و کم بینا در ارگان ها و دستگاه های مختلف مشغول به کار هستند.
وی بیان کرد: نابینایان و کم بینایان در حوزه های مختلف به ویژه رشته های مختلف ورزشی توانایی بالایی دارند به طوری که هم اکنون 40 ورزشکار از این افراد در رشته های دو ومیدانی، پرتاب دیسک، نیزه و گلبال مشغول به فعالیت هستند.
مدیر عامل انجمن نابینایان و کم بینایان استان زنجان ادامه داد: این انجمن در حد توان و متناسب با امکانات خود خدمات متعددی از جمله برگزاری کلاس های مختلف آموزشی، اردوهای زیارتی و سیاحتی را برای گروههای تحت پوشش خود برگزار می کند.
وی بیان کرد: در این انجمن 19 دانش آموز و 28 دانشجو تحصیل می کنند که کمک هزینه و مساعدت های مالی نیز به خانواده های آنها اعطا می شود.
انجمن نابینایان و کم بینایان استان زنجان در سال 76 آغاز به کار کرده است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.