جواد رحمتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این 33 روستا به طور آزمایشی پیش از ابلاغ دستورالعمل اعتبار 1.5 میلیارد دلاری توسعه و اشتغال روستاهای کشور انتخاب شده اند.
وی یادآورشد: پس از انجام بررسی های مورد نیاز، 2 هزار شغل مورد نیاز روستاییان شناسایی شده اند که در قالب همین طرح در دستور کار قرار گرفته اند.
رحمتی اظهار کرد: برخی از این مشاغل به شکل انفرادی، برخی در قالب کارگاه های کوچک و برخی دیگر در شهرک های صنایع دستی ایجاد و برای علاقه مندان به فعالیت در این فضاها، دوره های فنی مورد نیاز برگزار می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه اجرای این طرح در روستای گیلان کشه طارم آغاز شده است، گفت: در این منطقه 70 کارگاه کوچک راه اندازی می شود که هر کدام حداقل برای پنج نفر اشتغالزایی خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: تمرکز این کارگاه کوچک در روستای گیلان کشه بر فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی شهرستان طارم است.
رحمتی ادامه داد: این گونه کارگاه ها و شهرک های صنعتی نیاز به اعتبار سنگین ندارد و علاوه بر استفاده از آورده خود روستاییان، بخشی از اعتبار مورد نیاز از طریق پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره تامین می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نخستین اولویت مسئولان این استان در خدمت رسانی به روستاها را اشتغالزایی اعلام کرد و گفت: معتقد هستیم، نگاه توسعه ای به روستاها در گذشته بر اساس خدمات رسانی کافی نبوده و تا زمانی که روستاییان معیشت قابل قبولی نداشته باشند، حاضر به سکونت در روستا نخواهند بود.
وی اضافه کرد: هم اکنون باید برای تقویت معیشت روستاییان باید دست به کار شد و تمام تلاش مسئولان زنجانی هم در این زمینه ایجاد اشتغال برای ساکنان روستاهاست.
رحمتی ابراز کرد: در کنار اشتغالزایی باید زیر ساخت های مورد نیاز را هم فراهم کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان میزان مشارکت پذیری روستاییان را بالا اعلام کرد و گفت: در صورت بهبود معیشت ساکنان روستاها، آنان مشارکت قابل توجهی در اجرای پروژه های عمرانی دارند و حتی بیش از 40 درصد اعتبار مورد نیاز پروژه ها را تامین می کنند.
وی تامین آب را حداقل نیاز روستاییان خواند و افزود: از آنجایی که دانش روستاییان برای ایجاد شغل و تولید محصول خاص، کافی نیست، ارائه آموزش های فنی به متقاضیان در دستور کار قرار گرفته است.
دولت با مصوبه مجلس شورای اسلامی مجوز برداشت 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بهبود معیشت و اشتغال روستاییان برداشت کرده است که 50 درصد آن در اختیار استان ها برای اجرای برنامه ها قرار می گیرد.
از سوی دیگر بناست نزدیک 60 هزار میلیارد ریال از محل منابع بانکی هم برای بهسازی منازل، توسعه و بهبود معیشت روستاییان اختصاص پیدا کند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.