اصغر محمدی*- یکی از ارگان های وزارت ورزش در جهت اجرای این مهم فدراسیون ورزش های همگانی است که متاسفانه در چند سال اخیر با وجود مدیریت ضعیف و ناتوان به هیچ عنوان جایگاه مناسبی نداشته است.

کافی است در شهر زنجان فعالیت ها و برنامه های سازمان ورزش شهرداری و دیگر سازمان ها را با برنامه و فعالیت های هیات ورزش های همگانی مقایسه کنید. این هیات پول ساز همچنان در دست عده ای خاص به بیراهه می رود و همچنان در پستوها و پشت پرده همایش های رنگارنگ و بی اثر پنهان شده اند.
در مجموع عملکردشان در ایده آل ترین حالت در جهت اعتلای فرهنگ ورزش و توسعه آن چیزی بیش از هیچ نیست. به دلیل این عملکرد ضعیف در زمینه سلامت عمومی وضعیت وخیمی داریم و آمار چند برابر بیکاری های قلبی و عروقی نسبت به میزان متوسط جهانی نشان می دهد، در این زمینه باید اقدام عاجل انجام شود.
مشکل اساسی تر ما این است که درصد زیادی از بیماران قلبی و عروقی در کشور ما می میرند که این میزان به 30 درصد هم رسیده است.
مشکل کم تحرکی در جامعه ما باید حل شود و در این میان زنجان یکی از مناطق محروم استان های کشور از نظر فضای ورزشی است. با توجه به اینکه تنها 3 درصد جمعیت کشور ما به صورت سازمان یافته در ورزش فعالیت دارند؛ در حالی که درکشور هایی مثل فنلاند، آمریکا، دانمارک و استرالیا این آمار بین 50 تا 80 درصد است.
روزی را در نظر بگیرد که افراد مختلف وارد آب می شوند . آن ها با لبخند این کار را انجام می دهند، زیرا احساس نوعی نشاط می کنند و این یعنی ورزش می تواند در ایجاد نشاط و لبخند بر لبان همگان نقش بسته و داروی ضد افسردگی باشد.
بهره وری کارمندان ما پایین است که به دلیل آن مشخص نشده؛ اما واقعیت این است که کارمندان و کارگران ما قشر عظیمی هستند و باید برای سلامت آن ها فکری اساسی کرد. بانوان خانه دار مشکلات زیادی دارند و اتفاقاتی که در شهر و کشور ما در حوزه سلامت رخ می دهد مربوط به کم تحرکی است که در نگاه کلی در افزایش بزهکاری و مسائل اقتصادی اثر دارد.
به عقیده من فرهنگ ورزش در زنجان به خوبی جانیفتاده و در نهایت بیماری هایی مثل افسردگی و مشکلات ستون فقرات سبب می شود که شخص به سمت ورزش کشیده شود. به عبارتی دیگر تا زمانی که شخص به این بیماری ها دچار نشود، به سمت ورزش نمی آید و این مشکل فرهنگی در ورزش است.
در حوزه ورزش و جذب همگانی مردم در زنجان به ورزش و تحرک توجه به دو نکته ضروری است که در مورد اول فضای ورزشی مورد نیاز باید برای انجام فعالیت های ورزشی مردان و زنان فراهم باشد و مورد دوم به فرهنگ ورزش مرتبط است؛ یعنی شخص ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهد که خود نیازمند تبیین اهمیت ورزش برای سلامتی افراد است.
حال در ادامه برخی مشکلات در این حوزه می پردازیم:
یک تجربه ناموفق
ورزش صبحگاهی و ایستگاه های آن در برخی بوستان های شهر ، تجربه ناموفقی از برنامه توسعه ورزش همگانی بود که هرگز نتوانست در جذب مردم به صورت انبوه و قابل توجه به ورزش اثرگذار باشد.
حتی قرار دادن وسایل ورزشی در بوستان های شهر گر چه به خودی خود حرکتی مثبت بود و می توانست سرآغاز تحول عمیق در موضوع جذب مردم به ورزش باشد؛ اما گشت و گذاری در شهر در ساعات مختلف و نگاهی به استفاده مردم از این وسایل ورزشی نشان می دهد، اهداف متولیان امر از نصب این دستگاه های ورزشی برای حذب مردم به طور شایسته برآورده نشده است.
موضوع جذب مردم به ورزش پیش از آنکه برنامه ای با محوریت ورزش باشد، برنامه ای بر مبنای فرهنگ است و باید به تدریج جای خود را در زندگی عموم مردم باز کند.
سیاست ارعاب مردم از آینده ای که در آن کم تحرکی راه را برای ورود بیماری های همچون چاقی، فشار خون، دیابت قرار گرفتن در معرض انواع سکته ها و سرطان ها باز می کند، بخشی از برنامه جذب مردم به ورزش بوده است.
از سوی دیگر سیاستی متفاوت با رویکرد تشویق اهدای جایزه در همایش های پیاده روی خانوادگی همان هدف را دنبال کرده است؛ اما در زنجان متولیان امر پیش از آنکه به دنبال سیاست ارعاب یا تشویق باشند ،دریافته اند مشکلات سخت افزاری گام نخست برای تغییر موضوع است.
وضعیت نامناسب و ناکافی مکان های ورزشی
وضعیت سالن ها و مکان های ورزشی برای ایجاد تحول عمیق در ورزش همگانی زنجان نامناسب و تعداد آن ها ناکافی ایست. بنده معتقدم برای ایجاد طرح تحول ورزش همگانی در زنجان تمامی نهادها از جمله شهرداری ، آموزش و پرورش ، صدا و سیما و بخصوص استانداری باید وارد میدان شوند.
مدیران سنتی با دیدگاه سنتی جای خود را به متخصصان و مدیران جوان علم ورزش بسپارند. در صورتی که نهادهای دارای فضاهای ورزشی مناسب همچون شهرداری و آموزش و پرورش همکاری کنند و فضاهای خود را به طور شایسته در اختیار ورزش های همگانی قرار دهند، می توانیم بیش از 100 پایگاه ورزش همگانی در سطح شهر دایر کنیم و فرهنگ سازی لازم را نیز از طریق تبلیغات ، مشارکت صدا و سیما و همراهی ادارات و ارگان ها انجام دهیم.
مشکلات سخت افزاری برای بانوان
وضعیت ورزش بانوان در زنجان را با مشکلات سخت افزاری این قشر در ارتباط مستقیم می بینید. بانوان زنجان نه فضای مناسب برای ورزش در اختیار دارند و نه فرهنگ مناسب برای حضور در فضاهای ورزشی برای آن ها ایجاد شده است.
بسیاری از زنان شاغل یا خانه دار در زنجان همیشه با این سوال مواجه هستند که برای ورزش کردن باید به کجا مراجعه کنند و سوال اینجاست که چند پارک مخصوص بانوان با امکانات یا امنیتی ضعیف برای یک زن کفاف تمام نیازهای سخت افزاری ما را می کند؟
نگاهی به وضعیت سالن های ورزشی در سطح شهر زنجان از یک سو و فقدان یک سالن تخصصی ورزش بانوان در زنجان از سوی دیگر به خودی خود تایید کننده، دغدغه های اینجانب درباره ورزش بانوان و جذب بانوان زنجانی به ورزش است.
با وجود تاکید وزارت ورزش و جوانان به توسعه ورزش های همگانی و تشکیل شورای عالی ورزش همگانی در مراکز استان ها ، هنوز مشخص نیست، مردم زنجان چه زمانی و با چه کیفیتی ورزش را در برنامه خود خواهند گنجاند و موانع اولیه برای این هدف چه زمانی برداشته خواهد شد؛ اما عزم جدی تمامی دستگاه ها برای رسیدن به این هدف تاثیرگذار بین مردم که بدون شک نقش دولت در آن کلیدی است، می تواند سبب برداشته شدن گام هایی اساسی در این جهت باشد.
تشکیل شورا؛ راه حلی برای ترغیب مردم به ورزش
توسعه ورزش در میان عموم مردم زنجان به معنی تزریق نشاط و شادابی به مردم زنجان خواهد بود. در همین راستا باید شورایی در استانداری زنجان شکل گیرد و در جلسات ماهانه به دنبال راه حلی برای مشکل بزرگ دوری مردم زنجان از ورزش باشد.
مسئولان دستگاه های استانی با محوریت اداره کل ورزش و جوانان استان بخواهند ، اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهند؛ اما شواهد این طور نشان می دهد که تحول در ورزش همگانی نیازمند زمان و البته همبستگی دستگاه ها است و انتظار دگرگونی آن در وضعیت فعلی انتظاری غیرمنطقی است.
با این وجود می توان شکل این شورا را اقدامی مثبت برای بروز اتفاقات مطلوب در آینده ورزش و سلامت استان ارزیابی کرد و به امید روزهایی بود که سلامت مردم به یمن پشتیبانی ورزش در شرایط ایمن تری قرار گیرد.


*دانشجوی دکتری مدیریت تربیت بدنی و مدرس دانشگاه

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 739792
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.