مهدی رنگ رونا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نظر به اهمیت گسترش صادرات غیر نفتی در برنامه توسعه پایدار کشور تا افق 1404 و در راستای بهره مندی استان از شناسایی پتانسیل های صادراتی و در نتیجه رفع موانع و هموار کردن مسیر رشد آن، طرح ممیزی صادرات استان زنجان با هدف طبقه بندی واحدهای صنعتی و معدنی مهم اجرا شد.
وی یادآورشد: در این طرح واحدهای تولیدی در چهار گروه واحدهای صادرکننده دارای برنامه صادراتی، واحدهای صادرکننده فاقد برنامه صادراتی، واحدهای بدون صادرات و دارای قابلیت صادرات و واحدهای بدون صادرات و بدون قابلیت صادراتی در اولویت طرح های تحقیقاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان قرار گرفت.
رنگ رونا اظهار کرد: در این راستا پرسشنامه ای جهت تامین هدف طرح طراحی و پس از دریافت آرا و نظرات کارشناسان و صاحب نظران این عرصه، در واحدهای صنعتی و معدنی با اشتغال بیش از 20 نفر و مهم استان تکمیل شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان به نتایج این طرح اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل ها از 293 واحد صنعتی و معدنی فعال و مهم با اشتغال بیش از 20 نفر، 89 واحد در سال 1395 اقدام به صادرات کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: 204 واحد از واحدهای بررسی شده فاقد هر گونه صادرات به دیگر کشورها در سال 1395 هستند.
رنگ رونا ادامه داد: بر این اساس 30 درصد واحدهای صنعتی و معدنی فعال و مهم استان با اشتغال بیش از 20 نفر در سال 1395 جزء واحدهای صادر کننده هستند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: بیشترین تعداد واحدهای صادر کننده بیش از 25 درصد واحدهای صادر کننده استان در سال 1395 در گروه 'ساخت فلزات اساسی' فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: گروه 'ماشین آلات و دستگاه های برقی' با 11 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
رنگ رونا ابراز کرد: کمترین تعداد واحدهای تولیدی صادرکننده هر یک با یک واحد در گروه‌های پوشاک و عمل آوردن پوست خز'، 'سایر فعالیت های خدمات مهندسی'، 'ساخت کاغذ و محصولات کاغذی'، 'سایر تجهیزات حمل و نقل'، 'ماشین آلات دفتری و حسابداری'، 'ابزار پزشکی، اپتیکی، دقیق، ساعت' و ' محصولات فلزی فابریکی' هستند.
طی سال 95، صادرات 185 میلیون و 270 هزار دلاری از گمرک این استان به ثبت رسید و این رقم در پنج ماه گذشته سال جاری 116 میلیون و 130 هزار دلار ثبت شد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.