در این نشست عضو انجمن ارگانیک ایران با بیان این‌که صنایع غذایی در ایران از پیشرفته ترین صنایع به حساب می‌آید، اظهار کرد: با توجه به قدرت و ورود تکنولوژی‌های مناسب در این بخش، محصولات مطلوب و خوبی تولید می‌شود که امروز شاهد صادارت آنها به بازارهای آسیایی‌، اروپایی و حتی آمریکایی هستیم.
رئیس شورای ملی زیتون ایران با بیان این‌که نگاه‌ها همیشه به واحدهای تولیدی نگاه تذکری بوده است، اظهار کرد: در طارم حدود 14 صنایع تبدیلی در حوزه زیتون فعالیت می‌کنند. این درحالی است که بیش از هزار واحد سنتی آن را فراوری می‌کنند.
«مهدی عباسی» با اشاره به این‌که وظیفه فقط در اعمال قانون خلاصه نمی‌شود و باید راهکارهایی هم ارائه شود، گفت: فشارهایی که اعمال می‌شود موجب شده افراد برای ایجاد واحدهای صنعتی فراوری اقدام نکنند و واحدهای تولیدی فعال نیز در آینده با شکست مالی مواجه شوند که در نهایت باعث خارج شدن آنها از چرخه‌ اقتصادی خواهد شد. وی با اشاره به این‌که با برندسازی می‌توان حرکت‌های خوبی انجام داد، افزود: در 2 تا 3 سال می‌توان واحدهای فراوری بسیاری را به سمت صنعتی شدن سوق داد.
وی با اشاره به این که یکی از اقدامات این دولت حضور بخش خصوصی در جلسات مختلف است، ادامه داد: با وجود این‌که بیش از 35 درصد زیتون کشور در زنجان تولید می‌شود، اما تاکنون هیچ برنامه‌ مدونی برای ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده از زیتون در برنامه غذایی مردم استان تدوین نشده است.
«داوود کارگرزاده» مدیرکل اداره استاندارد در ادامه این نشست با بیان این‌که اجازه نمی‌‌دهیم خاطر کارفرمایان مکدر شود، اظهار کرد:رویکرد مجموعه به شکلی تدوین شده است که حل مشکلات در اولویت قرار دارد، همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارمندان واحدهای تولیدی از مطالبات اداره کل استاندارد است که حتما درصدد انجام آن خواهیم بود.

پایین بودن میزان تجارت خارجی
«عبدالله جعفری»رئیس تنظیم بازار با اشاره به این‌که زنجان از نظر قابلیت کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی از شرایط متوسط کشوری وضعیت بهتری دارد ، اظهار کرد: متوسط مقدار کاربری اراضی کشاورزی استان نسبت به نرم کشوری بالاتر است و حدود 3 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.
جعفری با اشاره به این‌که موضوع دیگر پایین بودن میزان تجارت خارجی محصولات کشاورزی استان است، اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهد رشد خوبی در این خصوص بوده‌ایم و توانستیم صادرات 50 هزار تنی داشته باشیم.
رئیس تنظیم بازار با اشاره به این‌که قطع کردن زنجیره تولیدات محصولات کشاورزی از یک مقطعی اقدام صحیحی نیست، افزود: نمی‌توان صنایع کشاورزی را از تولیدات کشاورزی جدا کرد.
وی با بیان این‌که سازمان جهاد کشاورزی هر گونه کمکی برای توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی انجام می‌دهد، گفت: در زنجان اغلب اداره‌ها و دستگاه‌های تولیدی قوانین را دقیق اجرا می‌کنند.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان با تأکید بر این‌که بخش خصوصی باید تا حدی خود را به بخش دولتی نزدیک‌ تر کند، اظهار کرد: بیش از 2 میلیون تن از محصولات استان در حوزه کشاوزی از استان خارج و به نام استان‎های دیگر بسته بندی و روانه بازار می‌شود.

نشان حلال
مدیر اداره نظارت بر سلامت غذایی و بهداشتی با بیان این‌که برای درج نشان حلال هیچگونه اجباری وجود ندارد ، اظهار کرد: بخشنامه ارسالی به صورتی تنظیم شده که یا حلال‌های متفرقه حذف و یا حلال از ارگان متولی اخذ و درج شود.
«حجازی» با اشاره به نشانگر‌های رنگی، گفت: امروزه در ایران بیشترین عامل مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی و در رده‌های بعدی سرطان و سوانح رانندگی است.
وی با تأکید بر تحقیقات وزارت بهداشت مبنی بر پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، افزود: فرهنگ‌سازی برای مصرف کننده از جمله اقداماتی بود که باعث شکل گیری نشانگرهای رنگی برای سلامتی مصرف کننده شد.
وی با تأکید بر این‌که هیچ واحدی را به دلیل نشانگرهای رنگی در استان پلمب نکرده‌ایم، گفت: در حال حاضر وضعیت زیتون استان سامان نیافته است. از این رو یکی از اولویت‌های اداره نظارت توجه به ساماندهی زیتون‌ها ی تولیدی در استان است.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 736878
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.