همه ساله با مساعد شدن شرایط جوی، موتورسواری جانی دوباره گرفته و حرکات حادثه ساز و خطرناک برخی از موتورسیکلت رانان در سطح جاده ها، خیابانها و حتی کوچه پس کوچه های شهر و روستا، موجب دغدغه خاطر رانندگان دیگر وسایط نقلیه و عابران می شود.
برخی موتورسیکلت سواران بی توجه به نگرانی اعضای خانواده و حتی سلامتی خود و سرنشینان، چنان حرکات حادثه ساز و خطر آفرین انجام می دهند که باور کردن آن بسیار سخت است و جالب تر اینکه حتی مشاهده صحنه های تصادف ناشی از موتورسیکلت رانی نیز تاثیر چندانی در آنان نگذاشته و دست از عمل حادثه آفرین خود بر نمی دارند.
متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون چندین نفر از موتوسواران و سرنشینان موتورسیکلت ها در سطح جاده های استان زنجان و خیابان های شهر بر اثر تصادف و واژگونی این وسیله نقلیه خطرناک جان خود را از دست داده اند و به حتم این روند تا فرا رسیدن فصل سرما و یخبندان ادامه خواهد داشت.
****
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: برخی موتورسواران به خطرات ناشی از تردد غیر ایمن در سطح خیابان های شهر و جاده های ارتباطی، بسیار بی تفاوت هستند و به اینکه ممکن است با کوچکترین بی احتیاطی و سهل انگاری، حادثه ای تلخ و ناگوار برای خود و دیگران رقم بزنند توجه چندانی نمی کنند.
سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی، افزود: وقوع تصادفات ناشی از موتورسیکلت رانی علل زیادی دارد که رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، آشنا نبودن به قوانین و مقررات، نقص فنی موتورسیکلت به ویژه شب ها و نداشتن مهارت و تجربه در موتورسواری از اصلی ترین آنها محسوب می شود.
وی استفاده نکردن از کلاه ایمنی از سوی راکب و ترک نشینان را در صدمات وارده به سر و فوت آنان بسیار موثر خواند و اظهار کرد: متاسفانه سالانه چندین نفر بر اثر وقوع تصافات ناشی از موتورسیکلت جان خود را از دست می دهد و چند برابر فوتی ها نیز قطع عضو و نخاع داریم که استان زنجان نیز از این قاعده مستثنا نیست.
شیرمحمدی افزود: قریب 20 درصد از تصادفات رانندگی در جاده های این استان مربوط به موتورسیکلت ها است که در شماری از این تصادفات راکب و سرنشینان موتورسیکلت به علت نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست می دهند.
وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون قریب 80 نفر بر اثر وقوع تصادفات ناشی از رانندگی در سطح جاده های ارتباطی استان زنجان جان خود را از دست دادند که حدود 16 نفر آنان موتورسوار یا سرنشینان موتورسیکلت ها بودند.
شیرمحمدی با بیان اینکه از 222 نفر کشته ناشی از تصادفات جاده ای زنجان در طول سال 95 حدود 44 نفر موتورسوار و ترک نشینان آن بودند، افزود: هرچند عوامل پلیس راه در صورت مشاهده با موتورسواران متخلف برخورد قانونی می کند اما لازم است این افراد به هشدارها و توصیه های پلیس توجه جدی کرده و تن به رعایت قوانین و مقررات داده و دست از تخلف بردارند.
وی تصریح کرد: برخی مواقع کوچکترین غفلت و بی احتیاطی، صحنه های تلخ و ناخوشایندی را به بار می آورد که دیدن چنین صحنه هایی برای پلیس نیز بسیار سخت است و بر روح و روان آنان تاثیر منفی می گذارد.
****
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان نیز، نقش موتورسیکلت سواران در وقوع تصادفات درون شهر زنجان را قریب 40 درصد اعلام کرد و گفت: برخی موتورسیکلت رانان از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تبعیت نمی کنند و بی احتیاطی و سهل انگاری آنان در واقع برای خود، سرنشینان، دیگر رانندگان وسایط نقلیه و عابران پیاده، مشکل آفرین می شود.
سرهنگ رمضان آفریدون افزود: راهنمایی و رانندگی به دلیل امنیت جان موتورسواران با خاطیان برخورد قانونی می کنند و انتظار می رود مردم نیز در برخورد قانونی با موتورسیکلت سواران حادثه آفرین با ماموران همکاری بیشتری داشته باشند.
وی به موتورسواران توصیه کرد در استفاده از کلاه ایمنی بی تفاوت نباشند و از سوار کردن سرنشین اضافی و حرکت با سرعت بالا و سبقت غیرمجاز به جد خودداری کنند.
وی تصریح کرد: عبور از چراغ قرمز، پیاده رو و خط ویژه، حرکت خلاف مسیر و نداشتن گواهینامه و کلاه ایمنی، رفتارهای مخاطره آمیز و انجام حرکات نمایشی ازقبیل تک چرخ و لایی کشیدن که برای خود موتورسواران و ترک نشینان، عابران پیاده و رانندگان و سرنشینان خودروهای درحال تردد خطرآفرین است مشمول جریمه و توقیف موتورسیکلت می شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: مرداد سالجاری موتورسوار 15 ساله ای در شهر زنجان بر اثر واژگونی موتورسیکلت جان باخت.
آفریدون افزود: این حادثه تلخ و ناگوار شب هنگام در مسیر بلوار گاوازنگ اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این موتورسوار در جهت خلاف مسیر در حرکت بود به یکباره با ماسه انباشته شده در حاشیه مسیر که به منظور جدول گذاری از سوی پیمانکار ریخته شده بود برخورد کرد و واژگونی موتورسیکلت را موجب شد.
آفریدون افزود: این موتورسوار نوجوان که فاقد کلاه ایمنی و گواهینامه رانندگی بود پس از جراحات شدید وارده به منظور مداوا و درمان به بیمارستان آیت الله موسوی منتقل شد اما تلاش پزشکان برای نجات جانش موثر واقع نشد و پس از حدود نیم ساعت به کام مرگ فرو رفت.
وی از والدین و بزرگترهای خانواده ها خواست از دراختیار قراردادن موتورسیکلت و دوچرخه به افراد کم سن و سال خودداری کنند و حداقل اجازه ندهند این افراد در مسیرهای اصلی تردد کنند.
****
مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان نیز گفت: متاسفانه اغلب افراد، موتورسیکلت را جزو وسیله نقلیه محسوب نمی کنند و به همین دلیل به آموزش و مهارت آموزی و رعایت قوانین و مقررات بی توجه هستند.
سرهنگ حسین ملایی با بیان اینکه در رابطه با وسیله نقلیه موتورسیکلت در سطح جامعه خلاء فرهنگی وجود دارد، افزود: باید فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت ها در سطح جامعه نهادینه شود و وجود فقر فرهنگی در کم توجهی موتورسیکلت رانان به قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی بی تاثیر نیست.
وی اظهار کرد: اگر حرکات و رفتارهای حادثه ساز موتورسیکلت سواران قباحت اجتماعی داشته باشد به حتم این افراد با دقت و حساسیت بیشتری به تکالیف و وظایف شهروندی عمل کرده و تن به قوانین و مقررات خواهند داد.
ملایی افزود: موتورسیکلت ها در اصل وسیله نقلیه ای خطرناک و حادثه آفرین هستند و هرساله بسیاری از موتورسواران و سرنشینان آن بر اثر حادثه جان خود را از دست می دهند اما در این میان تعداد کمی از موتورسواران با مشاهده صحنه های تلخ و ناخوشایند درس عبرت می گیرند.
وی با تاکید براینکه فقط داشتن مهارت در رانندگی در جلوگیری از تصادف کافی نیست تصریح کرد: در وقوع تصادف شاید 50 درصد مقصر راننده باشد و 50 درصد مابقی آن به سایر موارد ناگهانی بر می گردد که حتی مهارت در رانندگی نیز در آن لحظه کارساز نیست و راننده ناگزیر از تصادف می شود.
ملایی اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران را در کاهش وقوع تصادفات ناشی از این وسیله نقلیه موثر خواند و افزود: در کنار برخوردهای قهری قانونی (اعمال قانون) باید به آموزش نیز توجه جدی کرد تا حوادث رانندگی موتورسیکلت کاهش یابد.
****
یک استاد دانشگاه نیز گفت: مادامی که فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت در سطح جامعه نهادینه نشود و استفاده کنندگان و خانواده ها نسبت به خطرات این نوع وسیله نقلیه همچنان بی تفاوت و بی توجه باشند به حتم میزان آسیب ها نیز روند افزایشی خواهد داشت.
اباذر چراغی افزود: در بیشتر مواقع از موتورسیکلت ها برای پرخاشگری و بزهکاری استفاده می شود و به همین دلیل افراد جامعه با شنیدن صدای موتورسیکلت ها در نزدیکی خود به لحاظ روانی، اجتماعی و جانی، احساس ناامنی می کنند.
وی اظهار کرد: موتورسیکلت ها، وسلیه ای ناامن و نامطمئن هستند و هر قدر هم که موتورسواران از تجهیزات ایمنی ازجمله کلاه ایمنی استفاده کنند بازهم در معرض آسیب هستند و حتی امنیت جانی دیگران را نیز با خطر مواجه می سازند.
چراغی افزود: برخی از موتورسواران با استفاده از موتورسیکلت ها به منظور خودنمایی بیشتر به جد حرکات و رفتارهای بسیار خطرناک و حادثه آفرین انجام می دهند که حتی باورش برای دیگر افراد جامعه نیز سخت است.
رئیس بهداشت و روان و مرکز مشاوره دانشگاه زنجان گفت: برخی موتورسواران به منظور تخلیه هیجانات درونی نسبت به رفتارهای خطرآفرین اقدام می کنند که نیاز است برای تخلیه این هیجانات مکان مناسبی ایجاد شود تا به صورت برنامه ریزی شده این کار صورت گیرد.
چراغی افزود: بهتر است قوانین جدی و تاثیرگذار برای تردد موتورسیکلت ها در درون و برون شهرها در نظر گرفته شود تا علاوه بر حفظ جان موتورسواران، به امنیت روانی دیگر افراد نیز خدشه وارد نشود.
وی تصریح کرد: خانواده ها باید فرزندان خود را کنترل و آنها را از عواقب رفتارهای پرخطر با موتورسیکلت ها آگاه کنند و مسئولان ذیربط نیز باید به آموزش و مهارت آموزی موتورسیکلت رانان توجه جدی و وافر داشته باشند و اجازه ندهند کسی بدون داشتن گواهینامه موتورسواری کرده و بیشتر از ظرفیت، ترک نشین سوار کند.
چراغی با بیان اینکه خانواده در خصوص خرید موتورسیکلت نباید به راحتی تن به خواسته فرزندان خود دهد افزود: قوانین و مقررات برای موتورسواری و همچنین برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف باید نظام مند و کنترل ها نیز بیشتر و شدیدتر شود.
وی اظهار کرد: رسانه های گروهی نیز باید در رابطه با فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه ازجمله موتورسیکلت ها و آگاهی بخشی هرچه بهتر و بیشتر، پای کار بیایند و مردم نیز در برخورد قانونی راهنمایی و رانندگی با افراد خاطی، ماموران را یاری دهند تا آسیب ها به حداقل برسد.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.