حجت الاسلام قادر احمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در قانون 2 راه برای پرداخت مهریه مشخص شده که اولی عندالمطالبه و دومی عندالاستطاعه است.
وی تاکید کرد: زمانی که پرداخت مهریه از راه نخست باشد، شوهر اگر توان پرداخت نداشته باشد باید محکوم به حبس شود.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده زنجان خاطرنشان کرد: اما در روش دوم تعیین شده برای پرداخت، در صورت نداشتن توانایی مالی شوهر، نیازی به حبس وی به خاطر مهریه نیست و این روش پسندیده تر و باعث کاهش حبس در کشور خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: طبق ماده 1087 قانون مدنی 'مهر عبارت است از مالی که به مناسبت عقد نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن است.'، البته الزام مربوط به تملیک مهر، ناشی از حکم قانون است و ریشه قراردادی ندارد.
این مسئول تاکید کرد: زوجین باید مسائل مهم مرتبط با زندگی روزمره شان را به عنوان حقوق شهروندی خود، مطالعه کرده و آگاهی داشته باشند.
حجت الاسلام احمدی افزود: این آگاهی از مسائل، سبب اطلاع از معانی دقیق جملات حقوقی از جمله مسائل مرتبط با ازدواج که در عقدنامه درج شده و تبعات حقوقی آن می شود.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده زنجان اظهار کرد: همچنین باعث می شود تا زوجین با شناخت مسائل مرتبط با حقوق شهروندی سبب انتقال این مسائل به سایر افراد و کمک به آنها در جامعه شود.
وی گفت: باید جملات و ضرب المثل های نادرستی مانند' مهریه رو کی داده، کی گرفته' که منجر به افزایش میزان مهریه به طور نامعقول شده در جامعه حذف شود.
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: مهریه عندالاستطاعه از یک نگاه هم باعث راحتی ازدواج و گسترش این فرهنگ در بین جوانان می شود.
این مسئول تاکید کرد: رسانه در فرهنگ سازی نقش جدی خود را ایفا کنند، تا به جای افزایش طلاق به خاطر چشم و هم چشمی در تعیین مهریه، شاهد افزایش ازدواج در جامعه اسلامی باشیم.
حجت الاسلام احمدی اشاره کرد: نباید رقم مهریه از حالت متعادل و عرف به رقم های خیلی کم یا خیلی زیاد تغییر یابد، چرا که این نوع مهریه ها بویژه در رقم های بالا، مشکلات زیادی در زندگی زناشویی افراد ایجاد می کند.
به گزارش ایرنا ، آمار ازدواج طی 6 سال گذشته در استان زنجان رو به کاهش و میزان طلاق به نسبت ازدواج رو به افزایش است.
بر اساس آمار سال 95، نسبت ازدواج به طلاق در کل کشور6.1 بوده و این نسبت در همین سال در استان زنجان 9.4 بوده ، یعنی در این استان از هر 9.4 ازدواج یکی منجر به طلاق شده است.
3216/8068
خبرنگار : سجاد کریمی *** انتشار دهنده : اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.