دکتر مهدی بیگدلی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به فعالیت 30 شرکت توزیع کننده دارو در استان اشاره کرد و افزود: با تلاش های بی وقفه همه همکاران داروخانه ها و همچنین مسئولان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان، خوشبختانه در چهار سال اخیر در مقایسه با سال های 90 تا 92 که با بحران کمبود دارو مواجه بودیم، هیچگونه خللی در امر تامین داروهای مورد نیاز بیماران در استان بوجود نیامده است.
وی به توان علمی استان در حوزه دارو اشاره کرد و افزود: دانشکده داروسازی زنجان به عنوان یکی از دانشکده های برتر کشور و قطب 'نانو فناوری دارویی'، همواره در تربیت وآموزش دانشجویان این رشته، طلایه دار بوده است.
بیگدلی با بیان اینکه بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران در داخل کشور تولید می شود، اظهار کرد: درسال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در تولید داروهای بیولوژیکی، داروهای حوزه نانو فناوری و داروهای شیمی درمانی وسایر اقلام داروهای خاص در کشور به وجود آمده است.
وی افزود: هم اکنون بیش از 19 هزار پزشک داروساز در کشور حضور دارند که بیش از دو سوم آنان درداروخانه ها و مابقی نیز در مراکز دیگر فعالیت می کنند.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: داروخانه ها به عنوان یکی از ارکان اصلی حوزه سلامت، تکمیل کننده چرخه درمان بیماران هستند و نیاز دارویی مردم از مراکز شهری گرفته تا دور افتاده ترین مناطق محروم کشور را تامین می کنند.
این مسئول با اشاره موفقیت های حاصل شده از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور خاطرنشان کرد: در این طرح که رضایت بالای بیماران دریافت کننده خدمات را بدنبال داشته است، متاسفانه نقش داروسازان به نحو شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.
بیگدلی اظهار کرد: اکنون به دلیل تعهدات مالی بسیار زیاد سازمان های بیمه گر در قبال تامین هزینه ها در طرح تحول نظام سلامت، با افزایش غیر معقول تاخیر پرداخت مطالبات داروخانه ها مواجه هستیم که این امر مشکلات عدیده ای را به داروسازان تحمیل کرده است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل ورود غیر کارشناسانه مراجع غیر مرتبط به حوزه سلامت و دخالت غیر قانونی در امور دارویی، شاهد بروز معضلاتی برای داروخانه ها هستیم که این موضوع باعث شده تا داروسازان اوقاتی را برای حل و برطرف شدن این مسائل اختصاص دهند که این امر به نوبه خود موجب تضییع حقوق دریافت کنندگان خدمات دارویی می شود.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: داورسازان با وجود مشکلات عدیده مالی وسایر مسائلی که با آن مواجه هستند، همواره با صبر و خوشرویی در خدمت رسانی تامین و توزیع دارو اهتمام دارند.
پنجم شهریور مصادف با زاد روز محمد زکریای رازی، پزشک، شیمیدان و فیلسوف برجسته ایرانی، 'روز داروساز' نام گذاری شده است.
7312/8068
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.