هرچند این طرح نواقصی دارد، ‌اما فرصت‌های مناسبی را برای طی روند درمان در اختیار مردم قرار داده است. ایجاد فضای بهداشتی مناسب برای مردم یک نیاز اساسی است و باید خدمات بیمه سلامت نیز افزایش یابد تا مردم آرامش بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند.
هم‌اکنون در استان ۶۲۴ هزار و ۵۳۶ نفر از بیمه سلامت برخوردار هستند. مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان این مطلب می‌گوید: می‌توان اینگونه بیان کرد که ۶۰ درصد ساکنان استان از بیمه سلامت بهره‌مند هستند. همچنین ۷۰۶ بیمار خاص در میان بیمه شدگان استان از خدمات درمانی بهره می‌برند. این بیماران در گروه‌ بیماری‌های ام اس، دیالیز، پیوندکلیه، هموفیلی و تالاسمی قرار دارند. طبق بررسی‌ها رشدی در تعداد این بیماران طی سال‌های گذشته نداشته ایم. این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات درمانی برای این قشر به درستی عملی شده است.
«خدیجه ابراهیم‌خانی» اضافه می‌کند: در سال ۹۵ برای هر یک از بیماران خاص استان هر ماه یک میلیون تومان پرداخت شده است. به نظر می‌رسد این میزان با توجه به افزایش تعرفه‌ها امسال نیز بیشتر شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که در استان ۴ صندوق بیمه‌ فعال است، می‌افزاید: بعد از طرح تحول سلامت روال کار تغییر کرد. قبل از این طرح صندوق‌ها شامل کارکنان دولت، سایر اقشار، روستاییان و ایرانیان بودند که بعد از اجرایی شدن طرح تحول سلامت و بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری قطعا طرح تحول بدون همکاری بیمه‌های سلامت به خصوص بیمه ایرانیان نمی‌توانست تحول جدیدی ایجاد می‌کند. پس با شروع طرح تحول سلامت صندوق‌های بیمه ایرانیان به صندوق بیمه همگانی سلامت تغییر یافت. در نهایت ۱۰ میلیون نفر در اقصی نقاط کشور بدون ثبت نام آنان در صندوق بیمه همچنین بدون پرداخت حق بیمه از بیمه رایگان برخوردار شدند.
وی ادامه می‌دهد: این موضوع موجب شد که افزایش بالایی در هزینه‌ها داشته باشیم و به نوعی بار سنگینی بود که بر بیمه تحمیل شد، اما با سیاست‌ها کشوری این همکاری تاکنون ادامه داشته است. در این میان صندوق کارکنان دولت ۷۳ هزار و ۴۲۲ نفر، صندوق بیمه همگانی سلامت ۱۱۴ هزار و ۳۵ نفر، صندوق بیمه روستاییان ۴۱۲ هزار ۳۴۹ نفر و صندوق سایر اقشار ۲۴ هزار و ۷۲۰ نفر را تحت حمایت خود گرفته‌اند. همچنین ۱۵ نفر در سلطانیه جزو اتباع عراقی هستند که دارای بیمه هستند و فعلا متقاضی جدید وجود ندارد.

طرف قرارداد
مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار می‌کند: در حوزه بهداشت ۸ شبکه بهداشتی و درمانی و ۸۶ مرکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری در استان مشغول به کار هستند که با همه آنها قرارداد لازم منعقد شده است. با ۹ بیمارستان دولتی، ۳ بیمارستان غیر دانشگاهی دولتی، یک بیمارستان خصوصی، مطب‌های خصوصی، آزمایشگاه‌ها و موسسات پرتوشناسی و در مجموع با ۴۵۰ موسسه برای خدمات بیمه‌ای طرف قرار داد هستیم.
وی از پایلوت شدن استان برای جمع‌آوری اطلاعات کامل مردم در راستای مشخص شدن همپوشانی بیمه‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: این موضوع بار مضاعفی بر دوش بیمه‌ها و به خصوص بیمه سلامت است.

افزایش خدمات طرح تحول نظام سلامت
طرح تحول سلامت بسیاری از مشکلات مردم را در حوزه درمانی و بهداشتی حل کرده است. مدیرکل بیمه سلامت استان ، با بیان این مطلب اظهار می‌کند: اما این طرح صد درصد موفق نبوده است و به اذعان وزیر بهداشت به چکش کاری نیاز دارد و باید در آن بازنگری‌هایی انجام شود، چرا که دشواری‌های مالی زیادی را بر دانشگاه‌ها و بیمه‌ها تحمیل می‌کند.
ابراهیم خانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا خدمات بیمه‌ای افزایش پیدا می‌کند؟ می‌گوید: با توجه به این‌که طرح تحول سلامت در حال به روز شدن است و فعالیت‌های آن روز به روز گسترش می‌یابد به زودی خدمات بیشتری را به مردم ارائه خواهد کرد، اما نوع خدمات جدید و زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست که به محض ابلاغ شدن دستورهای جدید، به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

ثبت نام بیمه
مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که ثبت نام افرادی که از بیمه‌ پایه‌ای برخوردار نیستند همچنان ادامه دارد، می‌گوید: افراد می‌توانند با مراجعه به سایت bimesalamat.ir‌www. و درج اطلاعات خواسته شده برای ورود به مجموعه بیمه شدگان اقدام کنند. «ابراهیم خانی» می‌گوید: هر چند این روال همچنان ادامه دارد، اما طرح تحول نظام سلامت در حوزه بیمه‌ها و بهداشت و درمان هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌کند و از طرفی نیز منابع محدود هستند. به نظر می‌رسد در هیات دولت مصوبه‌ای به مرحله اجرا درآید.
این مصوبه مبنی بر این است که به جز افرادی که جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی هستند مابقی افراد با عملی شدن «آزمون وسع» از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به توان مالی پرداخت بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد داشته باشند تا جزو بیمه شدگان قرار گیرند. این اقدام از امسال کلید می‌خورد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 696447
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.