مسیح الله سلطانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون تعداد جمعیت یاد شده در هفت منطقه دارای سکونتگاه های غیر رسمی شامل اسلام آباد، خان دره، کوی شاهد، نجف آباد، گولجیگ آباد، کوی وحدت و فاطمیه ساکن هستند.
وی یادآوری کرد: برآوردها نشان می دهد حدود 10 هزار نفر نیز در سکونتگاه های غیر رسمی واقع در شهرهای ابهر، خرمدره و خدابنده ساکن هستند و آمار رسمی در این ارتباط وجود ندارد و به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
سلطانی افزود: سکونتگاه های غیر رسمی به مناطقی اطلاق می شود که دولت در ساخت و احداث منازل دخالتی نداشته و بیشتر واحدهای مسکونی در آن از مصالح کم دوام ساخته شده اند.
وی بیان کرد: خدمات ارائه شده در سکونتگاه های غیر رسمی کمرنگ بوده و این مهم به دلیل نحوه احداث واحدهای مسکونی است، زمانی که در دهه 60 و 70 مهاجرت بالایی از روستاها به سوی شهرهای این استان به وقوع پیوست و در این میان افرادی که بنیه اقتصادی ضعیف تری داشتند به این مناطق مراجعه و به احداث واحدهای مسکونی کم دوام مبادرت کردند که در مقابل بروز حوادث مختلف بسیار آسیب پذیر است.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان ادامه داد: برای کاهش آسیب های اجتماعی در سکونتگاه های غیر رسمی شهر زنجان به اقدامات فرهنگی و اجتماعی با احداث کتابخانه و مسائل آموزشی توجه ویژه ای شده است.
وی ابراز کرد: بر این اساس می توان گفت، این مناطق به لحاظ ساختار فرهنگی در برابر بروز و وقوع آسیب های اجتماعی بیش از سایر مناطق شهری آسیب پذیر است و برای کاهش معضلات نیز اقداماتی نظیر استقرار اورژانس اجتماعی و بهره گیری از نظرات کارشناسی اساتید و مبلغان استفاده شده است.
سلطانی افزود: علاوه بر آن و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در مناطق یاد شده نسبت به ایجاد و یا احداث پایگاه های بهداشتی اقدام و خدمات متعددی نیز در راستای کاهش ابتلا به بیماری ها ارائه شده است.
وی بیان کرد: طی چهار سال گذشته خدمات متعدد و متنوعی در سکونتگاه های غیر رسمی شهر زنجان انجام شده اما این کارها کافی نیست و به اهتمام و توجه بیشتری نیاز دارند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: طبق ارزیابی انجام شده تعدادی ازصاحبان واحدهای مسکونی در سکونتگاه های غیر رسمی شهر زنجان نسبت به دریافت سند قانونی اقدام کرده اند که این مهم آنها را از سکونتگاه غیر رسمی بودن خارج می کند.
وی یادآوری کرد: این اقدام در سکونتگاه های غیر رسمی و در مناطقی مانند اسلام آباد و نجف آباد نیز انجام شده و تعدادی از واحدها نیز ارزش تجاری پیدا کرده اند.
سلطانی خاطرنشان کرد: اغلب ساکنان دیگر سکونتگاه های غیر رسمی شهر زنجان به دلیل بنیه مالی بسیار ضعیف امکان انجام فرآیند مربوط به دریافت سند قانونی و یا حتی مقاوم سازی را ندارند و با مشکل مواجه هستند.
به گفته وی، استان زنجان در مقایسه با کلانشهرها با معضل حاشیه نشینی مواجه نیست و بیشتر سکونتگاه های غیر رسمی دارد.
به گزارش ایرنا، بر این اساس از 75 میلیون جمعیت کشور میانگین 11.5 میلیون نفر معادل 13.5 درصد حاشیه نشین و در سکونتگاه های غیر رسمی ساکن هستند
این نوع مناطق بدون مجوز و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری ساخته شده و خارج از محدوده شهرها بوجود آمده است و در ساخت واحدهای مسکونی در آن از مصالح ساختمانی کم دوام استفاده شده و از همه مهم تر فاقد سند مالکیت هستند.
7320/6085
خبرنگارک اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.