رسول منصوری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید محصول کلزا در این استان از روزهای گذشته آغاز و تا کنون 100 هزار تن آن، از کشاوزان طارمی خریداری شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
وی یادآوری کرد: بر این اساس خرید کلزا در شهرستان طارم این استان به پایان رسیده که محصول خریداری شده برای استحصال به یکی از کارخانه های روغن کشی در استان گیلان ارسال شده است.
منصوری افزود: قیمت تعیین شده برای هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا 27 هزار و 300 ریال اعلام شده که این میزان در سال گذشته 25 هزار ریال بود.
وی بیان کرد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی برنامه مدونی برای خوداتکایی در این بخش و گسترش تولید دانه های روغنی در کشور دارند و برای اولین بار نیز شرکت های غله به امر خرید این محصول ورود پیدا کرده اند.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان ادامه داد: با توجه به نیاز تولید به این نوع محصول در کشور، سازمان جهادکشاورزی نسبت به ترغیب کشت این محصول اقدام کرده و تمامی فرآیندهای آن را مورد توجه قرار داده است.
وی ابراز کرد: کشت محصول حساسیت های خاص خود را دارد و در صورت نبود بارندگی مناسب هزینه ای که کشاورز بابت کشت این محصول انجام می دهد به صرفه نخواهد بود.
به گفته وی، محصول کلزا با رطوبت 18 درصد خریداری می شود در صورتی که این میزان بیشتر باشد، کشاورز باید نسبت به کاهش رطوبت آن مبادرت کند.
منصوری افزود: کشت کلزا طی 2 سال گذشته در این استان ترویج یافته و بر این اساس کارخانه روغن کشی در آن وجود ندارد و محصولات خریداری شده به استان مجاور (گیلان) ارسال می شود.
وی یادآوری کرد: بهای محصول نیز پس از ثبت و طی فرآیندهای لازم در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا، خرید محصول کلزا در این استان از اوایل خرداد امسال شروع شده و تا پایان شهریور ادامه داد.
کلزا به منظور تامین روغن خوراکی و در کشور به عنوان یک کشت استراتژیک محسوب می شود زیرا افزون بر 90 درصد روغن موردنیاز کشور از خارج وارد می شود.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.