به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، مهرداد عسگریان افزود: میزان درآمد حاصل از فروش بلیت موزه های استان طی چهار سال گذشته بالغ بر 13میلیارد ریال است.
وی از شناسایی و ثبت 18 اثر غیرمنقول تاریخی، طبیعی و معنوی طی سال گذشته در استان خبر داد و اظهار کرد: بند تپه، تپه گوشتین، ورک تپه، جنگل قاباقی، منجوق تپه، مرغا تپه شرقی، دژمنده خویین، دیزالی، حمام سعدی، محوطه اوچ ایاق، حمام سعادت ابهر، بیمارستان شهناز(شهید بهشتی)، تپه قبرستان، آسیاب آبی دهشیر، حمام حاجی داداش و مسجد سید فتح الله از جمله آثار غیر منقول تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی و ثبت شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان است.
عسگریان با بیان اینکه تاکنون پنج مورد میراث ناملموس در زنجان ثبت شده است، افزود: آئین تکم گردانی، آئین کوسه گلین، آئین چمچه خاتون، مراسم آئینی جشن حاللا و آش ترش زنجان از میراث های ناملموس ثبت شده استان هستند.
به گزارش ایرنا موزه باستان شناسی و مردان نمکی در عمارت ذوالفقاری و موزه مردم شناسی واقع در بنای تاریخی رختشویخانه از جمله مهمترین موزه های زنجان هستند.
'مردان نمکی' مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.
تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت مردان نمکی به بیش از 2 هزار و 300 سال می رسد.
بنای رختشویخانه توسط علی اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان حدود 90 سال پیش با کاربری انحصاری شستشوی لباس و ظروف توسط بانوان، در مرکز این شهر احداث شده است.
بنای رخشتویخانه در نوع خود منحصر به فرد بوده و از سال 1377 به عنوان موزه مردم شناسی این استان نیز مورد بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.